Wete wat het moeilijkste is tijdens autorijles geven?

Hét forum bij uitstek waar je je ei kwijt kan. Of om stoom af te blazen. Om je hart te luchten. Topics zijn enkel toegankelijk voor wie geregistreerd en aangelogd is.
Online
User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Wete wat het moeilijkste is tijdens autorijles geven?

Post by Muug »

Weten welke snelheid ge moogt rijden. Nooit of te nooit weet ge welke max.snelheid ge moogt rijden.

Gisteren een rit van 85km gedaan (dochter aan het stuur), een mix van secundaire en tertiaire wegen. Bebouwde kommen: geen probleem, die staan duidelijk aangegeven. Maar de letterlijk honderden snelheidsborden overal vormen één roodwitte brei die het onmogelijk maakt om te bepalen of ge nu wél of niet sneller dan 50km/u moogt rijden. Vooral die zoneborden, die al met duizenden zijn geplaatst, zijn een enorme pest geworden. Het ergste vooral is dat ze nooit ergens herhaald worden. Ge zijt dus ergens aan het rijden, buiten de bebouwde kom, maar als je dat éne zonebordje gemist hebt, ho maar, dan heb je kilometers lang géén flauw idee wat nu de correcte max. snelheid is. Het is frustrerend, storend en gevaarlijk. Het was een rijles, dus verhoogde alertheid zowel bij mij als bij mijn dochter, en beiden moesten we veelvuldig constateren dat we niet wisten hoe snel er gereden mag worden.


(vergeet gps of coyote trouwens, die dingen zijn regelmatig fout)

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Wete wat het moeilijkste is tijdens autorijles geven?

Post by Koeno »

Was vroeger toch veel makkelijker he...
maar goed, als ze hier in de buurt nog ff verder doen wordt het ook héél makkelijk:
Binnen bebouwde kom 30km/u
buiten bebouwde kom 50km/u
snelweg: file.

Online
User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Wete wat het moeilijkste is tijdens autorijles geven?

Post by Muug »

Daar zijn we heel hard naar toe aan het gaan ja.

snail
Posts: 38
Joined: 03 Apr 2016 20:12

Re: Wete wat het moeilijkste is tijdens autorijles geven?

Post by snail »

En op 't exaam moogt ge ook niet te traag rijden! :ricky:

Jopet
Posts: 823
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: Wete wat het moeilijkste is tijdens autorijles geven?

Post by Jopet »

Muug wrote: 30 Jan 2024 11:17 Vooral die zoneborden, die al met duizenden zijn geplaatst, zijn een enorme pest geworden. Het ergste vooral is dat ze nooit ergens herhaald worden.
Inderdaad, hier in Brugge en randgemeenten ook en dit niet enkel voor snelheid, hier in stad Brugge ook voor het betalend parkeren, de randgemeenten voor het parkeren met blauwe kaart, de kern van Brugge die fiets straat geworden is enz enz enz .... Allemaal zone borden dat een gewoon mens drie straten verder weer vergeten is wegens geen herhalingen.....
Eerst burgemeester Moenaert en later Defauw zeiden indertijd toen ze na het instellen van die verschillende parkeer zones en het voorstellen van een privé bedrijf om het parkeren te controleren dat het geen heksenjacht zou worden.... zowat de grootste leugen dat ze ooit verteld hebben. Geen seconde respijt krijg je van die privé bedrijven en elke niet betaalde boete komt voor de rechtbank. Ondertussen rijden ze hier in Brugge rond met een soort Google auto die al rijdend alle nummerplaten en voorruiten scant en een paar minuten later komen de parkeerwachters met hun brommer, kijken op hun PDA om dan de overtreders op te schrijven, werkelijk alles wat in overtreding is wordt beboet. Zelf de kleinste straatjes waar nooit geen toerist of zo komt doen ze aan.
Kom ik jaren geleden op plein buiten al die zone's waar er blijkbaar ook parkeren met blauwe kaart was ingevoerd, wij moesten gewoon naar 2 bankcontact automaten om geld af te halen en de 2 dochters zaten in de auto, toch boete gekregen voor die 5 minuten dat we daar stonden, aanvechten geeft geen zin want ze nemen foto met bewijs dat de kaart er niet lag, 5 minuten is 5 minuten teveel was het antwoord.... en ik mocht betalen.....
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

User avatar
Stefke
Posts: 2912
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Wete wat het moeilijkste is tijdens autorijles geven?

