MotoGP 2024

Voor alle mogelijke klap en achterklap over races en circuits, motorkoers en motorcross.
Post Reply
Mario
Posts: 724
Joined: 23 Oct 2009 11:35

MotoGP 2024

Post by Mario »

allez mannen, moetekik daar nu voor uit pensioen hier komen om vast te stellen dat er nog geen MotoGP 2024-topic is? :o :shock: :wall: :thumbsdown: :whip: :furious3: :mrgreen:

bij deze dan maar! 8-)
't is eigenlijk gewoon om te zeggen dat er vanavond weer een koers is en dat ik vanmorgen vaststelde dat de 4 Honda's (inclusief de 2 fabrieksmoto's) op de startgrid de 4 laatste plekken bezetten! :o
denk dat ik zoiets nog nooit heb meegemaakt

voor de rest is het eigenlijk treurnis wat mij betreft; blijkbaar is Dorna overgekocht door dezelfde boîte die F1 "in portefeuille" heeft
ik vrees het ergste voor de discipline

User avatar
Muug
Posts: 11779
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: MotoGP 2024

Post by Muug »

Oei Mario, dus ge zijt weer moeten gaan werken om hier te kunnen posten? :dontknow: :mrgreen:

Ja, kijk, ik ben dat inderdaad vergeten. :oops:

Tja, waarom zou je nog kijken. Om te zien hoe twee KTMs en twee Aprilia's vechten tegen 8 Ducatis? Of om te zien hoe 8 Ducati's onder elkaar knokken? :dontknow: Ik bekijk het van ver tegenwoordig. Ik zie wel of er iets interessant gebeurd is. Acosta is alleszins wonderbaarlijk goed en snel, die wordt ooit nog wereldkampioen, da's een feit. De Fabio blijft verder sukkelen, en heeft zelfs al voor twee extra jaren bijgetekend. Sommige mensen sukkelen blijkbaar graag? :dontknow: De Grote Marquez zit op een tweederangs Ducati, en die accelereren duidelijk minder krachtig uit waardoor hij dus onmogelijk wereldkampioen kan worden. Mja. :whistling:

Dus de Honda's presteren bovenmaats voor de COTA-race? Raar, ik zal eens zien wat ze er op crash.net over schrijven. :thumbsup:

Mario
Posts: 724
Joined: 23 Oct 2009 11:35

Re: MotoGP 2024

Post by Mario »

Oei Mario, dus ge zijt weer moeten gaan werken om hier te kunnen posten? :dontknow: :mrgreen:
:lol: neen jong, stel u voor, ik zit gewoon "thuis"!
ik bleef het maar uitstellen om hier nog eens te komen piepen, denkend dat er hier tientallen en tientallen topics zouden zijn die ik ging moeten doorploegen om weer wat bij te zijn
maar dat bleek uiteindelijk nog wel wat mee te vallen (of dat voor hier goed nieuws is, da's iets anders natuurlijk)


Ja, kijk, ik ben dat inderdaad vergeten. :oops:
tja, ge moet ook wel iemand hebben om tegen te kunnen klappen hé en dat zijn er hier niet veel als het over MotoGP gaat

Tja, waarom zou je nog kijken. Om te zien hoe twee KTMs en twee Aprilia's vechten tegen 8 Ducatis? Of om te zien hoe 8 Ducati's onder elkaar knokken? :dontknow: Ik bekijk het van ver tegenwoordig. Ik zie wel of er iets interessant gebeurd is. Acosta is alleszins wonderbaarlijk goed en snel, die wordt ooit nog wereldkampioen, da's een feit. De Fabio blijft verder sukkelen, en heeft zelfs al voor twee extra jaren bijgetekend. Sommige mensen sukkelen blijkbaar graag? :dontknow: De Grote Marquez zit op een tweederangs Ducati, en die accelereren duidelijk minder krachtig uit waardoor hij dus onmogelijk wereldkampioen kan worden. Mja. :whistling:
ja, dat kan ik begrijpen al doet het mij persoonlijk wel plezier dat de Aprilia's precies goed zijn dit jaar; jammer van Vinales zijn tuimelperte in de echte race van Portimao (wel door een technisch probleem)
ja, diene Acosta doet wellicht iedereen zijn of haar mond openvallen met wat die allemaal nu al klaarspeelt
moet zijn dat Quartararo een offer kreeg dat hij niet kon refuseren :dontknow: ik vond hem twee seizoenen geleden heel indrukwekkend, het jaar nadat hij wk geworden was (althans de 1ste seizoenshelft, de tweede was een ramp en dus verlenging titel foetsie. Maar nu al zo vroeg in het jaar opnieuw getekend voor Yamaha? zouden ze daar iets heel spectaculairs aan het voorbereiden zijn?


