Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2024

Kletsen over moto's en andere motodingen.
Stoffel
Posts: 482
Joined: 14 Jan 2022 21:37

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2024

Post by Stoffel »

Zolang dat spel geen olie lekt en niet teveel verbruikt zou ik zo blijven voort bollen.
Als ik me goed herinner zeiden ze vroeger bij mijne fzr1000 dat alles onder de liter per 1000km vrij aanvaardbaar was.. elke keer als ik tankte was dat snel naar het oliepeil kijken :mrgreen:
Met mijn Honda’s nooit voorgehad :peepwall:
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.​

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2918
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2024

Post by duibhce Kaelann »

Stoffel wrote: 31 Jan 2024 20:08 Als ik me goed herinner zeiden ze vroeger bij mijne fzr1000 dat alles onder de liter per 1000km vrij aanvaardbaar was..
:lol:
standaard antwoord dat er bij Yamaha dealers goed is ingestampt.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Stefke
Posts: 2912
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2024

Post by Stefke »

duibhce Kaelann wrote: 31 Jan 2024 17:21 Kan inderdaad. En ik ben niet gekend genoeg met het LC8 blok om te Weten hoe gevoelig die daaraan zijn.
Maar als symptomen daarvan zou ik dan eerder compressieverlies, vermogenverlies, lekken van verbrandingsmengsel naar de luchtfilterkast of geur van onverbrande benzine in de uitlaatgassen verwachten.

Bij blauwe rook denk ik automatisch eerst aan olie in het verbrandingsmengsel en dat zou me dan weer eerst naar de schraapringen doen kijken.

Maar ik ben ook maar nen amateur die al doende 't een en 't ander is tegengekomen. Dus ik sluit zeker niet uit dat er nog vanalles anders kan meespelen waar ik geen benul van heb :lol:
Ik ben ook maar zo nen amateur, ik heb wel het geluk elke week bij een prof te kunnen binnenvallen en daar de pieren uit de neus te halen... Razend interessant altijd.

De klepsteeldichtingen van mijn 45 jaar oude Civics zijn zo volledig verduurd. Bij eentje heb ik ze al vervangen, de oude versplinterden gewoon in stukken bij demontage... :shock:
Bij de andere heb ik ze nog niet vervangen. Die spuwt redelijk wat blauwe rook maar alleen bij terugschakelen of motorrem. Door de onderdruk in de verbrandingskamer zuigt die dus blijkbaar via de klepsteeldichtingen olie naar binnen... :? En dat met toch een vette 35000 km in de wielen... :lol:

Enfin, er zijn altijd toffe dingen te vinden in het revisie-atelier...
Image

Image

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2918
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2024

Post by duibhce Kaelann »

Stefke wrote: 01 Feb 2024 00:45 De klepsteeldichtingen van mijn 45 jaar oude Civics zijn zo volledig verduurd. Bij eentje heb ik ze al vervangen, de oude versplinterden gewoon in stukken bij demontage... :shock:
Bij de andere heb ik ze nog niet vervangen. Die spuwt redelijk wat blauwe rook maar alleen bij terugschakelen of motorrem. Door de onderdruk in de verbrandingskamer zuigt die dus blijkbaar via de klepsteeldichtingen olie naar binnen... :?
Kijk, weer wat bijgeleerd! Merci. :thumbsup:
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2024

Post by Raketman »

Den LC8 is bij mijn weten niet zo gevoelig aan zijn klepsteeldichtingen, of speling in de geleiders. Hoewel met voldoende kilometers waarschijnlijk alles kan. Mijnen eerste (2006) verbruikte weinig tot niks van olie totdat op een mooie dag, 500km na een oliewissel, ineens het olielampje aanging en de hydraulische nokkenas spanners begonnen te rammelen. Beide uitlaten kletsnat van de olie. Bij nazicht bleek de nikasil coating van de cylinders los te komen (uitlaten hingen vol met schilfers), dus dat was meteen game-over :? :cry: ...Kilometerstand iets van een 125k of daar dicht bij in de buurt.
Nil volentibus arduum

User avatar
Stefke
Posts: 2912
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2024

Post by Stefke »