Post by Stefke »

Koeno wrote: 30 Jan 2024 11:28 Binnen bebouwde kom 30km/u
buiten bebouwde kom 50km/u
snelweg: file.
hier al twee dagen:
in bebouwde kom stilstaan
buiten bebouwde kom aanschuiven
geen verkeer op de snelweg
:lol:
Image

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1218
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Wete wat het moeilijkste is tijdens autorijles geven?

Post by TuttoTerreno »

Muug wrote: 30 Jan 2024 11:17 Weten welke snelheid ge moogt rijden. Nooit of te nooit weet ge welke max.snelheid ge moogt rijden.

Gisteren een rit van 85km gedaan (dochter aan het stuur), een mix van secundaire en tertiaire wegen. Bebouwde kommen: geen probleem, die staan duidelijk aangegeven. Maar de letterlijk honderden snelheidsborden overal vormen één roodwitte brei die het onmogelijk maakt om te bepalen of ge nu wél of niet sneller dan 50km/u moogt rijden. Vooral die zoneborden, die al met duizenden zijn geplaatst, zijn een enorme pest geworden. Het ergste vooral is dat ze nooit ergens herhaald worden. Ge zijt dus ergens aan het rijden, buiten de bebouwde kom, maar als je dat éne zonebordje gemist hebt, ho maar, dan heb je kilometers lang géén flauw idee wat nu de correcte max. snelheid is. Het is frustrerend, storend en gevaarlijk. Het was een rijles, dus verhoogde alertheid zowel bij mij als bij mijn dochter, en beiden moesten we veelvuldig constateren dat we niet wisten hoe snel er gereden mag worden.


(vergeet gps of coyote trouwens, die dingen zijn regelmatig fout)
De regels met die zone heb ik nooit geleerd en buiten Vlaanderen kennen ze dat niet.
Bv.: gemeente 1 zet bordje zone 50.
Honderd meter verder, opnieuw bord, ditmaal "gewoon 50".
Gevolgd door zone 30, dertig gedaan, ... We rijden een Nieuwe gemeente binnen vol bordjes 50/70/50 met elke honderd meter zijstraten en bordjes 50 erachter.

Nu, drie gemeenten verder, een zijstraat zonder 50 bord erachter.... Mijn oprechte vraag: telt die eerste zone 50 nog? Die werd naar mijn vermoeden namelijk nergens beëindigd..?

De Google maps geeft ook random max snelheden. Meestal wel correct, maar soms niet.

Ik word er horendol van in Vlaanderen.

Online
User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Wete wat het moeilijkste is tijdens autorijles geven?

Post by Muug »

Volgens mij iedereen.
En daarom rijdt iedereen maar gewoon op zijn gevoel.
Meestal betekent dat in de praktijk dat er trager gereden wordt dan max. toegelaten, vanwege de enorme verkeersdrukte, maar dan pakweg 's avonds of op een zondag rij je dan plots toch sneller dan toegelaten, omdat het volgens je gevoel perfect kan. Dat die weg op dat moment zo goed als verlaten is, en de kans op ongevallen bijgevolg quasi nihil is van geen tel.

Er wordt hier véél te veel aandacht geschonken aan overdreven snelheden. Voorrangen naleven redt meer mensen dan correcte max. snelheden naleven. :whip:

Online
User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Wete wat het moeilijkste is tijdens autorijles geven?

Post by Muug »

Koeno wrote: 30 Jan 2024 11:28 Was vroeger toch veel makkelijker he...
Effectief.
Binnen bebouwde kom 50km/u.
Géén zone 30's.
Snelheidsborden geldig tot en met het volgende kruispunt.
Erbuiten 90. In het hele land zelfs, stel u voor, de blasfemie! :shock:
En hier en daar ééntje van 60 of 80.

Het was écht simpeler toen. :w00t:

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Wete wat het moeilijkste is tijdens autorijles geven?

Post by F M »

Jullie vergeten nog de woonerven, 20 max...
I am confused. Oh no, maybe not!

