Page 3 of 4

Re: Restauratie TDM 900 (2005)

Posted: 26 Apr 2024 08:54
by Blackbert
1: niet beginnen lopen, gewoon stap voor stap. alles 2 keer controleren. je wil niet opnieuw moeten beginnen omdat je op 't einde nog iets over hebt of niet goed vast gezet. 't is geen ikeakast.
2: denk dat je toch best iets doet met die tank. tenzij die altijd bomvol benzine staat, ga je steeds weer roestvorming krijgen waar er lucht aan kan.
ik heb lang geleden de tank van mijn ZZR behandelt met tankcure. inclusief een tripje naar Fabory voor de juiste boutjes om de tapgaten af te dichten. dan de tank reinigen en coaten volgens de beschreven procedure met de geleverde producten. Geen bloot metaal meer, dus ook geen roest.

Re: Restauratie TDM 900 (2005)

Posted: 26 Apr 2024 09:51
by Stefke
Peeke wrote: 22 Apr 2024 20:36 Heb ik nu echt geschreven dat de benzinepomp er nog ok uit ziet?
Dat moest zijn niet ok, volledig verroest, ook de elektrische aansluiting. Ze zijn niet alleen aan de prijs, er eentje vinden is al een uitdaging.
Misschien is de meeste roest er wel af te krijgen en werkt die nog perfect :dontknow:

https://www.2dehands.be/v/motoren/onder ... enzinepomp

Re: Restauratie TDM 900 (2005)

Posted: 26 Apr 2024 12:51
by Peeke
Stefke wrote: 26 Apr 2024 09:51
Peeke wrote: 22 Apr 2024 20:36 Heb ik nu echt geschreven dat de benzinepomp er nog ok uit ziet?
Dat moest zijn niet ok, volledig verroest, ook de elektrische aansluiting. Ze zijn niet alleen aan de prijs, er eentje vinden is al een uitdaging.
Misschien is de meeste roest er wel af te krijgen en werkt die nog perfect :dontknow:

https://www.2dehands.be/v/motoren/onder ... enzinepomp
Bedankt voor de link. Ik heb een bericht gestuurd. Die ziet er hetzelfde uit als die van mijn. Alleen beter, veel beter.

Re: Restauratie TDM 900 (2005)

Posted: 26 Apr 2024 16:51
by Peeke
Peeke wrote: 26 Apr 2024 12:51
Stefke wrote: 26 Apr 2024 09:51

Misschien is de meeste roest er wel af te krijgen en werkt die nog perfect :dontknow:

https://www.2dehands.be/v/motoren/onder ... enzinepomp
Bedankt voor de link. Ik heb een bericht gestuurd. Die ziet er hetzelfde uit als die van mijn. Alleen beter, veel beter.
Wat is een redelijke prijs voor zo'n brandstofpomp? Ik ben daar al even niet meer in mee ... :oops:

Re: Restauratie TDM 900 (2005)

Posted: 26 Apr 2024 17:56
by Stefke
Hangt er een beetje vanaf
https://www.baboon.eu/en/search/fuel+pump

bij Olivier Eeckhaut motorecup in Oostakker, benzinepompen van Yamaha vanaf 50 euro tot 150 euro. Niks voor de TDM denk ik, best bellen 0496 275 301.

Re: Restauratie TDM 900 (2005)

Posted: 26 Apr 2024 22:13
by Peeke
Ik moet hier melden dat ik met een hart verzakking zit.
Namiddag heb ik naar een dealer gebeld.

‘Kan ik nog een benzinepomp voor een TDM900 RN11 vinden?’

“Van welk jaar?”

‘Ah, die is van 2005’

“Ja, die is nog te krijgen. Dat is 1033 euro. “

‘ …. Pardon? …. Dat is wel heel veel!’

“Tja, dat is de prijs.”

‘Ik … bel nog terug. ‘
:pillepalle:

Re: Restauratie TDM 900 (2005)

Posted: 27 Apr 2024 20:31
by Stefke
Peeke wrote: 26 Apr 2024 22:13 Ik moet hier melden dat ik met een hart verzakking zit.
“Ja, die is nog te krijgen. Dat is 1033 euro. “
Ja die prijs had ik ook al gezien. Zotjes he. Maar zou die pomp van u niet meer werken dan? En wat is er verroest? ik zie eigenlijk alleen plastiek...