Dus de Honda's presteren bovenmaats voor de COTA-race? Raar, ik zal eens zien wat ze er op crash.net over schrijven. :thumbsup:

fijne namiddag nog, Muug! :thumbsup:

User avatar
Muug
Posts: 11779
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: MotoGP 2024

Post by Muug »

Mario wrote: 14 Apr 2024 15:064 Honda's (inclusief de 2 fabrieksmoto's) op de startgrid de 4 laatste plekken bezetten! :o
ow, de laatste, ik had blijkbaar de "eerste" gelezen, daarmee dat ik curieus was geworden :mrgreen:

Mario
Posts: 724
Joined: 23 Oct 2009 11:35

Re: MotoGP 2024

Post by Mario »

Muug wrote: 14 Apr 2024 15:44
Mario wrote: 14 Apr 2024 15:064 Honda's (inclusief de 2 fabrieksmoto's) op de startgrid de 4 laatste plekken bezetten! :o
ow, de laatste, ik had blijkbaar de "eerste" gelezen, daarmee dat ik curieus was geworden :mrgreen:
lol ja, ik dacht al dat uw reactie ironisch was :mrgreen:
blijft evengoed historisch denk ik :grin:

User avatar
Muug
Posts: 11779
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: MotoGP 2024

Post by Muug »

Afin, COTA dus.
Enkele bevindingen, geheel persoonlijk zoals steeds.
-De Grote Marquez heeft zichzelf gelukkig geheel alleen ten val gebracht. Dat hij zal vallen is de laatste jaren iets waar je best niet meer op wedt, want de kansen zijn te groot, en bovendien brengt hij ook geregeld anderen ten val omdat hij steevast in gaten duikt die alleen hij ziet.
- Als Acosta zo verder doet zou hij wel eens wereldkampioen kunnen worden!
- KTM en Aprilia zijn prachtig bezig
- Dat het zonder vergrootglas niet meer mogelijk is om te zien wie waar rijdt. De moto's en raceoveralls zijn overladen met een kakafonie van kleuren. De nummers vooraan op de moto idem. Sommige Ducati zijn rood, andere rood-paars, nog andere Milka-paars (die vallen nog op), er is ook nog rood-zwart, oranje-zwart en ik denk dat we er bijna zijn. Een bont allegaartje dus waardoor je de hele tijd het klassement moet bekijken en motootjes tellen. Een typische discussie tegenwoordig:"kijk hoe die ene zijn achterwiel bij het remmen omhoog gaat", "ja en hij had bijna die voor hem mee", "Wie is dat?", "Wacht, we zullen eens tellen, verlies ze niet uit het oog hé", "ja, het zijn de zesde en de zevende", "Wacht, wie zijn dat alweer, wie staat er op die plek in het klassement?".. zo dus, hoe boeiend is dat?!
Maar goed de beste heeft verdiend gewonnen.

User avatar
Blackbert
Posts: 3448
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: MotoGP 2024

Post by Blackbert »

't Is erg, toch,
KTM, Aprilia, Ducati, Honda. Nog een beetje Yamaha blijkbaar. Waar zitten Suzuki en Kawasaki, BMW?
Zoals wielrennen is 't een overdagsport, en dan zit ik meestal niet in de zetel.
zover ik nog een beetje volgde, lijkt het de laatste jaren steeds harder te worden. Tuurlijk, 't is competitie, iedereen is daar om als eerste over de meet te proberen komen. Maar als je dan meermaals wegkomt met het bewust 'van de baan rijden' van een tegenstander, dan klopt er iets niet meer.

