Nieuwe Royal Enfield Himalayan ! Met 40 pk !
Nieuwe Royal Enfield Himalayan ! Met 40 pk !
40 pk !
Bon, even ter herhaling: nog niet zo lang geleden heeft RE de machtig mooie Himalayan uitgebracht, een sublieme allroad die op een mooie manier een beetje retro en een beetje modern was. Met een leuk lage instap, en met een zielige sukkelachtige 20 pk. En een fantastisch belachelijk lage prijs van minder dan 6000 euro. Da's de helft van een KTM 690 enduro, een Huskie 701, en nog veel minder dan een AJP etc etc. OK, OK, die RE geraakt qua specs nog niet aan de knieën van die dure reiseinduro's maar de rijtalenten van de gemiddelde motorrijder ook niet. An sich een interessant concept, maar zelfs voor ons overvolle wegennet, waar meer wordt stilgestaan en aangeschoven dan gereden, was die RE loser-achtig traag. Dus na een testrit waar ik alles uit de kast moest persen om, platliggend op de tank, tegen 70km/u een trage wagen in te halen, wist ik: niet kopen!
Fotootje van deze ouwe:
En dus nu - vanaf 2024 - is er deze:
Wat meer grondspeling, nog steeds een laag zadel, een goei upsidedown voorvork, een vloeiender lijn, ietsje minder retro, maar bovenal een watergekoeld blokje dat er 40pk nuttige pk's uit perst. En de vanaf-prijs zou 5900 euro zijn, dus nog steeds onder de 6000.
Ik ben reuzebenieuwd!
Alvast één introductiefilmpje:
Bon, even ter herhaling: nog niet zo lang geleden heeft RE de machtig mooie Himalayan uitgebracht, een sublieme allroad die op een mooie manier een beetje retro en een beetje modern was. Met een leuk lage instap, en met een zielige sukkelachtige 20 pk. En een fantastisch belachelijk lage prijs van minder dan 6000 euro. Da's de helft van een KTM 690 enduro, een Huskie 701, en nog veel minder dan een AJP etc etc. OK, OK, die RE geraakt qua specs nog niet aan de knieën van die dure reiseinduro's maar de rijtalenten van de gemiddelde motorrijder ook niet. An sich een interessant concept, maar zelfs voor ons overvolle wegennet, waar meer wordt stilgestaan en aangeschoven dan gereden, was die RE loser-achtig traag. Dus na een testrit waar ik alles uit de kast moest persen om, platliggend op de tank, tegen 70km/u een trage wagen in te halen, wist ik: niet kopen!
Fotootje van deze ouwe:
En dus nu - vanaf 2024 - is er deze:
Wat meer grondspeling, nog steeds een laag zadel, een goei upsidedown voorvork, een vloeiender lijn, ietsje minder retro, maar bovenal een watergekoeld blokje dat er 40pk nuttige pk's uit perst. En de vanaf-prijs zou 5900 euro zijn, dus nog steeds onder de 6000.
Ik ben reuzebenieuwd!
Alvast één introductiefilmpje:
Re: Nieuwe Royal Enfield Himalayan ! Met 40 pk !
Trouwens,
in het segment van de 350-450cc beweegt er tegenwoordig behoorlijk veel. En blijkbaar hoort daar inderdaad een prijskaartje van zo'n 6000 euro bij.
Zo is er niet enkel BMW met enkele mooie "instappers" maar ook Triumph heeft nu twee knappe 400cc-modellen.
in het segment van de 350-450cc beweegt er tegenwoordig behoorlijk veel. En blijkbaar hoort daar inderdaad een prijskaartje van zo'n 6000 euro bij.
Zo is er niet enkel BMW met enkele mooie "instappers" maar ook Triumph heeft nu twee knappe 400cc-modellen.
- Schussboelie
- Posts: 489
- Joined: 17 Jan 2021 17:00
- Location: Lommel
Re: Nieuwe Royal Enfield Himalayan ! Met 40 pk !
En uiteraard de 390 Adventure... (al kost die eerder € 7000).
If you're not living on the edge, you're taking up too much space
Re: Nieuwe Royal Enfield Himalayan ! Met 40 pk !
't Is gewoon spijtig dat ze de lichtgewicht motoren ook zo klein maken.
