Peugeot 1.6HDI 2015 - Kans verstopt roetfilter & noodloop

Memmen, zagen, kreften en andere onderhoudende discussies over van die blikken dozen met teveel wielen
Koeno
Posts: 3207
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Peugeot 1.6HDI 2015 - Kans verstopt roetfilter & noodloop

Post by Koeno »

Peugeoteke van 2015, met ongeveer 130.000km en onze roetfilter speelt blijkbaar verstoppertje...
Zijn er van die additieven die effectief helpen tegen een verstopt roetfilter?
Hem eens doorblazen zoals in den ouwen tijd is moeilijk, want in noodloop heeft hij nogal weinig vermogen...

Of kies ik voor de veilig, duurste, maar ook gemakkelijkste oplossing en ga ik gewoon naar de garage?

(wel al wat wijzer geworden:
- kan sensor zijn voor de filter die stuk is.
- kan sensor zijn voor adblue inspuiting die fout zit.
- kan effectief roetfilter zijn die verstopt zit
- kan blijkbaar ook een slechte verstuiver zijn.

kortom: Lottoo!

Stoffel
Posts: 482
Joined: 14 Jan 2022 21:37

Re: Peugeot 1.6HDI 2015 - Kans verstopt roetfilter & noodloop

Post by Stoffel »

Is dat geen roetfilter die zichzelf regenereerd? Ik zou er eerst eens op googelen.
En anders laten uitlezen door de garage… zei gaan sowieso die noodloop moeten resetten.
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.​

Koeno
Posts: 3207
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Peugeot 1.6HDI 2015 - Kans verstopt roetfilter & noodloop

Post by Koeno »

Gisteren inderdaad laten uitlezen.
Roetfilter zou effectief verstopt zitten.

Het bizarre:
Steekt zeker ne nieuwe meneer, gaat dan zeker 200.000km mee.
mijn reactie was misschien wat droog: jamaar deze heeft het maar 130.000km uitgehouden, is die nieuwe dan zoveel beter als origineel?

kostenraming 1000 a 1500euro...

Jopet
Posts: 823
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: Peugeot 1.6HDI 2015 - Kans verstopt roetfilter & noodloop

Post by Jopet »

Koeno wrote: 31 Mar 2024 12:16 kostenraming 1000 a 1500euro...
en dan zijn ze verwonderd dat er mensen zijn die met hun oude diesel foefelen......
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

Stoffel
Posts: 482
Joined: 14 Jan 2022 21:37

Re: Peugeot 1.6HDI 2015 - Kans verstopt roetfilter & noodloop

Post by Stoffel »

Dat is volgens mij een vrij normale prijs…
Nu als je googelt vind je wel prijzen om het eventueel zelf te vervangen, prijzen van roetfilters variëren van 200 tot 600€.’’
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.​

User avatar
Stefke
Posts: 2914
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Peugeot 1.6HDI 2015 - Kans verstopt roetfilter & noodloop

Post by Stefke »

Jopet wrote: 31 Mar 2024 13:26
Koeno wrote: 31 Mar 2024 12:16 kostenraming 1000 a 1500euro...
en dan zijn ze verwonderd dat er mensen zijn die met hun oude diesel foefelen......
met een oude diesel moet ge niet foefelen. 8-) moderne diesels met roetfilters, turbo's, egr-kleppen en andere shit, daar blijf ik graag ver van weg....
(behalve van de Polo 9n 1400 bluemotion die hier ooit op de oprit stond... 8-) )

Stoffel
Posts: 482
Joined: 14 Jan 2022 21:37

Re: Peugeot 1.6HDI 2015 - Kans verstopt roetfilter & noodloop

Post by Stoffel »

Ik denk dat je veel geluk moet hebben. 2 weken terug mijn Skoda ingeleverd, was een 1600 diesel met adblue, op 150000km enkel de waterpomp en gasklepsensor defect gehad.
En nu een kaarsje branden :peepwall:
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.​

User avatar
Muug
Posts: 11779
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Peugeot 1.6HDI 2015 - Kans verstopt roetfilter & noodloop

Post by Muug »

Moderne diesels zijn foei. :ugeek:

Adblue-moteurs ook.

