Testritjes-topic - plaats hier je ervaringen - 2024

Kletsen over moto's en andere motodingen.
Post Reply
User avatar
Muug
Posts: 11792
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Testritjes-topic - plaats hier je ervaringen - 2024

Post by Muug »

Heb je een andere motorfiets onder uw gat gehad? Een vervangmotor omdat de jouwe stuk/in onderhoud was? Omdat je even geruild hebt met een vriend? Omdat je op zoek bent naar wat nieuws?
Smijt je ervaringen online, en help anderen met jouw ervaringen en inzichten. :thumbsup:

User avatar
F M
Posts: 5057
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Testritjes-topic - plaats hier je ervaringen - 2024

Post by F M »

:shock: :shock: Heeft hier nog niemand dit jaar moto's testgereden?

Ik zal dit topic dan maar ontmaagden. Met een korte indruk, want ik kan niet in detail over alle rijindrukken spreken zoals bv Muug. Want ik heb al die indrukken precies niet...

Testweekend KTM:
Eerst heb ik gereden met de 890 Adventure.
Image

Image
Mijn moto dus met 100 cc meer, dus de motor die ook in de Husqvarna Norden steekt. Voor mij was dit eigenlijk een zinloze testrit. Ik ken mijn 790 en heb met Muug en Blackbert een toer met de Norden gedaan. Zoals ik al wist is de 890 soepeler, met meer power onderin. Voor de rest is de motor identiek aan de mijne. Met enkele cosmetische aanpassingen aan de zijpanelen, die er echter nog altijd geen mooie moto van maken. De Norden heeft de betere motor en de betere looks, dus die zou ik wel overwegen. Maar het verschil tussen de 790 en 890 is te klein om nu al over te schakelen.

Vervolgens kwam de 890 SMT aan de beurt.
Image

Image
Eigenlijk weer dezelfde motor, maar met een kleiner windscherm, en kleiner voorwiel. Dat maakt de motor lichter om in te sturen, maar voor mij ook wat minder stabiel in rechte lijn. Een totaal onbestaande beschutting op de snelweg maakt dat ik deze motor niet overweeg. Alle wind kwam terecht op de schouders - wat geen probleem is - maar ook op de bovenarmen. Wat maakt dat ik me moet vastklampen aan het stuur om er niet af te waaien. :pillepalle:

Dit weekend was het dan aan Honda.

Eerst de NT1100, zoals Jopet gekocht heeft.
Image

Image

Image
Ik had daar goede dingen over gelezen, vooral over het comfort.
Wel, het is geen hoogpoter, maar eerder een toermachine. Andere zithouding dus, hoewel nu ook weer niet zo verschillend. Het voelde redelijk snel heel vertrouwd aan. Net iets verder van het stuur dan wat ik gewoon ben. Met een uurtje rijden kon ik niet oordelen of het heel klein beetje voorover moeten hangen een probleem op lange termijn zou kunnen worden. De FJR moest ik indertijd om die reden wegdoen, maar op de NT1100 leek ik toch iets meer rechtop te zitten.

Het comfort bestaat dus uit de zitpositie, en ook de windbescherming. Je zit echt goed uit de wind aan de hogere snelheden. De motor is ook standaard echt goed uitgerust, met o.a. zijkoffers (niet op de testmotor), verschillende rijmodi, bochten ABS, tractiecontrole enz.

Waar het comfort me iets in de steek laat, is de vering. Mijn testrit ging ook over de typische Vlaamse betonstroken, en daar vond ik hem toch echt minder dan mijn KTM, die de naden veel beter glad strijkt.

En ook het bochtengevoel is in het voordeel van de KTM. Het sturen ging me minder af. In de kortere bochten ging het aarzelend. Maar de regen en de gladde wegen kunnen hierin een rol gespeeld hebben. :dontknow:

Over de krachtbron, DCT, de knoppenwinkel en het dashboard heb ik het seffens, want de volgende motor is (nagenoeg) identiek op dit vlak.

En die volgende motor was de Africa Twin Adventure.
Image

Image

Image
Dit is een rechtstreekse concurrent van mijn 790. De 2024 versie heeft een 19 inch voorwiel ipv een 21 inch. Tenzij je de goedkopere Africa Twin kiest. Die niet de naam Adventure heeft, maar wel de echte adventure versie is terwijl de Adventure eigenlijk de road- of toerversie is. Rare logica bij die Japanners. Ik reed dus de Adventure, de road en niet de adventure. Ik hoop dat jullie het nog snappen. :pillepalle:

De zithoogte van de AT is 83,5 cm; die van mijn 790 is 83 cm. Toch kan ik gemakkelijk met 2 voeten plat op de grond bij de AT, niet bij mijn 790. Ik vermoed dat het zadel van de AT vooraan smaller is. Daarentegen is het zadel dikker. Bij de 790 is dat bijna een plank, het zadel van de AT is duidelijk zachter. Maar dat maakt de 790 dan weer goed bij de vering. Hoe je het ook draait of keert, de nochtans simpele en niet instelbare vering van mijn 790 blijft superieur. Enkel de 1190 Adventure scoorde nog beter. Nu, je hoort me niet zeggen dat de AT slecht afgeveerd is. Ook hij scoort goed. Het voelde zelfs beter dan de GS1250 waar ik vorig jaar mee testgereden heb.