Online
User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Wete wat het moeilijkste is tijdens autorijles geven?

Post by Muug »

En je vergeet ook nog de fietsstraten. :whistling:

User avatar
FransST
Posts: 67
Joined: 20 Aug 2016 00:06

Re: Wete wat het moeilijkste is tijdens autorijles geven?

Post by FransST »

Ik herken dat probleem.
En dan heeft men in België honderd jaar of zo geleden de "bebouwde kom "vastgesteld. Maar die is nooit meer aangepast aan de werkelijke situatie dat er voorbij dat bord vele straten en huizen zijn bijgekomen.
In het Verkeersreglement staat daarover bij art 2.12. "Bebouwde kom" : een gebied met bebouwing en waarvan de invalswegen aangeduid zijn met de verkeersborden F1, F1a of F1b, en de uitvalswegen met de verkeersborden F3, F3a of F3b."
Ik zie meestal geen verschil met de bebouwing voor en na het bord begin of einde bebouwde kom. Meestal staan er tig borden "50 " al dan niet als zone bord.
Oorzaak : De lintbebouwing.

Waar in DLD en NL het bord "bebouwde kom " bij de 1e huizen van een plaatst staan en je duidelijk het verschil ziet, verduidelijkt door duidelijk zichtbare gele palen enz. , moet je in B maar gokken of je binnen of buiten de bebouwde kom bent.
Klopt dat de navigatie er ook nogal eens naast zit.

Frans
Nog steeds met een sprint ST 1050 en Zumo XT.

Online
User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Wete wat het moeilijkste is tijdens autorijles geven?

Post by Blackbert »

Garmin zit er inderdaad wel eens naast, ook met de laatste updates van de kaart. vermoedelijk zal het met al de navigatie apps niet anders zijn.
Beste oplossing: een auto die de borden leest en de max snelheid op uw dashbord zet. Of die al de innovatieve varianten die je enkel hier tegenkomt ook herkent is een andere vraag.
Ik heb er 3 begeleid naar hun rijbewijs en het was een regelmatig terugkerende vraag: "hoe snel mag ik hier nu?" Waarop ik ook regelmatig moest toegeven dat ik het niet wist. Omdat je ook wel eens bezig bent met de verkeerssituatie in het oog te houden, niet met de berm continu scannen op alle borden.
grease up your baby for a ball on the hill

Online
User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Wete wat het moeilijkste is tijdens autorijles geven?

Post by Muug »

Blackbert wrote: 31 Jan 2024 08:07 Beste oplossing: een auto die de borden leest en de max snelheid op uw dashbord zet.
Wel, als 'm ze gewoon op uw dashboart zet, tot daar aan toe.
Dat bestaat al.
Meestal is er dan ook een bijhorend signaal, een trillend stuur of een enerverende biep, om aan te geven dat je te rap rijdt. :roll:
Een stap verder is een wagen die zijn snelheid aanpast aan de borden.
Dat levert angstaanjagende situaties op, zoals een op de snelweg aan 120km/u rijdende wagen die plots hard begint te remmen naar 70km/u omdat ie een bordje gepasseerd is dat aangeeft dat je op de afrit maar 70 mag rijden. :devil: Schoonbroer heeft dat al meegemaakt. Die vrachtwagen achter hem snapte er ook niks van. Gelukkig is er geen accident gebeurd.

En dan heb je nog de fouten in de signalisatie: vlak voor kruispunt bordje 30. Vlak na het kruispunt waren er werken aan de gang. Na het kruispunt geen extra bordje 30. En je bent buiten de beb. kom. Dus mag je de werken aan 70km/u voorbijrijden. 8-)

Online
User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Wete wat het moeilijkste is tijdens autorijles geven?

Post by Blackbert »

Da's ne stap te ver, een auto die zelf begint te reageren. Registreren en melden is voldoende. Verder dan een cruise control die vertraagt wegens tragere voorligger moet het niet gaan.

