Page 2 of 4

Re: Restauratie TDM 900 (2005)

Posted: 13 Apr 2024 00:45
by Peeke
Stoffel wrote: 12 Apr 2024 17:23
Muug wrote: 12 Apr 2024 15:15
ok 8-)
wie doet het voorwiel?
Wie het achterwiel?
Wie de linkercylinder?
wie de rechter.
etc
etc

:lipsrsealed2: :mrgreen:
Ik zorg voor den drank :mrgreen:

Drank is er genoeg hoor. :grin:

Re: Restauratie TDM 900 (2005)

Posted: 14 Apr 2024 10:24
by Peeke
Muug wrote: 12 Apr 2024 15:15
Stoffel wrote: 12 Apr 2024 14:51 Anders moeten we een gezamenlijke sleuteldag organiseren :mrgreen:
ok 8-)
wie doet het voorwiel?
Wie het achterwiel?
Wie de linkercylinder?
wie de rechter.
etc
etc

:lipsrsealed2: :mrgreen:
Over de drank moet je je geen zorgen maken, ik heb altijd wel iets in huis. :grin:

Progress:
Intussen zijn alle zijpanelen verwijderd en heb ik de benzinetank eraf gehaald.
De volgende stap zal nu zijn, de tank roestvrij krijgen.
Daarvoor zal ik eerst de benzinepomp moeten verwijderen.

Dan eerst met de hoge druk de schilfers verwijderen.
Dan azijn erin, met wat grind, en dan maar schudden.

Ik heb een filmpje gezien van een kerel die zo zijn tank totaal proper heeft gekregen. Dat geeft me wel weer moed.

Als ik de benzinepomp heb verwijderd kan ik ook weer iets meer in de tank zien om te oordelen hoe erg het nu echt is.

Merci voor alle tips!

Re: Restauratie TDM 900 (2005)

Posted: 14 Apr 2024 11:43
by Koeno
pas wel op met azijn, dat blijft vreten...
heb zo gaatje in een tank gekregen omdat de azijn er doorgevreten had... op tijd er uit halen en goed spoelen.

Re: Restauratie TDM 900 (2005)

Posted: 16 Apr 2024 09:55
by Peeke
Koeno wrote: 14 Apr 2024 11:43 pas wel op met azijn, dat blijft vreten...
heb zo gaatje in een tank gekregen omdat de azijn er doorgevreten had... op tijd er uit halen en goed spoelen.
Ja, klopt, ik heb gelezen dat je na de azijn gedemineraliseerd water en bak soda in de tank moet doen om de azijn te neutraliseren.

Er zouden ook producten zijn om de tank terug te sealen, iemand ervaring mee of kennis van welk product hier te krijgen is?

Re: Restauratie TDM 900 (2005)

Posted: 16 Apr 2024 10:31
by Muug
Twee keer per jaar gaat er in Wieze een oldtimerbeurs door, en ook in Aarschot en op diverse plaatsen elders in het land op andere data, en daar zitten specialisten die producten en advies verkopen om uw verroeste tank te behandelen en van coatings te voorzien etc etc.

Re: Restauratie TDM 900 (2005)

Posted: 16 Apr 2024 13:38
by petervdc
Oh heerlijk, een TDM 900 !
Heb ooit met ene 110.000km mee gereden... dan geruild voor een ktm 990

Re: Restauratie TDM 900 (2005)

Posted: 16 Apr 2024 14:23
by Peeke
Muug wrote: 16 Apr 2024 10:31 Twee keer per jaar gaat er in Wieze een oldtimerbeurs door, en ook in Aarschot en op diverse plaatsen elders in het land op andere data, en daar zitten specialisten die producten en advies verkopen om uw verroeste tank te behandelen en van coatings te voorzien etc etc.
Ooh dat is goed om weten, dat ga ik eens opzoeken! Thanx!

Re: Restauratie TDM 900 (2005)

Posted: 16 Apr 2024 14:25
by Peeke
petervdc wrote: 16 Apr 2024 13:38 Oh heerlijk, een TDM 900 !
Heb ooit met ene 110.000km mee gereden... dan geruild voor een ktm 990
Ik hoop met die van mij ook nog veel km's te rijden.
Zalige moto en die van mij is optisch in nieuwstaat.
Dus motor en tank terug in orde krijgen en dan is weer een prima motor

Re: Restauratie TDM 900 (2005)

Posted: 18 Apr 2024 09:58
by Peeke
Gisteren de benzinepomp uit de benzinetank gehaald.
Dan kon in de binnenkant een keer zien.

Dat viel al bij al nog mee, ik had erger verwacht.
Het is vooral een laag roest die er in ligt, sediment. Niet zozeer de tank zelf die geroest is.

Image

Re: Restauratie TDM 900 (2005)

Posted: 20 Apr 2024 14:45
by Peeke
De Zwarte Schoonheid is zo goed als helemaal gestript.

