lekstroom

Memmen, zagen, kreften en andere onderhoudende discussies over van die blikken dozen met teveel wielen
Post Reply
User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

lekstroom

Post by Muug »

Het is eens iets anders :?

Onze VW T4 campervan had afgelopen jaar al wat elektrische updates/verbeteringen gekregen (naast een pak mechanisch inhaalwerk) en daardoor was onze Noorwegen-reis best dik in orde. :thumbsup: Maar twee maandjes later bleek de huishoudaccu zo plat als een overreden regenworm te zijn. Volledig opladen hielp niet. Bleek dat ding een gewone startaccu te zijn, die niet gemaakt zijn om meer dan 20% te ontladen, wat we ongetwijfeld regelmatig gedaan hebben in NW, en er bleek ook een kleine Ampère lekstroom te zijn, waardoor die wellicht al meerdere weken superplat was. Allemaal niet goed voor zo'n ding.
Na veel wikken en wegen toch een (medium dure) LiFePO4-accu van 120Ah gekocht en geplaatst in combi met een Victron Smartshunt, mét display in de keukenconsole. Erg handig om je stroomverbruik in de gaten te houden (en te weten hoeveel offgrid-tijd je nog hebt.)
En jawel, we hebben een lekstroom van 0,95A! :shock: Zo trek je de grootste accu op enkele dagen leeg natuurlijk. :wall:
Dus nu mogen we daar naar op zoek. Zo gaat de winter rap gepasseerd zijn. :lol:

Stoffel
Posts: 482
Joined: 14 Jan 2022 21:37

Re: lekstroom

Post by Stoffel »

Ola.. als de lekstroom continue is ga je wel snel de oorzaak kunnen uitmeten & vinden :thumbsup:
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.​

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: lekstroom

Post by Muug »

Update.

Er was geen lekstroom, het was gewoon default behaviour van de Cyrix CT relais. Ik verklaar me nader: die slimme scheidingsrelais houdt de spanning van beide accu's (start en huishouden) in de gaten. Als die op één van beide een hogere spanning registreert, dan concludeert ie dat die door een externe bron wordt opgeladen en dan gaat ie de twee accu's koppelen, zodat ze alletwee mooi opgeladen worden. Dat gebeurt dus als je ofwel de camper aan de netstroom hangt, ofwel als de motor draait. Zolang beide accu's loodzuur waren, werkte dat perfect, want die hebben dezelfde rustspanning.
Maar ik had een LiFePO4-accu geplaatst als hh accu. En die zijn rustspannnig is zodanig hoog dat de Cyrix-relais echt dacht dat die werd opgeladen. Dus die relais sloot, waarop de hh accu de startaccu begon te druppelladen. Er stroomde bijgevolg stroom doorheen de Victron Smartshunt, die ik evenzeer gemonteerd had, omdat je daar de lading van de hh accu heel nauwkeurig mee kan opvolgen. Altijd handig als je offgrid wilt gaan staan, en je batterij niet compleet wilt leegzuigen. En die druppelstroom fluctueerde, in functie van de "leegte" van de startaccu. Kleinste stroom was 0,22A, wat exact het verbruik is van die Cyrix relais, als ie in rust gekoppeld is.
Dus: geen lekstroom, maar druppellaadstroom. :shock:

Oplossing: ofwel een schakelaartje aan die relais plaatsen, (onhandig en vergeetbaar gedoe) ofwel een DCDC 1212 booster plaatsen van 30-50A die de stroom regelt tussen de startaccu en de hh accu. En dat is hier vandaag gearriveerd. :thumbsup:

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2918
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: lekstroom

Post by duibhce Kaelann »

Sterk dat je dat gediagnosticeerd hebt gekregen! :bowdown:
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Stoffel
Posts: 482
Joined: 14 Jan 2022 21:37

Re: lekstroom

Post by Stoffel »

Goed gevonden ;)
Ik zou toch denken dat wanneer de spanning van de hh zakt deze 'druppelstroom' zou stoppen?
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.​

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: lekstroom

Post by Muug »

Nee dus, vanwege de hoge rustspanning ervan.

Online
User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: lekstroom

Post by Blackbert »

Ja, er zitten soms rare dingen in zo'n mobiel huis. De rijdende villa van een vriend op Ducato frame had ook zo'n dingetje.
Zit een schakelaarke naast de dab radio, zodat die ook werkt met contact uit. Maar na 3 dagen stilstaan start dat spel niet meer. niet alleen de radio, maar ook de dab antenne verbruiken stroom van de startaccu.
En die startaccu krijgt geen stroom van de "wal" vanwege de startblokkering. Wat blijkbaar zou kunnen opgelost worden door er nog wat extra elektronica tussen te steken. Of, zoals hij 't nu doet, met een druppellader op de startaccu die in een 240V boordstopcontact zit.
grease up your baby for a ball on the hill

Post Reply