Voor ons Ateljee50cc rap eens 800 km op en af naar Groningen om de Kreidler zesversnellingsbak te laten nakijken/herstellen en een reserveblok op te pikken. 8-)
En daar alweer schone 50cc racemachines in aanbouw gezien. En een specialeke met een compressor!! :shock: Echt waar 50 cc en daarop een G-compressor van een VW Polo G40... :shock: :pillepalle: "Standaard" en goed afgesteld levert zo 'n blokje 24pk, de compressorversie had helaas nog niet op de testbank gestaan... :(
Ik blijf er bij, de bouwer Aalt Toersen, intussen 78 jaar, is echt gene gewone! Eigen frames maken, eigen motorblokjes laten gieten en in elkaar steken, alle aanbouwdelen zoals schetsplaten, schakelsystemen, rempedalen, t-stukken tandwielen enz...ook nog zelf frezen... Eigenlijk is dat gewoon een fabrikant.
Interessant bezoek alweer en het raceseizoen is zo begonnen. 8-)

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2024

Post by Muug »

1 liter koelvloeistof in de KTM gegoten. En da's minstens één liter te weinig. :?
Vanavond wat bijkopen zie. :thumbsup:

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2024

Post by Muug »

De motor van de KTM heeft eindelijk nog eens gedraaid zie! :rayof:
Hij stond dan wel weer te pissen van colère, omdat 'm weer meer dan een maand niet gewerkt heeft. :thumbsdown:
Vanavond nog eens opstarten, en hopelijk lopen de carbs niet meer over, of ik mag ze voor de vierde keer op een jaar tijd uitkuisen. :furious3: Ik ben er stilaan wel goed in aan 't worden, dat wel. 8-)

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2024

Post by Koeno »

Da's gewoon gelijk nen puppy dat te enthousiast is... pissen van contentement....
Allé hup, en nu rijden met dat beest!! :rayof: :rayof:

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2024

Post by Muug »

Koeno wrote: 07 Feb 2024 09:03 Da's gewoon gelijk nen puppy dat te enthousiast is... pissen van contentement....
Allé hup, en nu rijden met dat beest!! :rayof: :rayof:
Vanavond een Mad-Max-testje, 't is te zeggen: met één tankhelft, en zonder de zijkappen een toerke rond de kerk doen. Als het niet regent.... :lipsrsealed2:

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2024

Post by Muug »

Uit ongeduld en enthousiasme heb ik deze middag de KTM al eens opnieuw gestart. Tien minuutjes op ralenti. Geen enkel druppeltje benzine dat langs de verkeerde kant de moto verliet. :thumbsup: Vanavond dan kan ik de moto verder in elkaar schroeven. :thumbsup: Ik ben 'm beginnen demonteren op 17 december :pillepalle:

Online
User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2024

Post by Blackbert »

En? Nog altijd onderweg?
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2024

Post by Muug »

Gisterenavond geen tijd gehad om hem in elkaar te steken.
En vanavond ook niet. :oops:
En heel misschien vrijdagavond. :lipsrsealed2:
Tja :whistling:

Stoffel
Posts: 482
Joined: 14 Jan 2022 21:37

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2024

Post by Stoffel »

Voor mij hoeft die niet in elkaar te zitten, ik stel me vrijwilliger om er zo een testritje mee te doen :mrgreen:
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.​

User avatar
Stefke
Posts: 2912
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2024

Post by Stefke »

Stoffel wrote: 08 Feb 2024 17:27 Voor mij hoeft die niet in elkaar te zitten, ik stel me vrijwilliger om er zo een testritje mee te doen :mrgreen:
en dan sta je daar ergens onderweg met een panne... :lol: :peepwall:

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2024

Post by Muug »

Allez tussen 17u en 18u30 had ik tijd genoeg om hem af te werken. Nu nog wat regenwater zodat het zout weg gespoeld wordt, en dan dit weekend eens een uur of zo rijden. :thumbsup:

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2024

Post by Muug »

Koeno eens gaan bezoeken met de Ktm. Drukpunt koppeling is wat anders maar ze lijkt goed te werken. Toch nog eens extra ontluchten, vannacht rekkertje rond het hendel.

Stoffel
Posts: 482
Joined: 14 Jan 2022 21:37

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2024

Post by Stoffel »

Dat klinkt als goed nieuws :thumbsup:
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.​

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2024

Post by Muug »

Shakedown rit, met de vrouw achterop, van 85km achter de rug. :thumbsup:

Online
User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2024

Post by Blackbert »

Ik laat de schone opmerkingen aan anderen.
Maar alles in orde met beide? Niks down, just shaken?
grease up your baby for a ball on the hill

Post Reply