Maar ge gaat daar niet aan 70 doorrijden, ondanks de juridisch waterdichte basis. Omdat ge zelf nog nadenkt.
Anders ne keer bellen naar de 'verantwoordelijke signalisatie' die normaal toch geafficheerd is? Om te zien hoe lang het duurt eer het aangepast wordt. :lipsrsealed2:

Sebiet passeer ik de grote werken op de ring in Lommel. Ik ga ook eens kijken of ik geen fouten kan vinden.
grease up your baby for a ball on the hill

Online
User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Wete wat het moeilijkste is tijdens autorijles geven?

Post by Muug »

't strafste dat ik eens gezien heb, was bij werken aan de onderkant van een brug, over de R4 (Gent), meerbepaald het stuk langs 't water, waar ge normaalgezien maar 90 moogt rijden, omdat ge er zonder die borden 120 mag rijden. Afin, wegens die werken aan de brug stond er een bordje 50. En vlak erna was een kleine oprit. En na die oprit geen herhaling van die 50. Maar die 90 was afgeplakt. Dus ge mocht onder die werken aan 120 passeren. :grin:

Afin, we zijn 't akkoord dat er onoverzichtelijk veel borden staan.

User avatar
Schussboelie
Posts: 485
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Wete wat het moeilijkste is tijdens autorijles geven?

Post by Schussboelie »

Blackbert wrote: 31 Jan 2024 08:07Garmin zit er inderdaad wel eens naast, ook met de laatste updates van de kaart. vermoedelijk zal het met al de navigatie apps niet anders zijn.
Beste oplossing: een auto die de borden leest en de max snelheid op uw dashbord zet. Of die al de innovatieve varianten die je enkel hier tegenkomt ook herkent is een andere vraag.
Ik heb er zo twee.
Helaas zitten die er ook vaak naast.
Zo gaat de 4,5 oude Mercedes nog altijd uit van 90 buiten de bebouwde kom in Vlaanderen, ook al geldt de 70 al meer dan 7 jaar (vanaf 1/01/2017).
Beiden snappen blijkbaar ook niet altijd dat een snelheidsbeperking wegvalt na een kruispunt, vooral bij kleine zijstraatjes durven ze dat al eens over het hoofd te zien.
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

Online
User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Wete wat het moeilijkste is tijdens autorijles geven?

Post by Muug »

En waarschijnlijk zien ze die kleine zijstraatjes niet eens. Want hoe kan een auto het verschil zien tussen een zijstraat en een verharde oprit?

User avatar
Stefke
Posts: 2912
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Wete wat het moeilijkste is tijdens autorijles geven?

Post by Stefke »

Blackbert wrote: 31 Jan 2024 08:46 Sebiet passeer ik de grote werken op de ring in Lommel. Ik ga ook eens kijken of ik geen fouten kan vinden.
Tijdelijke werken en signalisatie zijn toch altijd een drama zeker bij kleinere werken. Een bordje 30 voor een kruispunt plaatsen, het is dan nog 50 meter geldig, daarna niks meer. Of nog een topper, een tijdelijk bord van 50 in een zone 30!!! Maar het meest hatelijke, op een weg zonder kruispunten, een bordje van 30 voor de werken en dan geen einde van de beperking signaleren... Blijft die 30 nog enkele kilometers geldig natuurlijk. Zeer tricky tijdens een examen... :furious3:

Maar wat mij opvalt is dat iedereen ineens vragen en bedenkingen heeft als je wat aandachtiger in het verkeer zit omdat je iemand leert rijden. Mij viel het vooral nog een extra op toen ik intensiever brommerles ging geven. De wegcode toepassen op een brommerke is goed om het nog 6 minuten te overleven... :shock: :o Met die gasten op de baan gaan is heel simpel, dat is vrijwel elke km ergens stoppen om het uit te leggen: Kijk gasten hier zou het zo moeten of mogen maar je doet dat beter niet want.... 8-) :pillepalle:

User avatar
Schussboelie
Posts: 485
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Wete wat het moeilijkste is tijdens autorijles geven?

Post by Schussboelie »

Muug wrote: 31 Jan 2024 10:00En waarschijnlijk zien ze die kleine zijstraatjes niet eens. Want hoe kan een auto het verschil zien tussen een zijstraat en een verharde oprit?
Tja, als ze op de GPS-kaart van de auto staan zou ik toch verwachten dat ze de straat kennen.
Zowel bij de Benz als de Kia loopt dat grondig fout.
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

Post Reply