Ik heb kort eens op een 390 adventure gezeten, en ik vond die enorm klein aanvoelen.
En 't is niet dat ik zo een reus ben.
Ik heb kort eens op een 390 adventure gezeten, en ik vond die enorm klein aanvoelen.
En 't is niet dat ik zo een reus ben.
- TuttoTerreno
- Motorzot
- Posts: 1238
- Joined: 30 Apr 2019 14:08
Re: Nieuwe Royal Enfield Himalayan ! Met 40 pk !
ook de opvolger van de Beta Alp 4 is uit : https://www.betabikes.de/bikes/alp-uebe ... lp4-0-2024
Ook net geen 6000 euro.
Maar in deze categorie en prijsklasse lijkt me de CRF300 L / Rally een onmogelijk te kloppen rivaal.
Ook net geen 6000 euro.
Maar in deze categorie en prijsklasse lijkt me de CRF300 L / Rally een onmogelijk te kloppen rivaal.
Re: Nieuwe Royal Enfield Himalayan ! Met 40 pk !
't is inderdaad de lichtste en meest offroad geörienteerde van al. Maar slechts 22-23pk, en da's kut.TuttoTerreno wrote: ↑29 Nov 2023 09:18 Maar in deze categorie en prijsklasse lijkt me de CRF300 L / Rally een onmogelijk te kloppen rivaal.
Plus, de opstaphoogte is nog steeds zeer hoog. Hij zakt wel 15cm diep als je er op zit, maar om je been erover te zwieren moet je toch vrij hoog gaan. Mijn vrouw krijgt haar been niet over 't zadel van een CRF. 'k snap het ook niet goed hoe dat komt. 't zal de leeftijd zijn misschien.
- duibhce Kaelann
- Posts: 2924
- Joined: 01 Dec 2009 23:39
- Location: Itch(B), Idilevo(BG)
- Contact:
Re: Nieuwe Royal Enfield Himalayan ! Met 40 pk !
Beta heeft -hoe zal ik het zeggen...- aparte designkeuzes gemaakt imho.TuttoTerreno wrote: ↑29 Nov 2023 09:18 ook de opvolger van de Beta Alp 4 is uit : https://www.betabikes.de/bikes/alp-uebe ... lp4-0-2024
Het lijkt alsof ze begonnen waren met een rally-achtige cockpit te ontwerpen, halverwege gewoon gestopt zijn en dan ook nog eens een laag spatbord erop hebben gesmeten.
When I'm nervous I count primes.
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings
- TuttoTerreno
- Motorzot
- Posts: 1238
- Joined: 30 Apr 2019 14:08
Re: Nieuwe Royal Enfield Himalayan ! Met 40 pk !
Beta zou eigenlijk enkel zo ne 350cc motor in het rijwielgedeelte van de Xtrainer moeten steken, maar ja ...
Allez, de enige echte concurrent voor de nieuwe Himalayan zal de Fantic Caballero 500 (rally) zijn. Die heeft ongeveer dezelfde data van nen oer XT500 maar dan met e-start, waterpomp & abs. Maar in België -voor zover ik weet- niet eens te koop.
Allez, de enige echte concurrent voor de nieuwe Himalayan zal de Fantic Caballero 500 (rally) zijn. Die heeft ongeveer dezelfde data van nen oer XT500 maar dan met e-start, waterpomp & abs. Maar in België -voor zover ik weet- niet eens te koop.
Re: Nieuwe Royal Enfield Himalayan ! Met 40 pk !
Misschien dat Motorshop De Smet in Waregem die kan verkopen. Daar staat toch altijd minstens één Fantic Caballero te koop.
https://www.motorshop-desmet.be/motoren ... eluxe.html
https://www.motorshop-desmet.be/motoren ... eluxe.html
Re: Nieuwe Royal Enfield Himalayan ! Met 40 pk !
Toch wel een broodnodige upgrade voor de Himalayan eigenlijk-feitelijk ...
