Op den brommer???
Prima stuff.
Ik heb er zelfs ene in mijnen auto. Maar daar vind ik dat wél uitermate nutteloos
Ja, een lange arm hebben, is een nuttig iets in dit leven.
Voor de ene nutteloos maar voor de andere, zoals ik, die het toch gemakkelijk vind als ge bvb stopt zonder te weten in welke vitesse dat ge nu juist zit, ipv een paar keer te moeten proberen om te weten dat je nu wel zeker in eerste zit kijk je gewoon effe vlug op je schermpje en klaar is kees. En ja ik ben gestart met motorrijden toen er nog geen gear-indicators gebruikt werden, heeft dus niets met mid-life te maken maar gewoon met gebruiksgemak.
Ik kijk uit naar de eerste parkeersensoren op de motor, want mijn nummerplaat ziet er niet meer uit door telkens tegen de muur van de garage te schuren...Blackbert wrote: ↑02 Jan 2020 08:28 Eerst, ik val hier niemand aan met wat volgt.
Moderne technologie is zeer ok, als de machine daardoor beter werkt. Electronische ontsteking tov contactpunten bvb. Of het stukje electronica gebouwd door de baas van het LC8.nl forum dat in mijn benzinepomp al 100.000km probleemloos de contactpunten vervangt. Dingen die ertoe bijdragen dat je minder of niet in panne valt.
Maar rijden met die machine, of die nu 2, 4 of veel wielen heeft, is een vaardigheid. Die, zoals alle vaardigheden, groter wordt door opleiding en oefenen en inderdaad mede bepaald wordt door aanleg, talent, interesse.
Zo zal ik nooit goed genoeg worden om de Africa Ecorally uit te rijden, of een gymkhana te winnen. Maar ik zou wel naar Dakar kunnen rijden, op mijn tempo, en ik kan mijn kar keren op straat zonder een voet aan de grond te zetten. Ik ben enigszins trots op die vaardigheden.
Maar de laatste tien jaar is dat allemaal minder belangrijk. Als je door het rijexamen geraakt is 't al lang goed. Alleen, dat gaat slechts om de basis. Daarna zou je je vaardigheden moeten opbouwen, maar da's niet meer echt nodig want uw machine neemt het wel over. Bij motorfietsen voor een groot deel omdat er teveel pk's ingestopt worden, maar met een auto moet je echt niks meer kunnen. Parkeren, afstand houden, verkeersborden zien, allemaal automatisch.
Verkeersinzicht is een groot deel van de vaardigheid en dat blijft, naar mijn gevoel mede door al die snufjes, op een bedroevend laag peil.
Wat de veiligheid niet ten goede komt. Deelnemen aan het verkeer vraagt aandacht, inzicht en het volledig beheersen van uw voertuig. Alle drie laten te wensen over, want iedereen wordt toegelaten, over een veel te lage drempel (rijbewijs) of volledig onvoorbereid (voetgangers en fietsers). De overheid beseft dat maar kiest ervoor om de symptomen te bestrijden, niet de oorzaak. Alle snelheid moet eruit en zoveel mogelijk hindernissen inbouwen om te voorkomen dat onbekwame chauffeurs iets aanvangen. Nivelleren naar beneden toe ipv de minder goede hun niveau op te krikken. De test na een jaar rijden is een stapje in de goeie richting maar onvoldoende denk ik. Mensen met totaal geen aanleg moeten geweerd worden, niet via een tv-programma met veel geluk hun attestje krijgen.
De industrie weet het ook. Ze doet gretig mee omdat ze het kunnen. Af en toe rij ik eens mee met iemand met zo'n hypermoderne auto. Ik wordt daar zenuwachtig van. Het is alsof Hyacint Bouquet naast u zit, u constant wijzend op alle mogelijke gevaren. En dan krijg je verhalen van je dochter, die de moeder van een vriendin haar dikke Mercedes langs een paaltje ziet schuren. 'Hoe kan dat nu, ik keek toch op dat schermpje van die achteruitrijcamera?'![]()
Dat snap ik dus echt niet. As ge vertraagt schakel je toch terug? Eén versnelling per keer en telkens de koppeling laten opkomen? En als je gaat stoppen zorg je er toch voor dat je al lang in 1 staat voor je echt stilstaat? Of als ja een een bocht begint zorg je toch dat je in de juiste versnelling staat? Welke heeft geen belang zolang de moto maar goed aan de gas hangt en hij zich uit de bocht kan sleuren? Dus alles op gevoel toch? Dus waarom zou je dan een indicator nodig hebben?Jopet wrote: ↑01 Jan 2020 20:37 Voor de ene nutteloos maar voor de andere, zoals ik, die het toch gemakkelijk vind als ge bvb stopt zonder te weten in welke vitesse dat ge nu juist zit, ipv een paar keer te moeten proberen om te weten dat je nu wel zeker in eerste zit kijk je gewoon effe vlug op je schermpje en klaar is kees.