De AT voelde eigenlijk dadelijk als gegoten. Hij gaf onmiddellijk veel vertrouwen. Accelereren, bochten, remmen, het voelde allemaal goed aan.

Dan komen we nu aan wat gemeenschappelijk is aan de AT en de NT. De krachtbron is een juweeltje. Zacht roffelend aan lage toeren, met een krachtige, diepe brom accelereren. De gaskraan open draaien geeft een heerlijk geluid en gevoel. Het was onmogelijk om me aan de maximumsnelheden te houden. Ik hoop dat ik binnenkort geen boete in de bus krijg. Ook mijn 790 en zeker de 890 zijn zalig als je gas geeft, maar het timbre van de Honda motor is dieper. Een lichte voorkeur voor de Honda. :thumbsup:

De DCT en de rijmodi dan. Wat rijmodi betreft: er zijn een aantal vooringestelde modi. Rain, Toer, off Road,... En daarnaast zijn er 2 zelf in te stellen standen. Gezien het weer begon ik in de Rain modus. Maar dat was ik snel beu. Je raakt precies niet vooruit. Het lijkt alsof een onzichtbare hand je tegen houdt. Dat biedt absoluut nul rijpezier. Ik ben zeer snel overgeschakeld naar Toer. Dan voel je het potentieel van de motor. Vanzelfsprekend heb ik off road niet gekozen. Ik kom alleen per ongeluk van het verharde wegdek af. :oops:

Schakelen kan automatisch in stand D (Drive) of S (Sport). Ook daar zal je heel vlug de D-stand vergeten, want dan rij je aan ca 50 km/u al in de hoogste versnelling. Dus ook hier ben ik snel overgegaan naar de S-stand. Tja, wat is nu mijn gevoel hierover? Op zich is automatisch schakelen wel leuk. In mijn auto's heeft dat de absolute voorkeur. Maar motorrijden is toch iets anders. In de sportstand schakelt de motor wel ongeveer op de momenten dat ik dat ook zou doen. Honda zegt trouwens dat de DCT zelflerend is, dus hij past na verloop van tijd de schakelmomenten aan jouw rijstijl aan. En het schakelen verloopt volgens mijnheer Honda ook super smooth. Maar daar ben ik niet helemaal akkoord mee. Zeker aan de lagere snelheden voel je toch duidelijk het schakelen. En vooral, het gebeurt toch op momenten dat je het niet verwacht. En soms schakelt hij niet als je het wel verwacht.

Ik heb ook een tijdje gereden met manueel schakelen. Dan schakel je door 2 knoppen op de linker stuurhelft. Dan bepaal je dus zelf wanneer je schakelt, maar het schakelmoment komt toch altijd net iets na je commando. Ik had wel het gevoel dat het bij de NT iets opvallender was dan bij de AT. De quickshifter van mijn 790 is daar echt superieur :ricky: . Dat gebeurt echt in een flits, op het moment dat jij de input geeft. Je kan bij de DCT ook manueel op- of terugschakelen terwijl je automatisch aan het rijden bent.

Dat manueel schakelen met die 2 toetsen is allemaal goed en wel, maar je moet ze ook vinden op de knoppenwinkel. Waarschijnlijk word je dat gewoon, maar als newbie op die motoren is het verdomd moeilijk om aan al die knoppen uit te geraken. Het is niet leuk als je na het afslaan je knipperlichten wil afzetten, maar per ongeluk terugschakelt naar eerste versnelling. En vervolgens toetert als je echt wil terugschakelen. Heb je nu echt zo veel knoppen nodig? :roll:
Image

Image

Die knoppen dienen natuurlijk ook om je TFT-scherm te bedienen. Dat scherm vond ik lelijk op de filmpjes en de foto's die ik al gezien had. Maar in werkelijkheid vind ik het heel overzichtelijk en duidelijk. Het ziet er beter uit dan ik gedacht had. Je kan zelfs je smart phone met een usb-kabel verbinden en Andoid Auto of Apple Carplay op het touchscreen TFT-scherm gebruiken.
Image

Image

Nog 1 klein positief puntje voor de beide Honda's: je kan het windscherm in hoogte verstellen, in 5 standen. Niet al rijdend, je moet 2 handen gebruiken. Het windscherm van mijn 790 kan je in 2 standen zetten, maar je hebt je gereedschap nodig... :wall:

