Gore-Tex

Op en bij de motor, zonder elektriek
User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Gore-Tex

Post by F M »

Een heel interessant filmpje van FortNine over Gore-Tex:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Schussboelie
Posts: 485
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Gore-Tex

Post by Schussboelie »

Inderdaad interessant.
Ben nochtans altijd ne fan van Gore-Tex geweest maar dit is wel goed onderbouwd.
Merci voor het delen! :thumbsup:
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

petervdc
Posts: 3460
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Gore-Tex

Post by petervdc »

Ja die gast is keigoed
Keep going

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Gore-Tex

Post by Muug »

Niet tegelijk waterdicht en ademend. Weet ik eigenijk al 20 jaar, puur op eigen observaties van mijn eigen GoreTex-gerief.

Belangrijkste reden dat GTX-producten heel goed/waterdicht zijn, is de hele hoge productiestandaard.

petervdc
Posts: 3460
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Gore-Tex

Post by petervdc »

Mijn rukka goreteks van 10j oud is nog altijd perfect waterdicht. Mag ook wel, twas 2000euro
Keep going

User avatar
Schussboelie
Posts: 485
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Gore-Tex

Post by Schussboelie »

Da kwaliteit van Gore-Tex staat niet ter discussie he.
Wel het verschil met concurrerende membranen en hoe Gore-Tex, door de marktpositie die wij hen verlenen, die anderen continue nogal agressief uit de markt blijft duwen.
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

User avatar
Stefke
Posts: 2912
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Gore-Tex

Post by Stefke »

petervdc wrote: 02 Nov 2023 11:25 Mijn rukka goreteks van 10j oud is nog altijd perfect waterdicht. Mag ook wel, twas 2000euro
Na 3 jaar dagelijks gebruik zijn mijn pakken toch niet meer waterdicht, zowel Stadler als Rukka. Met laarzen en handschoenen is dat niet anders. Wat niet wegneemt dat het toch aardige uitvinding is die gore-tex.

User avatar
Schussboelie
Posts: 485
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Gore-Tex

Post by Schussboelie »

Stefke wrote: 02 Nov 2023 17:42
petervdc wrote: 02 Nov 2023 11:25 Mijn rukka goreteks van 10j oud is nog altijd perfect waterdicht. Mag ook wel, twas 2000euro
Na 3 jaar dagelijks gebruik zijn mijn pakken toch niet meer waterdicht, zowel Stadler als Rukka. Met laarzen en handschoenen is dat niet anders. Wat niet wegneemt dat het toch aardige uitvinding is die gore-tex.
:stupid:
Het kruis en de ellenbogen begeven het uiteindelijk altijd, zelfs bij een Rukka gelamineerde Gore-Tex Pro (heb er zo twee versleten).
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Gore-Tex

Post by Muug »

En zeker weten dat de fabrikant dat weet.

Nochtans is de oplossing eenvoudig.
Voorzie de slijtagegevoelige plekken niet van gtx.
Er is nl geen enkele reden waarom het membraam van een motorpak 100% gtx moet zijn. 80% of maar 70% zou ook al super zijn.
Dus voorzie de poep en de schouders binnenin van een goei dikke laag plastiek, en uw motorpak zal inderdaad tien jaar lang waterdicht blijven, zelfs bij dagelijks gebruik.

User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Gore-Tex

Post by Blackbert »

Hmm, ik wil het zien, ne pamper ingebouwd in uw motorbroek.
eptfe is dus ademend of waterdicht. ptfe is gewoon waterdicht. kan een oplossing zijn om de levensduur te verlengen, maar uiteindelijk gaat alles doorslijten. Een epdm membraan misschien?
plastieken bollekes slijten gaten in de bocht van een inox pijp. Water slijt gaatjes in de bocht van een zinken of koperen pijp.

Zo'n gelamineerde vest en broek worden niet zo nat en dus zwaar en koud. Voordeel. Maar als de gtx doorgesleten is kan je de hele handel afschrijven.
Een afzonderlijke waterdichte laag zou je kunnen vervangen, maar zijn er merken die dat deel afzonderlijk verkopen?
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Gore-Tex

Post by Muug »

Veel merken stappen zelfs al van losse goretex binnenvoering, net omdat de hele jas nat en zwaar wordt.
Maar ik acht de kans groot dat dat apart te koop is, eventueel in andere sportsectoren.

Ik heb het niet over een pamper, maar over een strategische plaatsing van een dikkere plastiek. Net zoals men de betere textielpakken voorziet van lederen inzetstukken.