Vroeger, toen alles beter was, zag je na de race rijders van verschillende teams elkaar high fives geven op de moto en later een babbel doen. Er werd gereden met respect. Blijft precies niet veel van over. Net als in het wielrennen moet het steeds sneller, worden de risico's steeds groter. De gevolgen worden dan in Herentals aangepakt.
Net als in de F1 wordt het voertuig zo moeilijk te controleren dat het eigenlijk nog maar gaat tussen een paar rijders, de rest is vulling. Zo werd het eens geanaliseerd waarom Verstappen alles wint. Hij blijkt de enige te zin die de wagen beheerst in de snelste afstelling. Vergelijkbaar met de Duc van Stoner (correct?) waar Rossi niks mee kon?

Zoals in het wielrennen, geef die allemaal terug een voertuig uit de tijd van Merckx, Fogarty, Ickx, ... (ok, met de moderne veiligheidsvoorzieningen) de snelheid zal zakken, de kans op crashen ook wegens niet meer op 't randje van wat de fysica aankan maar de race zal weer spannend worden omdat iedereen wel eens de snelste kan zijn. Misschien gaan er zelfs weer meer mensen kijken om te zien wie wint, niet om te zien wie er nu weer crasht.
grease up your baby for a ball on the hill

Mario
Posts: 724
Joined: 23 Oct 2009 11:35

Re: MotoGP 2024

Post by Mario »

er zijn gelukkig nog de geel Ducati's, Muug! :grin:
maar nu die GasGas'en ook in't rood (of is het een mengeling tussen rood en oranje?) rijden, wordt het nog lastiger
trouwens, iedereen maar kappen op al die Duc's maar GasGas is ook gewoon een KTM, dus die twee fabrikanten hebben al ruim het halve deelnemersveld voor zich :?

ja Bert, veel mensen zien het met lede ogen aan
het eerste jaar vond ik die vleugels nog "show" maar al een paar jaar niet meer; van mij mogen ze er allemaal af
ziet er wel spectaculair uit zo'n moto maar mooi is het al helemaal niet meer en met zoiets rijden, om nog maar te zwijgen van mogelijke kwetsuren, want die dingen vliegen er blijkbaar relatief makkelijk af
op RTBF laten ze geregeld tijdens het halfuur voor de race reportages zien over wat er allemaal bij rijden komt kijken
niet te doen hoeveel knopkes die mannen op hun clip ons e.d. hebben staan en wat die tijdens het racen allemaal moeten doen qua zaken om rekening mee te houden; geen wonder dat ze geen ganse wedstrijd vollen kunnen racen, want ze hebben allerlei zaken waar ze rekening mee moeten houden (wat op zich ook een discipline is en het hoort erbij en 't is voor iedereen hetzelfde)

bij de MotoGP-rijders is er toch nog wel respect voor elkaar; bij de Moto3 is dat precies veel minder het geval, daar vielen ze gisteren in het begin weer bij bosjes
en bij de MotoGP was het ook aftellen: 1ste uitvaller, ah een Honda, 2de uitvaller, een Honda enz. uiteindelijk schoot er denk ik nog 1 Honda over
geen wonder eigenlijk dat Marquez het schip verlaten heeft; die zal ook wel gevoeld hebben dat hij met een Honda dit jaar geen potten (mogelijk wel botten...) zou breken

maar de MotoGP-race was toch echt wel de moeite en content dat Vinales/Aprilia hunnen épingle du jeu hebben kunnen trekken ondanks een verschrikkelijke start :)

(ja Muug, nu zit ik op m'n werk :mrgreen: )

User avatar
Muug
Posts: 11779
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: MotoGP 2024

Post by Muug »

Acosta, the rookie, is the man to watch.