Bestaat toch al efkes die indicators, Suzuki had dat al in begin de jaren 70. Daarna is het terug verdwenen, en nu kan het weer niet meer zonder...
En waarvoor dient een toerenteller ?Stefke wrote: ↑02 Jan 2020 12:27Dat snap ik dus echt niet. As ge vertraagt schakel je toch terug? Eén versnelling per keer en telkens de koppeling laten opkomen? En als je gaat stoppen zorg je er toch voor dat je al lang in 1 staat voor je echt stilstaat? Of als ja een een bocht begint zorg je toch dat je in de juiste versnelling staat? Welke heeft geen belang zolang de moto maar goed aan de gas hangt en hij zich uit de bocht kan sleuren? Dus alles op gevoel toch? Dus waarom zou je dan een indicator nodig hebben?Jopet wrote: ↑01 Jan 2020 20:37 Voor de ene nutteloos maar voor de andere, zoals ik, die het toch gemakkelijk vind als ge bvb stopt zonder te weten in welke vitesse dat ge nu juist zit, ipv een paar keer te moeten proberen om te weten dat je nu wel zeker in eerste zit kijk je gewoon effe vlug op je schermpje en klaar is kees.![]()
Neen, de betere rijders voelen beter aan in welke versnelling ze zitten. Stefke zegt bv dat hij altijd mooi terugschakelt tot in eerste als hij ergens moet stoppen. Ik, als mindere rijder, heb het toch regelmatig voor dat ik maar teruggeschakeld heb tot in 2e. Wat vervelend is als je dan in bergop snel wil vertrekken.
En dat vind ik nu een fantastische opmerking. Dat illustreert dat alles evolueert. Soms ten goede, soms niet. Maar bij sommigen ervaar ik te veel dat ze zich vasthouden aan de situatie zoals ze die oorspronkelijk kenden.
Wel, als ik denk dat ik niet in eerste zit dan stamp ik een keer of tien op dat pookske terwijl ik stil sta. Daarbij laat ik de koppeling een paar keer heel licht komen, om ervoor te zorgen dat de tandjes van de v-bak wat in elkaar grijpen, want dat is soms de reden dat 'm niet gemakkelijk in zijn één wilt. Als ik dan nog twijfel dan schakel ik eens op. Dan moet je echt voelen dat je over de "neutral" gaat, en dan moet dat lampeke ook kortstondig op groen gesprongen zijn. En dan terug naar één, wat meestal gepaard gaat met een geruststellende "klonk"
Ik vaneigens ook wel, maar het sleutelen moet bijzaak blijven. Hoofdzaak blijft het rijden.
Dat stadium en de beschreven scenario's doorgemaakt te hebben durf ik toch stellen daggeda een beke zwart ziet, MuugMuug wrote: ↑03 Jan 2020 11:12 .... En waarschijnlijk gaat het nooit vazzeleven meer komen gelijk vroeger: opstaan en gaan rijden. Want de kinders worden groot, en krijgen dan zelf kinders, en de ouders worden oud en behoeftig, etc etc etc en tegen dat de kinders hun plan kunnen trekken en de oude ouders begraven zijn, zijn we zelf oud en stram. Sorry trouwens voor deze nuchtere reality check.En zo komen we bij nóg een reden om geen 15.000€ aan een schone nieuwe moto te willen uitgeven: dat hij vooral stilstaat.
OzzePaa wrote: ↑03 Jan 2020 12:08Dat stadium en de beschreven scenario's doorgemaakt te hebben durf ik toch stellen daggeda een beke zwart ziet, MuugMuug wrote: ↑03 Jan 2020 11:12 .... En waarschijnlijk gaat het nooit vazzeleven meer komen gelijk vroeger: opstaan en gaan rijden. Want de kinders worden groot, en krijgen dan zelf kinders, en de ouders worden oud en behoeftig, etc etc etc en tegen dat de kinders hun plan kunnen trekken en de oude ouders begraven zijn, zijn we zelf oud en stram. Sorry trouwens voor deze nuchtere reality check.En zo komen we bij nóg een reden om geen 15.000€ aan een schone nieuwe moto te willen uitgeven: dat hij vooral stilstaat.
![]()
In tegenstelling tot mijn eigen beslissing destijds, hebben Huisje-Tuintje-Pagadders (ik laat Vrouwtje nu efkes buiten beschouwing in die besluitvorming) velen hier niet weerhouden de moto-microob in quarantaine te plaatsen. Elke door jullie gereden km tijdens die periode tot de heropstap is dus alvast een bonus.
Jullie toekomst hoeft natuurlijk niet dezelfde als mijn ervaring in dezen te worden, maar éénmaal daar zult ge idd wel oud(er) zijn, maar niet noodzakelijk strammerHunkerend de dagen turven tot het zover is, zou ik nu niet doen maar de goesting komt wel terug ... als ze al ooit weggaat. En als je dan, echt waar, opnieuw in de luxe-positie komt "op te staan en te gaan rijden" pakte die stevig beet, zijt maar zeker
![]()
![]()