Maar kijk, TDM is veel verkocht in Frankrijk, beetje zoeken...
https://www.bike-eco.fr/290774-pompe-a- ... moto-casse
https://www.bike-eco.fr/656823-pompe-a- ... -gam-motos

Re: Restauratie TDM 900 (2005)

Posted: 29 Apr 2024 09:25
by Schussboelie
Peeke wrote: 26 Apr 2024 08:32De benzinetank die ik al ene eerste poetsbeurt gaf is intussen terug helemaal geroest aan de binnenkant, dat gaat dus nog een serieus project worden.
Dat is normaal he, vliegroest, komt er zo terug op...

Re: Restauratie TDM 900 (2005)

Posted: 29 Apr 2024 12:24
by duibhce Kaelann
Stefke wrote: 27 Apr 2024 20:31 Maar kijk, TDM is veel verkocht in Frankrijk, beetje zoeken...
https://www.bike-eco.fr/290774-pompe-a- ... moto-casse
https://www.bike-eco.fr/656823-pompe-a- ... -gam-motos
De TDM is inderdaad heel populair geweest bij de zuiderburen. Zeker een goed idee om daar ook eens rond te kijken :thumbsup:
Het Carpe-TDM forum was vroeger ook altijd een heel goed bron van info en stukken. Dat zal nog steeds wel zo zijn, vermoed ik.

Re: Restauratie TDM 900 (2005)

Posted: 29 Apr 2024 16:31
by Raketman
Schussboelie wrote: 29 Apr 2024 09:25
Peeke wrote: 26 Apr 2024 08:32De benzinetank die ik al ene eerste poetsbeurt gaf is intussen terug helemaal geroest aan de binnenkant, dat gaat dus nog een serieus project worden.
Dat is normaal he, vliegroest, komt er zo terug op...
Als je aan die tank begint, alle handelingen ineens uitvoeren. Ontroesten, ontvetten, coating.

Re: Restauratie TDM 900 (2005)

Posted: 03 May 2024 16:09
by Peeke
Image

Bij het terug plaatsen van de oliepan twee schroeven te vast gedraaid. Ja, ik had een momentsleutel moeten gebruiken. Er is nu een stukje draad uit gekomen. Is dit te herstellen? Zo ja, hoe?

Re: Restauratie TDM 900 (2005)

Posted: 04 May 2024 09:19
by Blackbert
als de bouten in die gaten nog voldoende draad hebben om in te 'pakken', zou je 't zo kunnen laten. Als ze doordraaien: helicoil.
Er bestaan setjes met de coils en boortje in de juiste maat.
Boor markeren zodat je zeker niet te diep boort. perfect recht blijven en niet bibberen.
M6 bouten? meestal maar 15Nm vastzetten, wat echt niet veel is.

Re: Restauratie TDM 900 (2005)

Posted: 04 May 2024 14:58
by Stoffel
Raketman wrote: 29 Apr 2024 16:31
Schussboelie wrote: 29 Apr 2024 09:25
Dat is normaal he, vliegroest, komt er zo terug op...
Als je aan die tank begint, alle handelingen ineens uitvoeren. Ontroesten, ontvetten, coating.
Tip:
https://www.matthys.net/nl/auto-motor/ ... ratie-kits

Re: Restauratie TDM 900 (2005)

Posted: 04 May 2024 19:19
by Peeke
Blackbert wrote: 04 May 2024 09:19 als de bouten in die gaten nog voldoende draad hebben om in te 'pakken', zou je 't zo kunnen laten. Als ze doordraaien: helicoil.
Er bestaan setjes met de coils en boortje in de juiste maat.
Boor markeren zodat je zeker niet te diep boort. perfect recht blijven en niet bibberen.
M6 bouten? meestal maar 15Nm vastzetten, wat echt niet veel is.
Thanks! Is nu inderdaad M6. Ik heb ze allemaal even hard aangedraaid. Ik denk dat deze twee al beschadigd waren. Ze pakken inderdaad niet meer. Dus ik moet er wel iets aan doen.

