Droopy wrote: ↑13 May 2021 22:05
Ik versta geen kl*t*n van heel dat bitcoin en andere virtuele munten verhaal.
[...]
Dan nog liever bitter weinig interest op mijn spaarboekje en elke maand afbetalen voor mijn bakstenen huisje, ik zal er niet gelukkiger/ongelukkiger van door het leven dwarrelen.
I hate to burst your bubble, maar het bedrag dat je op je internetbankieren en aan de bankautomaat ziet is ook virtueel. Dat is maar "echt" geld voor zover de bank op haar communiezieltje belooft dat ze dat geld (of iets met de tegenwaarde ervan) ook ergens liggen hebben. Met de bankencrisis is gebleken dat dit helemaal niet het geval is.
En die euro (of dollar) biljetjes in je portefeuille zijn ook helemaal niet zo "echt" als je zou denken. Er was een tijd dat uitgegeven briefjes vast hingen aan een "goudstandaard" en dat een overheid niet meer briefjes mocht maken dan waar ze een tegenwaarde aan goud voor in het bezit hadden. Maar ook dat vervelende beperkinkje hebben we al lang achter ons gelaten.
Uiteindelijk wordt de waarde van bitcoin bepaald door wat een ander ervoor wilt geven. Maar hetzelfde geldt uiteindelijk ook voor traditionele munteenheden. En zelfs voor goud. Goud is maar waardevol omdat we met z'n allen denken en blijven volhouden dat het waardevol is, maar als je het hebt kan je er uiteindelijk ook niet veel anders mee doen dan het ruilen voor zaken waar je wél iets aan hebt.
Het enige wat volgens mijn bescheiden mening "echte" en geen virtuele waarde heeft zijn de zaken die je nodig hebt om te overleven: propere lucht, water, voedsel, leefbare temperaturen en een niet toxische omgeving. En laat nu dát net zijn wat we met z'n allen in de naam van meer munten met een virtuele waarde aan het verknoeien zijn.