Nu ze zo in hare blote staat moet ik toegeven dat ze er nog heel goed uitziet voor haar leeftijd :grin:

Image

De batterij is eruit, de bougies ook, tijd dus om te kijken of het blok nog draait.
Ik zet haar in de eerste versnelling en krijg geen beweging in het achterwiel. :shock:
Ik probeer haar in tweede te zetten, wat pas lukt na met het achterwiel te spelen.
Geen beweging in te krijgen. :o
Ik zet haar in derde, oef, het wiel draait, de motorblok zit niet vast. :mrgreen:

Vandaag nog de koelvloeistof eruit laten lopen. Plan was om ook de olie te verwijderen, maar dat was buiten een zeer standvastige schroef gerekend.
Ze begint op haar middenbok te schuiven van de kracht dat ik er op zet, maar de schroef geeft niet toe. Daar gaan sterkere maatregelen aan te pas komen.

PS: Ik heb de koelvloeistof in een fles gedaan, hoe recycleren jullie die?

Greetz,
Peeke

Re: Restauratie TDM 900 (2005)

Posted: 20 Apr 2024 17:26
by Peeke
Blackbert wrote: 12 Apr 2024 07:21
Peeke wrote: 11 Apr 2024 19:25

De carburator gaat dus het probleem niet zijn :thumbsup:
Niet om uw feestje te bederven, maar de benzinepomp en injectoren kunnen vergomd zijn met benzineresten. Pomp is dan te vervangen, injectoren kunnen misschien gereinigd worden.
Als je 't al niet gedaan hebt, zoek de werkplaatshandleiding voor uw TDM. Spendeer uw avonden op yamaha/tdm fora en youtube. Na een tijdje heb je wel door wie er daar kennis van zaken heeft, waar je dan veel van kan leren.
Blackbert,

De bezinepomp is eruit en die ziet er nog ok uit, de injectoren, geen idee hoe ik dat moet nakijken. Man, man, ik leer op korte tijd zoveel bij over die moto ...


PS: Pas een youtube serie gezien van een kerel die zijn kleppen heeft gesteld, no way, daar begin ik niet aan. Nokkenas verwijderen en al, dat is een brug te ver. :oops:

Re: Restauratie TDM 900 (2005)

Posted: 20 Apr 2024 20:50
by Stoffel
Hard gewerkt! En zoals je zegt, die ziet er nog schitterend uit.
Wat ik als volgende zou doen: met een doktersspuit in beide cilinders via het bougiegat een beetje motorolie inspuiten en is een keer laten ronddraaien op de batterij, zonder bougies. Dan weet je dat heel het systeem werkt. Opgelet, leg wel iets over de bougie gaten… en steek geen bougies in de bougiekoppen. Kleppenstellen zou ik effe mee wachten, eerst proberen hem mooi te laten draaien.

Oow, ik lees net dat je de koelvloeistof eruit gelaten hebt, best eerst terug vullen vooraleer je bovenstaande zou proberen. Koelvloeistof -> containerpark.

Zoals aangehaald, er zijn speciale producten om de tank te behandelen, dan ben je normaal voor een aantal jaren gerust.

De olieaftapplug, eens rond spuiten met kruipolie en een nachtje laten staan.. desnoods 2x proberen.
Misschien dat er zijn die hiermee meer ervaring hebben?

Re: Restauratie TDM 900 (2005)

Posted: 21 Apr 2024 09:57
by Blackbert
De olieplug:
zoals gezegd, laten weken in kruipolie. onlangs een (kleinere) bout in het blok losgekregen door met de hamer opzij tegen de sleutel te tikken.
da's ondersteboven, je bent zeker dat je in de juiste richting kracht zet? (niet om met u te lachen)

de pomp:
hier ligt de OEM injectiepomp van een Husky. ziet er vanbuiten ook goed uit, maar binnenin zit het vast. Wanneer uw tank weer in orde is, gewoon weer monteren en testen. met genoeg benzine in de tank. contact aan en de rode knop in 'run' klikken, dan moet je ze normaal horen primen. als er niks gebeurt kan het nog zijn dat ze geen stroom krijgt (relais, zekering) of ze zit vast. in 't laatste geval: vervangen. zo'n pomp kan je niet reviseren. een badje in petroleum kan nog helpen, maar dat zal 't zijn denk ik.
OEM yamaha pompen zijn stevig aan de prijs precies. er zijn alternatieven, maar dan zou ik zeker niet de goedkoopste nemen.
De OEM husky pomp is niet meer te krijgen, maar de dealer had wel een aftermarket.

injectoren:
gewoon afblijven tot het nodig is. als ze benzine krijgen maar hij loopt niet. geen idee wat je daar mee kan.
laat ook zeker de TPS zitten. die is wel van belang op een injectiemoto, en 't zou kunnen dat hij voor inregelen aan de computer moet.

kleppen:
zoals ook gezegd, mogelijk is daar niks mis mee.
't ziet er ook ingewikkelder uit dan het is. als je de handleiding erbij neemt en precies volgt. speling meten kan geen kwaad natuurlijk, daarvoor moeten er geen nokkenassen uit.
zorg wel voor 't juiste gereedschap, zoals momentsleutels. die boutjes draai je snel te vast.

yamaha werkplaatshandboek.