Stoffel
Posts: 482
Joined: 14 Jan 2022 21:37

Re: Gore-Tex

Post by Stoffel »

Tja, Gore Tex, is het goed? Anders een andere vraag, is er iets anders dat beter zijn werk doen?
Alles slijt, afhankelijk van het gebruik zal dat sneller zijn..
In het verleden, tijdens mijn woonwerk jaren, eens een poging ondernomen met het toen dure C-change van Richa. Nou, na 6 wintermaanden was dat zo lek als een zeef op verschillende plaatsen (ellebogen, knie holtes, …).
Ondertussen rij ik niet meer woonwerk, en voor de gewone plezierritjes volstaat Gore-Tex voor mij. Enkel de broek is gelamineerde Gore-Tex, de jas is met zo’n uitneembaar vestje dat zijn werk wel doet.

Ik denk dat Gore-Tex vanalles een beetje is maar nergens op uitblinkt. Voor echt regenweer gaat er niets boven een regenpak en voor echt warm weer een doorwaaipak.

Iedereen zal zijn mening er wel over hebben… ;)
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.​

User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Gore-Tex

Post by Blackbert »

Het produkt op zich zal zeker niet slecht zijn. Alleen heeft mister Gore zich als typisch Amerikaanse kapitalist opgesteld om het alleronderste uit de kan te halen. Dat kon blijkbaar omdat het werkte. Intussen zijn de patenten al lang verlopen en bestaan er andere merken die hetzelfde doen voor veel minder geld. Maar "wij" zijn intussen zo geconditioneerd dat het gtx moét zijn een dus blijft die prijs veel te hoog.

Ik heb een revit sand broek in 3 lagen, met ventilatie. Kan ik het hele jaar comfortabel mee buiten komen. Jas is van een budget merk, minder warm en minder ventilatie. Maar ik blijf wel droog.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Gore-Tex

Post by F M »

Mijn jas is geen goretex, maar een ander membraan. Wat het filmpje aangeeft is dat de huidige goretex niet noodzakelijk beter meer is, maar wij er nog altijd meer geld aan uitgeven omwille van de reputatie.

Zelf ben ik tevreden van mijn jas. Maar ik ben een goedweer rijder. Ik zie enkel regen op een vakantie, en dan nog niet elk jaar. ( :rayof: )

Stefke daarentegen rijdt elke dag, in weer en wind. Het is niet meer dan normaal dat hij wel relatief snel problemen ondervindt. Goretex of niet.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Gore-Tex

Post by Muug »

Ik heb een idee voor dat ventje. Dat 'm ne keer alle membranen op markt eens test volgens zijn eigen protocols.

Stoffel
Posts: 482
Joined: 14 Jan 2022 21:37

Re: Gore-Tex

Post by Stoffel »

Das geen slecht idee, ben wel curieus wat de conclusie zou zijn :twisted:
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.​

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Gore-Tex

Post by F M »

Hebben jullie het filmpje niet uitgekeken? Kijk eens rond 8 min 45.
I am confused. Oh no, maybe not!

petervdc
Posts: 3460
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Gore-Tex

Post by petervdc »

F M wrote: 06 Nov 2023 02:04 Hebben jullie het filmpje niet uitgekeken? Kijk eens rond 8 min 45.
Dainese is de beste, dan Scott, dan goreteks
Keep going

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Gore-Tex

Post by Muug »

Ik zal mij eens forceren om het uit te houden tot het einde. Want ik kan die gast echt niet horen of zien. :devil: Trek het jullie niet aan, 't is persoonlijk. :lipsrsealed2:

edit:
OK, het is me gelukt om 't filmpje tot het einde uit te kijken. Mijn stresshormonen moeten nu wel weer efkes een paar weken kalmeren. :evil:
Maar dus, de boodschap is duidelijk: Dainese is the best, zelfs the best priced als er D-Dry in zit. VERDOMD handig om te weten. Had ik dat trouwens maar geweten toen ik onze dochter een motorpakske kocht. :wall:
Last edited by Muug on 06 Nov 2023 09:52, edited 1 time in total.

User avatar
Schussboelie
Posts: 485
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Gore-Tex

Post by Schussboelie »

Muug wrote: 06 Nov 2023 09:44 Ik zal mij eens forceren om het uit te houden tot het einde. Want ik kan die gast echt niet horen of zien. :devil: Trek het jullie niet aan, 't is persoonlijk. :lipsrsealed2:
't Is een beetje een blaas maar zijn verhaal is wel goed.
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

Post Reply