Een kameraad was eind juli 3 weken op safari in noord-India (den échte Himalaya dus ) met kliek van 8 (waarvan één madam) en daar kwamen de Bullits dikwijls toch vlotter vooruit dan de Himalayans.
https://youtu.be/LfN3e6kvk30?feature=shared
https://photos.app.goo.gl/dCxqWdNnfchSaCh46
https://photos.app.goo.gl/nMyuoxvZG2gVZ9KBA
Een kameraad was eind juli 3 weken op safari in noord-India (den échte Himalaya dus ) met kliek van 8 (waarvan één madam) en daar kwamen de Bullits dikwijls toch vlotter vooruit dan de Himalayans.
https://youtu.be/LfN3e6kvk30?feature=shared
https://photos.app.goo.gl/dCxqWdNnfchSaCh46
https://photos.app.goo.gl/nMyuoxvZG2gVZ9KBA
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla
Re: Nieuwe Royal Enfield Himalayan ! Met 40 pk !
Precies toch wel, voor toch wel wat meer geld dan de Himalayan.TuttoTerreno wrote: ↑29 Nov 2023 13:56 Beta zou eigenlijk enkel zo ne 350cc motor in het rijwielgedeelte van de Xtrainer moeten steken, maar ja ...
Allez, de enige echte concurrent voor de nieuwe Himalayan zal de Fantic Caballero 500 (rally) zijn. Die heeft ongeveer dezelfde data van nen oer XT500 maar dan met e-start, waterpomp & abs. Maar in België -voor zover ik weet- niet eens te koop.
Zeer vergelijkbare specs indeed behalve de 5 liter kleinere tank van de Fantic en het kleinere voorwiel.
grease up your baby for a ball on the hill
Re: Nieuwe Royal Enfield Himalayan ! Met 40 pk !
Als je Itchy Boots volgt, dan heb je al een goede impressie van de nieuwe Himalayan.
I am confused. Oh no, maybe not!
- TuttoTerreno
- Motorzot
- Posts: 1238
- Joined: 30 Apr 2019 14:08
Re: Nieuwe Royal Enfield Himalayan ! Met 40 pk !
Ja, catalogus prijs voor de Rally.
De gewone Scrambler (Muug wou een lage opstap) zit nog onder de 7k en normaliter worden die aan minder dan cataloog prijs verkocht, ergens vooraan in de 6k.
Weegt wel 30kg minder dan de royal Enfield.
En het blok (op de cilinderkop na) is trouwens hetzelfde als dat van de Kove 450 Rally.
De gewone Scrambler (Muug wou een lage opstap) zit nog onder de 7k en normaliter worden die aan minder dan cataloog prijs verkocht, ergens vooraan in de 6k.
Weegt wel 30kg minder dan de royal Enfield.
En het blok (op de cilinderkop na) is trouwens hetzelfde als dat van de Kove 450 Rally.
Re: Nieuwe Royal Enfield Himalayan ! Met 40 pk !
Hier trouwens interessante inzichten van Chris Scott, de man van Morocco Overland en andere boeken.
Hij vergelijkt de Scrambler met zijn CRF en met de Himalayan.
https://adventure-motorcycling.com/2023 ... contender/
Hij vergelijkt de Scrambler met zijn CRF en met de Himalayan.
https://adventure-motorcycling.com/2023 ... contender/
Re: Nieuwe Royal Enfield Himalayan ! Met 40 pk !
"Claimed wet weight varies even within the brand’s source material: the show board left claims 170kg, the Triumph website says 179kg and Indian reviews (see below) come in at 185 kilos,"TuttoTerreno wrote: ↑29 Nov 2023 17:29
De gewone Scrambler ........ Weegt wel 30kg minder dan de royal Enfield.
- TuttoTerreno
- Motorzot
- Posts: 1238
- Joined: 30 Apr 2019 14:08
Re: Nieuwe Royal Enfield Himalayan ! Met 40 pk !
Ik had het nog over de Fantic Caballero, niet de Triumph.
Re: Nieuwe Royal Enfield Himalayan ! Met 40 pk !
Perceptie is iets raar toch. Ik zou liever de Himalayan door de modder en over bergpaden sturen dan de Triumph.
Re: Nieuwe Royal Enfield Himalayan ! Met 40 pk !
Meer en meer Indiërs ontdekken youtube. Naast Arabisch en Chinees gaan we dus ook Indisch Engels moeten leren begrijpen.
Re: Nieuwe Royal Enfield Himalayan ! Met 40 pk !
Ik versta ze op't werk al niet, en hier... nowp sorry