Re: Restauratie TDM 900 (2005)

Posted: 21 Apr 2024 20:25
by TuttoTerreno
Olieplug: warm maken.

Re: Restauratie TDM 900 (2005)

Posted: 22 Apr 2024 20:36
by Peeke
Heb ik nu echt geschreven dat de benzinepomp er nog ok uit ziet?

Dat moest zijn niet ok, volledig verroest, ook de elektrische aansluiting. Ze zijn niet alleen aan de prijs, er eentje vinden is al een uitdaging.

Die kleppen, dan moet ik eerst zo’n toestel gaan kopen om die te meten, en ik leg bij echt niet graag open. Dat ga ik samen met de voorvork aan de garage laten. Dan heb ik al veel zelf gedaan waar ik zelf van sta te kijken. Ik ben totaal niet handig (dacht ik toch, we zullen zien hoeveel schroeven ik straks over heb) en die uit elkaar krijgen was al een prestatie.

Het is me gelukt de olie pluggen er uit te krijgen. Beiden zaten goed vast. WD40 en de hamer, voor ik het hier had gelezen, en toen kwamen ze los. Olie is er dus ook uit.

Ik heb nu producten besteld en kan dan nog de remvloeistof doen, koelvloeistof, olie, oliefilter, luchtfilter en batterij. Hopelijk tegen dan de benzinetank ook weer in orde, met benzinepomp.

Ik ga zo blij zijn als die weer schoon bolt!! :ricky:

Maar het veel van de beer…

Re: Restauratie TDM 900 (2005)

Posted: 23 Apr 2024 10:10
by Blackbert
om de klepspeling te meten heb je alleen voelermaatjes nodig. uit de auto5 bvb.
als 't bij yamaha gaat zoals bij ktm, dan kan ik mij voorstellen dat de lijst beschikbare onderdelen steeds korter wordt ja.
een beetje dealer kan u wel aan een aftermarket helpen. misschien iets duurder dan op 't www, maar als 't brol blijkt te zijn is 't zijn fout.

Re: Restauratie TDM 900 (2005)

Posted: 23 Apr 2024 11:57
by Stefke
Die kleppen zijn nu echt het laatste waar ik mij zorgen zou over maken op een Yamaha... :dontknow:

Re: Restauratie TDM 900 (2005)

Posted: 23 Apr 2024 12:49
by duibhce Kaelann
Stefke wrote: 23 Apr 2024 11:57 Die kleppen zijn nu echt het laatste waar ik mij zorgen zou over maken op een Yamaha... :dontknow:
:stupid:
Maar misschien wel de moeite om de staat van de distributieketting en spanner eens na te kijken. En daarvoor moet het kleppendeksel er even af. Dan is het ook maar een kleintje om een voelermaatje onder de nokkenas te schuiven.

Re: Restauratie TDM 900 (2005)

Posted: 24 Apr 2024 15:59
by Peeke
duibhce Kaelann wrote: 23 Apr 2024 12:49
Stefke wrote: 23 Apr 2024 11:57 Die kleppen zijn nu echt het laatste waar ik mij zorgen zou over maken op een Yamaha... :dontknow:
:stupid:
Maar misschien wel de moeite om de staat van de distributieketting en spanner eens na te kijken. En daarvoor moet het kleppendeksel er even af. Dan is het ook maar een kleintje om een voelermaatje onder de nokkenas te schuiven.
Hmm, ik denk echt dat ik hem daarvoor binnenbreng, ik ben er niet technisch genoeg voor.
Ik vind het geweldig hoe jullie oplossingen aanbieden, echt waar.

Dit is mijn eerste keer dat ik aan een moto sleutel. :mrgreen:

Re: Restauratie TDM 900 (2005)

Posted: 26 Apr 2024 08:32
by Peeke
De volgende stap, alle materiaal dat ik besteld heb is intussen aangekomen.
Alleen heb ik dus een andere benzinepomp nodig, toch eens wat dealers afschuimen, want online vragen ze woekerprijzen.

De benzinetank die ik al ene eerste poetsbeurt gaf is intussen terug helemaal geroest aan de binnenkant, dat gaat dus nog een serieus project worden.
Wat die producten betreft, ja, daar weet ik nog niet wat gedaan. Ik heb al verschillende filmpjes gezien waar ze zeggen die sealing van uw tank ALLEEN te doen als er gaatjes in staan.
Nu, dat is bij mij dus niet.

Ik hoop dit weekend veel te doen en wie weet volgende week een eerste keer proberen de motor een eerste keer te starten ... Het kan nu niet snel genoeg gaan voor mij.
Image