Zal het eens bekijken. Een vriend zei dat ik moet tappen op M8 en dan holle schroeven M6 gebruiken, zodat ik de M6 er gewoon terug in kan draaien.

Re: Restauratie TDM 900 (2005)

Posted: 05 May 2024 14:25
by Blackbert
Peeke wrote: 04 May 2024 19:19 Thanks! Is nu inderdaad M6. Ik heb ze allemaal even hard aangedraaid. Ik denk dat deze twee al beschadigd waren. Ze pakken inderdaad niet meer. Dus ik moet er wel iets aan doen.

Zal het eens bekijken. Een vriend zei dat ik moet tappen op M8 en dan holle schroeven M6 gebruiken, zodat ik de M6 er gewoon terug in kan draaien.
net gaan kijken: het M5 V-coil setje bevat een boor van 5.2mm, coils, een M5 draadtap en de gereedschappen om de coil te monteren. Kostte geen 20€ in de betere autoshop.

Voor een M6 wordt dat zeker geen gat van 8mm. Ben trouwens wel eens benieuwd wat hij wil zeggen met holle schroeven.

Zoiets dus: https://www.techniekwebshop.nl/v-coil-r ... spoed.html
Boordiameter: 6.3mm

Re: Restauratie TDM 900 (2005)

Posted: 06 May 2024 20:54
by Raketman
Heb ik vandaag drie tanks mee gedaan :geek: ...Zündapp KS750, BMW R75 en BMW R71. En daarmee was den dag ook weer gevuld :? :mrgreen:

Re: Restauratie TDM 900 (2005)

Posted: 07 May 2024 19:30
by Peeke
Blackbert wrote: 05 May 2024 14:25
net gaan kijken: het M5 V-coil setje bevat een boor van 5.2mm, coils, een M5 draadtap en de gereedschappen om de coil te monteren. Kostte geen 20€ in de betere autoshop.

Voor een M6 wordt dat zeker geen gat van 8mm. Ben trouwens wel eens benieuwd wat hij wil zeggen met holle schroeven.

Zoiets dus: https://www.techniekwebshop.nl/v-coil-r ... spoed.html
Boordiameter: 6.3mm
Die v-coil, is dat gewoon uit te boren? Of moet ik dan ook eerst schroefdraad tappen?

Die holle schroeven zijn mannelijk M8, vrouwelijk M6. Dus uitboren, M8 in draaien en dan de originele bouten daar in.

Ik heb nu precies toch een voorkeur voor die V-coil. Dan moet ik niet uitboren op M8. Want ik vrees dat het dan op sommige plekken erg dun kan worden.

Re: Restauratie TDM 900 (2005)

Posted: 08 May 2024 08:40
by Blackbert
uitboren met de bijgeleverde boor.
tappen met de bijgeleverde tap.
veerke plaatsen met de bijgeleverde tools.

poepsimpel eigenlijk, gewoon rustig blijven en de instructies volgen die erbij zitten.
niet te diep boren, recht blijven.
een beetje snijolie kan helpen, tussen de stappen de gaatjes uitblazen ook.

in feite hetzelfde als holle bouten, maar 't gat wordt niet zo groot.

Re: Restauratie TDM 900 (2005)

Posted: 08 May 2024 08:43
by Koeno
:stupid:

Ik heb dat vorig jaar (of het jaar ervoor?) ook gedaan op de uitlaat van de KTM.
een bestaand gat uitboren bleek uiteindelijk poepsimpel, die boor wilt enkel dat bestaande gat volgen.
en 't is niet dat er zoveel massa weggehaald wordt.

dat helicoil gebeuren ziet er angstaanjagend uit, maar uiteindelijk valt dat goed mee... (achteraf gesproken, gemakkelijk gezegd want vooraf had ik toch ook eens stresske. Ik herinner mij wel dat iemand mij hier een pint had beloofd als ik het zelf zou doen... )

Re: Restauratie TDM 900 (2005)

Posted: 08 May 2024 21:16
by Stoffel
Ik plak rond de boor altijd een stukje tape afgemeten op de diepte dat ik wil boren.
;)