Conclusie.
Als ik een opvolger van de 790 moet kiezen: de NT1100 zal het niet worden. Ook de SMT niet. De 890 is een kanshebber wanneer ik de 790 echt moe ben. Als ik nu al een andere motor zou kiezen, dan is de AT wel een serieuze optie. Die ligt dan in balans met de Norden. Er is een Honda dealer dichter bij huis, maar de prijs van de AT is wel aan de stevige kant. De Norden is voor mij iets mooier, maar de Honda voelt meer 'premium' aan.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11792
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Testritjes-topic - plaats hier je ervaringen - 2024

Post by Muug »

Leuk verslag! :thumbsup:
Ik zou zeggen, probeer ook eens de Triumph 900 Rally, met en zonder Pro. Topafwerking topvering, topgas - en koppelingbediening. Zeer, zeer goed, echt. Je zal verrast zijn.

Hm, waar ergens heb ik dan die testritjes in Wieze gelaten? :peepwall:

User avatar
Blackbert
Posts: 3457
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Testritjes-topic - plaats hier je ervaringen - 2024

Post by Blackbert »

Gelukkig staat er een gat in die vitrine van de 890, om doorheen te kijken ... :mrgreen:
grease up your baby for a ball on the hill

Jopet
Posts: 826
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: Testritjes-topic - plaats hier je ervaringen - 2024

Post by Jopet »

Mooi verslag, dat een KTM 790/890 of AT grotere speelvogels zijn dan de NT daar heb je gelijk in, zelf ondervonden toen ik de AT test heb gereden, grotere velgenmaat zal daar ook wel voor iets tussen zitten, maar ze zijn ook weer net ietsje hoger om op te stappen, iets smaller zadel, windbescherming heel wat minder.
Eigenlijk is voor mij de AT nooit geen optie geweest om daar naar over te stappen, toch niet het gewoon model, de nieuwe Sports waar jij mee gereden hebt is inderdaad wat lager 835 ipv 850en heeft nu elektronische vering, dat is wel een pluspunt, zou eigenlijk op een NT ook mogen zitten....
Wat de DCT betreft kan ik je niet bijtreden, volgens mij moet je dat wat tijd geven, rij er 14 dagen mee door de bergen en je bent fan. Ik mis het gewone schakelen totaal niet, integendeel geef mij maar die DCT. In tegenstelling tot wat jij zegt loopt die verdomd smooth, enkel als je niet helemaal correct schakelt kan hij soms wat van zijn oren maken, maar dat er vertraging op zit zoals jij beweert dat heb ik tot op heden niet ondervonden. Vandaag nog met vrienden een rit gedaan en doe zelf de moeite niet om hem op S (sport) te zetten, gewoon in D loopt alles vlot genoeg voor mij. Schakelt hij snel op, ja inderdaad, met als resultaat als je aan 50 wat gas heeft hij nogal lui reageert, bij volgas schakelt hij eerst een paar vittessen lager. Maar, eigenlijk moet ik zeggen MAAR, het grote verschil met een auto is het feit dat je met een atmosferische motor rijdt en geen turbo motor zoals het gros van de auto's. Dus als ik aan 50 de dorpskern verlaat en wil volgas als een pijl uit een boog eens optrekken dan maak ik voor ik volgas geef gewoon in de juiste versnelling zit en dan gaat die even hard als gelijk welke andere motor. Idem probleem hoor ik over mensen die klagen dat de DCT schakelt in bochten of op ronde punten, dan zeg ik gewoon, maak dat je in de correcte versnelling zit eer je de bocht in gaat of het rond punt op rijdt, die DCT weet toch niet dat je een rond punt gaat oprijden of een bocht gaat nemen, dus zelf er voor zorgen dat je in de juiste versnelling zit.
Over de rijmodi moet ik je over de Rain stand gelijk geven, waar zijn die pk's opeens naar toe????? Is in rain echt een futloos ding en gebruik die stand dus nooit, gewoon wat voorzichtiger in Urban of Tour. Gros van de tijd rij ik trouwens in Tour in D, zelden op S (sport). Vind het echt niet nodig om in ons Vlaanderen land in sport te moeten rijden. Op reis in de bergen is dat andere koek, dan staat hij wel in sport omdat het daar wel van belang is dat hij wat langer in dezelfde versnelling en dus hoger in toeren blijft hangen, zeker met 2 erop en wat bagage.
En dan die knoppenwinkel...... pfffff..... dat had inderdaad toch wel anders gemogen, zelf nu geraak ik er nog niet volledig aan uit een 23 tal knoppen denk ik en sommige hebben dan nog dubbele functies, tjah waar de ingenieurs zaten toen ze dat aan het ontwikkelen waren weet ik niet maar het zal wel niet bij motorrrijden geweest zijn.....
Niettegenstaande sommige minpuntjes ben ik toch wat blij met mijn NT "DCT" :ricky: :rayof: :ricky:
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

Post Reply