User avatar
Blackbert
Posts: 3448
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Peugeot 1.6HDI 2015 - Kans verstopt roetfilter & noodloop

Post by Blackbert »

"Moderne" diesels zijn eigenlijk ok. Om lange afstanden mee te rijden. Zoals dat eigenlijk ook al was met oude diesels.
Om rond de kerktoren te hobbelen is dat de slechtste keuze. De EGR klep groeit dicht, idem voor de roetfilter. En dan gaat 'm in noodloop. Of, zoals bij die van m'n zus, blaast de turbo op, wat dan de motor zelf doet overlijden. Die had nog geen noodloop denk ik, dus ge moest het zelf gewaar worden.

Een goeie "alle merken" old school garagist zal voor u de oorzaak vinden en oplossen, zonder eerst 6 onderdelen te vervangen die niet stuk zijn.

Laat dat ding repareren en ruil 'm in voor een benzineversie.

Hoewel, veel moderne motoren zijn zo onderdesigned om toch maar de norm te halen en tegelijk veel pk's te produceren dat de levensduur korter wordt.
De Dacia 900cc 3cilinder met 90pk van de dochter. "Kind, niet starten en vol gas, eerst rustig warmrijden". Ja hoor, na een jaar koppakking erdoor.
Een Volvo Red Block 2300 benzine kon je van 130 naar 200 pk tunen en er nog steeds een half miljoen km mee rijden. (Maar ge slurpte wel meer dan 10 liter.)
Een Volvo T5 2liter? Beter onderhouden dan een KTM of ge haalt de 200.000 niet.
grease up your baby for a ball on the hill

Online
User avatar
Droopy
Posts: 1060
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: Peugeot 1.6HDI 2015 - Kans verstopt roetfilter & noodloop

Post by Droopy »

Koeno wrote: 30 Mar 2024 08:19 Peugeoteke van 2015, met ongeveer 130.000km en onze roetfilter speelt blijkbaar verstoppertje...
Zijn er van die additieven die effectief helpen tegen een verstopt roetfilter?
Hem eens doorblazen zoals in den ouwen tijd is moeilijk, want in noodloop heeft hij nogal weinig vermogen...

Of kies ik voor de veilig, duurste, maar ook gemakkelijkste oplossing en ga ik gewoon naar de garage?

(wel al wat wijzer geworden:
- kan sensor zijn voor de filter die stuk is.
- kan sensor zijn voor adblue inspuiting die fout zit.
- kan effectief roetfilter zijn die verstopt zit
- kan blijkbaar ook een slechte verstuiver zijn.

kortom: Lottoo!
Eigen ervaringen met roetfiltergezever :

Sinds onze Zafira Tourer 135.000 km op de teller heeft brand het roetfilterlampje regelmatig. :(
Volgens de garage was een van de zes sensoren stuk en moest de roetfilter helemaal vervangen worden om dit euvel op te lossen.
Kostprijs tussen de € 1500 en € 2000 exacter konden ze niet geven. :(

Sindsdien koppel ik de batterij minimum een minuut los en daardoor reset de filter (en de rest uiteraard ook...) zich en brandt dat lampje een tijdje niet meer.
Daarnaast kap ik af en toe dit bij de diesel https://www.auto5.be/nl/p/dieselbehande ... 49465.html
Nu heeft de wagen 175.000 km en vorig jaar ben ik nog vlotjes door de nieuwe roetfilter keuring geraakt.
Het zelfreinigingsprogramma werkt ook nog af en toe.