"Even more impressive than his raw speed is that Acosta is making it look effortless as he admitted the limit of the bike has not been found thus far. Acosta stated: “We don’t know where the limit of the bike is at the minute. As you can see, we are not crashing a lot. “For this, it means we have a way to go. We are not really touching the setting of the bike. I have the same setting since the test in Valencia and we are just focusing on how I ride the bike."

Terwijl bij Yamaha, een extreem ervaren team met een heel ervaren MotoGP wereldkampioen:" the Monster Yamaha team decided to roll the dice and run experimental set-ups throughout the weekend for Fabio Quartararo and Alex Rins." "Quartararo went into Sunday’s race with “with a bike I didn’t try before”", "Quartararo took the team’s only points of the weekend with 12th place in the grand prix having fought back from 20th on the opening lap." durven ze dan nog zeggen, terwijl er zeker vijf zijn uitgevallen. :pillepalle: Dat ze niet beschaamd zijn, ongelooflijk.

Afin, om maar te zeggen wat voor een situatie we hebben. :w00t:

J2FK
Posts: 138
Joined: 19 May 2015 17:28

Re: MotoGP 2024

Post by J2FK »

Amai :o .... ik lees precies redelijk wat negativiteit hier. Ik volg al jaren zo wat alles van Moto 3/2 en GP. Heb al een paar jaar een abo op MotoGP.com om zo weinig mogelijk te missen. Pik ook elk jaar minstens 1, soms 2, buitenlandse GP's mee en rij zelf ook geregeld op de gesloten omloop. Wat zeker niet wil zeggen dat ik er veel van ken of interessante klap te verkondigen heb. ;)
Tijdens de topjaren van MM93 is het mss wat minder, lees: saaier, geweest, maar de laatste jaren vind ik het toch weer best ok.
Dit jaar lijkt het me meer dan ok, het gaat volgens mij zelfs een heel interessant seizoen worden.
Laat maar komen die handel :rayof:

Wat Honda betreft.....ik zeg al jaren tegen marsman dat zelfs de plaatselijke oudijzermarchant dat niet wil. :peepwall:

User avatar
Stefke
Posts: 2914
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: MotoGP 2024

Post by Stefke »

J2FK wrote: 15 Apr 2024 22:19 Wat Honda betreft.....ik zeg al jaren tegen marsman dat zelfs de plaatselijke oudijzermarchant dat niet wil. :peepwall:
:mrgreen:

User avatar
Muug
Posts: 11779
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: MotoGP 2024

Post by Muug »

J2FK wrote: 15 Apr 2024 22:19 Amai :o .... ik lees precies redelijk wat negativiteit hier.
Wel ja, ik geef mijn visie van de feiten, en als er niemand de handschoen opneemt, en wat tegengewicht geeft, ja, dan durft het wel al eens richting negatief te kantelen ja. :grin: Dus ende kortom: waarop wacht ge? :laughing:

Mario
Posts: 724
Joined: 23 Oct 2009 11:35

Re: MotoGP 2024

Post by Mario »

Muug wrote: 15 Apr 2024 20:29 Terwijl bij Yamaha, een extreem ervaren team met een heel ervaren MotoGP wereldkampioen:" the Monster Yamaha team decided to roll the dice and run experimental set-ups throughout the weekend for Fabio Quartararo and Alex Rins." "Quartararo went into Sunday’s race with “with a bike I didn’t try before”", "Quartararo took the team’s only points of the weekend with 12th place in the grand prix having fought back from 20th on the opening lap." durven ze dan nog zeggen, terwijl er zeker vijf zijn uitgevallen. :pillepalle: Dat ze niet beschaamd zijn, ongelooflijk.

