Nieuwe Royal Enfield Himalayan ! Met 40 pk !

Kletsen over moto's en andere motodingen.
User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Nieuwe Royal Enfield Himalayan ! Met 40 pk !

Post by Muug »

40 pk ! :rayof:

Bon, even ter herhaling: nog niet zo lang geleden heeft RE de machtig mooie Himalayan uitgebracht, een sublieme allroad die op een mooie manier een beetje retro en een beetje modern was. Met een leuk lage instap, en met een zielige sukkelachtige 20 pk. :whip: En een fantastisch belachelijk lage prijs van minder dan 6000 euro. Da's de helft van een KTM 690 enduro, een Huskie 701, en nog veel minder dan een AJP etc etc. OK, OK, die RE geraakt qua specs nog niet aan de knieën van die dure reiseinduro's maar de rijtalenten van de gemiddelde motorrijder ook niet. :mrgreen: An sich een interessant concept, maar zelfs voor ons overvolle wegennet, waar meer wordt stilgestaan en aangeschoven dan gereden, was die RE loser-achtig traag. Dus na een testrit waar ik alles uit de kast moest persen om, platliggend op de tank, tegen 70km/u een trage wagen in te halen, wist ik: niet kopen!

Fotootje van deze ouwe:
Image

En dus nu - vanaf 2024 - is er deze:

Image

Wat meer grondspeling, nog steeds een laag zadel, een goei upsidedown voorvork, een vloeiender lijn, ietsje minder retro, maar bovenal een watergekoeld blokje dat er 40pk nuttige pk's uit perst. En de vanaf-prijs zou 5900 euro zijn, dus nog steeds onder de 6000. :w00t:

Ik ben reuzebenieuwd!

Alvast één introductiefilmpje:

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Nieuwe Royal Enfield Himalayan ! Met 40 pk !

Post by Muug »

Trouwens,
in het segment van de 350-450cc beweegt er tegenwoordig behoorlijk veel. En blijkbaar hoort daar inderdaad een prijskaartje van zo'n 6000 euro bij.
Zo is er niet enkel BMW met enkele mooie "instappers" maar ook Triumph heeft nu twee knappe 400cc-modellen.

User avatar
Schussboelie
Posts: 485
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Nieuwe Royal Enfield Himalayan ! Met 40 pk !

Post by Schussboelie »

Muug wrote: 29 Nov 2023 08:43 Trouwens,
in het segment van de 350-450cc beweegt er tegenwoordig behoorlijk veel. En blijkbaar hoort daar inderdaad een prijskaartje van zo'n 6000 euro bij.
Zo is er niet enkel BMW met enkele mooie "instappers" maar ook Triumph heeft nu twee knappe 400cc-modellen.
En uiteraard de 390 Adventure... (al kost die eerder € 7000).
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Nieuwe Royal Enfield Himalayan ! Met 40 pk !

Post by Koeno »

't Is gewoon spijtig dat ze de lichtgewicht motoren ook zo klein maken.
Ik heb kort eens op een 390 adventure gezeten, en ik vond die enorm klein aanvoelen.
En 't is niet dat ik zo een reus ben.

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1218
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Nieuwe Royal Enfield Himalayan ! Met 40 pk !

Post by TuttoTerreno »

ook de opvolger van de Beta Alp 4 is uit : https://www.betabikes.de/bikes/alp-uebe ... lp4-0-2024

Ook net geen 6000 euro.



Maar in deze categorie en prijsklasse lijkt me de CRF300 L / Rally een onmogelijk te kloppen rivaal.

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Nieuwe Royal Enfield Himalayan ! Met 40 pk !

Post by Muug »

TuttoTerreno wrote: 29 Nov 2023 09:18 Maar in deze categorie en prijsklasse lijkt me de CRF300 L / Rally een onmogelijk te kloppen rivaal.
't is inderdaad de lichtste en meest offroad geörienteerde van al. Maar slechts 22-23pk, en da's kut.
Plus, de opstaphoogte is nog steeds zeer hoog. Hij zakt wel 15cm diep als je er op zit, maar om je been erover te zwieren moet je toch vrij hoog gaan. Mijn vrouw krijgt haar been niet over 't zadel van een CRF. 'k snap het ook niet goed hoe dat komt. 't zal de leeftijd zijn misschien. :peepwall:

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2918
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Nieuwe Royal Enfield Himalayan ! Met 40 pk !

Post by duibhce Kaelann »

TuttoTerreno wrote: 29 Nov 2023 09:18 ook de opvolger van de Beta Alp 4 is uit : https://www.betabikes.de/bikes/alp-uebe ... lp4-0-2024
Beta heeft -hoe zal ik het zeggen...- aparte designkeuzes gemaakt imho.
Het lijkt alsof ze begonnen waren met een rally-achtige cockpit te ontwerpen, halverwege gewoon gestopt zijn en dan ook nog eens een laag spatbord erop hebben gesmeten. :dontknow:
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1218
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Nieuwe Royal Enfield Himalayan ! Met 40 pk !