In jou geval zou ik durven dit gebruiken https://www.auto5.be/nl/p/kit-eco-diese ... 70308.html en nog een gouden tip, rij eens een eind op de snelweg in een te lage versnelling zodat je motor en roetfilter goed warm worden en trek af en toe eens wat in hogere toeren op zodat de filter "doorblazen" is. ;)
Last edited by Droopy on 01 Apr 2024 20:40, edited 1 time in total.

User avatar
Muug
Posts: 11779
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Peugeot 1.6HDI 2015 - Kans verstopt roetfilter & noodloop

Post by Muug »

Blackbert wrote: 01 Apr 2024 11:29 "Moderne" diesels zijn eigenlijk ok. Om lange afstanden mee te rijden. Zoals dat eigenlijk ook al was met oude diesels.
't is waar, ik ken eigenlijk niks van diesels :peepwall:

Staat er in de handleiding niks over een soortement van zelfreinigingsproces dat bij bepaalde toeren of zo in werking treedt? Ik meen ooit zo eens iets gelezen te hebben, misschien in de handleiding van onze Viano.

User avatar
Blackbert
Posts: 3448
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Peugeot 1.6HDI 2015 - Kans verstopt roetfilter & noodloop

Post by Blackbert »

Zelfreiniging. Dan denk ik spontaan: wat doet dat en waar gaat dat dan heen?
Zoals ik mij ook afvraag waarom de EGR (uitlaatgassen terug bij de frisse lucht steken die in uw motor gaat) op de uitlaat zit vóór de roetfilter.
De smurrie die in de EGR-klep aankoekt is puur roet waar ge met uw blote handjes niet wilt aankomen.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11779
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Peugeot 1.6HDI 2015 - Kans verstopt roetfilter & noodloop

Post by Muug »

Blackbert wrote: 02 Apr 2024 09:52 Zelfreiniging. Dan denk ik spontaan: wat doet dat en waar gaat dat dan heen?
Wel, da's een roetfilter die zichzelf reinigt. :grin: En waar iets proper wordt, moet er natuurlijk ook iets vuil worden. En da's dan de omgeving dus :mrgreen:

Volgens hetgeen ik gelezen had, startte het zelfreinigingsproces bij een bepaalde temperatuur, die eigenlijk pas na een tijd rijden bereikt kon worden, en daarop werd de vervuiling in het roetfilter "verbrand". En ja, natúúrlijk verdwijnen die verbrandingsgassen in de atmosfeer.

Afin, eigenlijk heet het proces "regenereren". Ziehier de uitleg: https://www.digicar.nl/blog/roetfilter- ... filter-in/

Er staat in dat artikel trouwens ook wel wat negatiefs over bepaalde Peugeot's. :o

Jopet
Posts: 823
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: Peugeot 1.6HDI 2015 - Kans verstopt roetfilter & noodloop

Post by Jopet »

Muug wrote: 02 Apr 2024 10:42
Er staat in dat artikel trouwens ook wel wat negatiefs over bepaalde Peugeot's. :o
Dat ze Volvo, Ford, Citroën en Peugeot in èèn zin vernoemen is niet verwonderlijk, het waren allemaal dezelfde motoren van PSA.... Enkel de laatste Volvo 2.0 diesel was van eigen makkelij.
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

User avatar
den Bullet
Posts: 1477
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: Peugeot 1.6HDI 2015 - Kans verstopt roetfilter & noodloop

Post by den Bullet »

Muug wrote: 02 Apr 2024 10:42
...

Er staat in dat artikel trouwens ook wel wat negatiefs over bepaalde Peugeot's. :o
Een chance dat de Fé zijne volgende firmawagen (normaal gezien deze maand nog) nen benzine gaat zijn (ook nen 308 GT-Line).