Afin, om maar te zeggen wat voor een situatie we hebben. :w00t:
heb dit weekend heel rap een beeld gezien van een Yamaha (Quartararo?) met een toch wel vreemde uitlaatconfiguratie
voor Rins draaide met die moove qua afstelling helemaal verkeerd uit

toch wel een vreemde situatie dat alle overblijvende Japanse merken in de hoek zitten waar de klappen vallen; moet toch al van heel lang geleden zijn dat ze zo werden gedomineerd

User avatar
Muug
Posts: 11779
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: MotoGP 2024

Post by Muug »

Mario wrote: 16 Apr 2024 09:59 toch wel een vreemde situatie dat alle overblijvende Japanse merken in de hoek zitten waar de klappen vallen; moet toch al van heel lang geleden zijn dat ze zo werden gedomineerd
Ja, ze zijn echt in snelheid gepakt door de Europese merken, die veel kleiner zijn en veel sneller - en radicaler - kunnen/durven beslissen. De zo typisch Japanse langzaam denkende hiërarchie met wellicht vrij lange beslissingstrajecten is funest geweest. De enorm snelle ontwikkeling van de aerodynamica en de elektronica heeft hen echt genekt.

User avatar
Blackbert
Posts: 3448
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: MotoGP 2024

Post by Blackbert »

Allez, de 2 centen van een niet-kenner.
Zou het kunnen dat de V2 en V4 van KTM, Aprilia, Ducati superieur zijn tov de Japanse 4 in lijn blokken.
Omdat ik steeds dacht: 8-) wanneer ik op 't recht stuk die Duc gewoon zag wegrijden van een Honda of Yamaha.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11779
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: MotoGP 2024

Post by Muug »

Wel, het zo vlot kunnen wegrijden zal met veel zaken te maken hebben. Het onder controle houden van de wheelie, het in balans houden van de moto, het vinden en gebruiken van de juiste hoeveelheid flex in het frame, maar zeker ook: het vinden van de juiste hoeveelheid spin. Allemaal factoren die helpen bij het vinden en houden van grip.
Maar, je zult voor een groot deel gelijk hebben: de ontstekingspulsen van een motorblok bepalen ook hoeveel grip een band vindt. Bij elke ontbranding wordt de band nl. wild rond gerukt en "verliest" grip. Het is tussen de ontbrandingen dat de band grip vindt, omdat ie daar efkes "met rust" gelaten wordt. Daarom ook dat ze bij Honda ooit zijn terug gekeerd naar een "big bang"-motor, omdat de 4 pulsen relatief kort na elkaar kwamen, waardoor de band relatief veel tijd had om grip te vinden. De bij V-motoren meer onregelmatige verbrandingsvolgorde (niet elke 90° zeg maar) zal dus voor meer grip zorgen, met meer uitaccelererend vermogen tot gevolg.
Goh, er zijn echt veel factoren. Zo hebben V-motoren altijd al meer koppel gehad dan vier-in-lijn-motoren. Dus meer trekkracht bij lagere toeren. Lijkt me ideaal bij uitaccelereren.

De hogeresolutiebeelden die ze in superslowmotion afspelen zijn simpelweg crazy: ge ziet een uitaccelererende motorfiets ultralangzaam vooruit gaan terwijl dat achterwiel veel rapper draait. :pillepalle:

En ook bij remmen is grip superbelangrijk. Marquez heeft duidelijk aangegeven dat hij nu op de Duc last heeft van zijn Honda-gewoonte om ultrazwaarlaat (nieuw woord) te remmen. Die H kon dat gewoon. Maar de D niet. En in het heetst van de strijd vergeet hij dat al eens, en ik ben er vrij zeker van dat die slechte gewoonte hem in Amerika heeft doen wegschuiven.

Hier een rempartijtje van Marquez:


Power Slides (na half minuutje stuurt Marquez zijn Honda door de bocht, check hoe hij de moto slidend keert)
(filmpje van zes jaar geleden, toen Marquez not niet zoveel gebroken had, en Honda nog te de kloppen machine was (enkel in M's handen)

J2FK
Posts: 138
Joined: 19 May 2015 17:28

Re: MotoGP 2024

Post by J2FK »

Jammie :ricky: ....... zet kunstenaars op 2 wielen, monteer daar een passend deuntje bij en dan krijg je zulke prachtige beelden :thumbsup: :thumbsup:

Post Reply