Post by TuttoTerreno »

Beta zou eigenlijk enkel zo ne 350cc motor in het rijwielgedeelte van de Xtrainer moeten steken, maar ja ...


Allez, de enige echte concurrent voor de nieuwe Himalayan zal de Fantic Caballero 500 (rally) zijn. Die heeft ongeveer dezelfde data van nen oer XT500 maar dan met e-start, waterpomp & abs. Maar in België -voor zover ik weet- niet eens te koop.

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Nieuwe Royal Enfield Himalayan ! Met 40 pk !

Post by Muug »

Misschien dat Motorshop De Smet in Waregem die kan verkopen. Daar staat toch altijd minstens één Fantic Caballero te koop.

https://www.motorshop-desmet.be/motoren ... eluxe.html

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Nieuwe Royal Enfield Himalayan ! Met 40 pk !

Post by OzzePaa »

Toch wel een broodnodige upgrade voor de Himalayan eigenlijk-feitelijk ...
Een kameraad was eind juli 3 weken op safari in noord-India (den échte Himalaya dus 8-) ) met kliek van 8 (waarvan één madam) en daar kwamen de Bullits dikwijls toch vlotter vooruit dan de Himalayans.

https://youtu.be/LfN3e6kvk30?feature=shared

https://photos.app.goo.gl/dCxqWdNnfchSaCh46

https://photos.app.goo.gl/nMyuoxvZG2gVZ9KBA
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Nieuwe Royal Enfield Himalayan ! Met 40 pk !

Post by Blackbert »

TuttoTerreno wrote: 29 Nov 2023 13:56 Beta zou eigenlijk enkel zo ne 350cc motor in het rijwielgedeelte van de Xtrainer moeten steken, maar ja ...


Allez, de enige echte concurrent voor de nieuwe Himalayan zal de Fantic Caballero 500 (rally) zijn. Die heeft ongeveer dezelfde data van nen oer XT500 maar dan met e-start, waterpomp & abs. Maar in België -voor zover ik weet- niet eens te koop.
Precies toch wel, voor toch wel wat meer geld dan de Himalayan.
Zeer vergelijkbare specs indeed behalve de 5 liter kleinere tank van de Fantic en het kleinere voorwiel.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Nieuwe Royal Enfield Himalayan ! Met 40 pk !

Post by F M »

Als je Itchy Boots volgt, dan heb je al een goede impressie van de nieuwe Himalayan.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1218
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Nieuwe Royal Enfield Himalayan ! Met 40 pk !

Post by TuttoTerreno »

Ja, catalogus prijs voor de Rally.

De gewone Scrambler (Muug wou een lage opstap) zit nog onder de 7k en normaliter worden die aan minder dan cataloog prijs verkocht, ergens vooraan in de 6k.

Weegt wel 30kg minder dan de royal Enfield.

En het blok (op de cilinderkop na) is trouwens hetzelfde als dat van de Kove 450 Rally.

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Nieuwe Royal Enfield Himalayan ! Met 40 pk !

Post by Muug »

F M wrote: 29 Nov 2023 17:22 Als je Itchy Boots volgt, dan heb je al een goede impressie van de nieuwe Himalayan.
Nee, ik word daar te jaloers van. :lipsrsealed2:

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Nieuwe Royal Enfield Himalayan ! Met 40 pk !

Post by Muug »

Hier trouwens interessante inzichten van Chris Scott, de man van Morocco Overland en andere boeken.
Hij vergelijkt de Scrambler met zijn CRF en met de Himalayan.

https://adventure-motorcycling.com/2023 ... contender/

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Nieuwe Royal Enfield Himalayan ! Met 40 pk !

Post by Muug »

TuttoTerreno wrote: 29 Nov 2023 17:29

De gewone Scrambler ........ Weegt wel 30kg minder dan de royal Enfield.
"Claimed wet weight varies even within the brand’s source material: the show board left claims 170kg, the Triumph website says 179kg and Indian reviews (see below) come in at 185 kilos,"

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1218
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Nieuwe Royal Enfield Himalayan ! Met 40 pk !

Post by TuttoTerreno »

Ik had het nog over de Fantic Caballero, niet de Triumph.

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Nieuwe Royal Enfield Himalayan ! Met 40 pk !

Post by Muug »

Perceptie is iets raar toch. Ik zou liever de Himalayan door de modder en over bergpaden sturen dan de Triumph. :grin:

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Nieuwe Royal Enfield Himalayan ! Met 40 pk !

Post by Muug »

Meer en meer Indiërs ontdekken youtube. Naast Arabisch en Chinees gaan we dus ook Indisch Engels moeten leren begrijpen.


Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Nieuwe Royal Enfield Himalayan ! Met 40 pk !

Post by Koeno »

Image

Ik versta ze op't werk al niet, en hier... nowp sorry :D

Post Reply