Koeno
Posts: 3207
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Peugeot 1.6HDI 2015 - Kans verstopt roetfilter & noodloop

Post by Koeno »

Verschillende motoren zoals de 1.6d en 2.0d van Volvo, Ford, Peugeot en Citroën staan bekend om de velen problemen omtrent het roetfilter, dit kan nare gevolgen hebben.
Sjans dat wij de 1.6d dus hebben :p

achjah, deze keer gaan we het toch moeten laten repareren...
Misschien dan toch stiekem weer eens rondkijken om te vervangen door een benzineke, of een plugin hybriede ding...
moet gewoon nog wat vermogen hebben voor remork te trekken...

User avatar
Muug
Posts: 11779
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Peugeot 1.6HDI 2015 - Kans verstopt roetfilter & noodloop

Post by Muug »

Da's een zure kost eh. :(

Ooit hebben wij eens dikke chance gehad met onze Yeti. We hadden twee jaar garantie bij MyWay, en het motorblok bleek een zelfvernietigende oliezuiper te zijn. Bepaalde motorblokken van de Audi/VW-groep ontworpen en gemaakt rond 2010 bleken zuigers met slecht ontworpen olieschraapveren te hebben, en die bliezen zichzelf na max 80.000km op. Ons blok had 67000km toen we de wagen kochtten en na een maand had ik al door dat er abnormaal veel olie verbruikt werd. Na de olieweging bleek de auto 0,640 liter op 1000km te verbruiken. :o Alle zuigers en zuigerstangen werden onder garantie vervangen. Da's een werkje dat toch al gauw 4000-5000 euro kost, dus dat kadootje was mooi meegenomen. :thumbsup: De wagen verbruikt nu, op 202.000km nog steeds geen olie. :grin:

Koeno
Posts: 3207
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Peugeot 1.6HDI 2015 - Kans verstopt roetfilter & noodloop

Post by Koeno »

't is het 2de jaar op rij zuur voor de wagen.
Vorig jaar de adblue pomp stuk, nu roetfilter verstopt (misschien gevolg van het voorgaande).
Langs ne kant: repareren en verder rijden? 't is verder ne goeie zuinige wagen...
langs andere kant: nu is hij misschien nog iets waard bij inruil, maar 't is ook niet dat wij een goed renderende geldboom hebben.

User avatar
Blackbert
Posts: 3448
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Peugeot 1.6HDI 2015 - Kans verstopt roetfilter & noodloop

Post by Blackbert »

't Is een Euro6, dus ge kunt nog voort tot 2030 als ge er al eens mee naar Bxl wilt.
Maar als die dient om de huishoudelijke verplaatsingen te maken, vrees ik dat het tegen dan nog ne keer prijs kan zijn.
Hier staat het mooi uitgelegd: https://cedris.nl/nieuws/adblue-en-roetfilter/
Adblue zorgt voor een chemische reactie om stikstofverbindingen (Nox) af te breken tot onschadelijke gassen. De roetfilter vangt de roetdeeltjes op. Iets heel anders. Als de pot vol komt gaat hij diesel in de uitlaat spuiten om die deeltjes te verbranden. Wat alleen kan als alles goed warm komt en voor de nodige tijd constant loopt, zoals op de snelweg.

Die jongens in de link van Muug kunnen hem uitkuisen. Ik zou eens prijzen beginnen vergelijken tussen reinigen en vervangen. (Tenzij iemand eerder ontdekt dat er eigenlijk gewoon een sensor stuk is bvb).
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Blackbert
Posts: 3448
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Peugeot 1.6HDI 2015 - Kans verstopt roetfilter & noodloop

Post by Blackbert »

Al die tralala met diesels is de reden dat ik die mooie V70 D vervangen heb door een simpele Partner 1.6i. Veels goedkoper in taksen om te beginnen. Ge voelt het wel als er 750kg achter hangt, maar hij trekt het zonder problemen.
Alleen, da's een Euro1 en daar mag ik volgend jaar geen LEZ meer mee binnen. Met 2 kinders die zich persé in Gent en Antwerpen moesten vestigen ...
grease up your baby for a ball on the hill

Post Reply