Dochter wil starten met bromfiets

Kletsen over moto's en andere motodingen.
Peeke

Re: Dochter wil starten met bromfiets

Post by Peeke »

Amai, Raketman, dat is een hele uitleg, bedankt zeg. Nu voel ik me schuldig niet meegedeeld te hebben dat er een Polini uitlaat onder zit.

Dat van dat tandwielmaat ga ik morgen ook eens nakijken. Dat zou een handige zijn.
Die kabel, dat wil ik toch ook even bekijken.

Hartelijk dank!
____
Peeke - Finally back on the road :ricky:
TDM 900 - 2005 :rayof:

Peeke

Post by Peeke »

Ik heb gezien dat er een groen gele (aarding?) draag is die doorgeknipt is.
Ik heb meermaals geprobeerd hier een afbeelding te zetten, maar dat lukt niet.
Je kan normaal de foto hier bekijken: https://photos.app.goo.gl/CQ7yb3FWhP2wYsNp7
:dontknow: Hier met de image link, die zie ik dus niet:
Image

Is dat de kabel die je bedoelt Raketman?
Als ik deze weer aansluit, is er dan een kans dat de max snelheid weer 45 is? Of toch iets in de buurt, want ik weet niet of die uitlaat dan nog effect heeft?
____

Blackbert

Post by Blackbert »

https://www.sherco.com/wp-content/uploa ... 023-E5.pdf
In de handleiding zit een schema. Met 1 geel groen draadje, dus is de kans redelijk groot dat 'm dat is. :ugeek:
Hangt idd aan de grond, de enige die niet zwart is.
Om te weten waar die mee samengaat en naar welk onderdeel zal je het WPHB moeten zoeken denk ik.
Maar ge hebt de info van de technieker van dienst hier. Gewoon weer aansluiten en testen zou ik denken.
what would Tom do?

Stoffel

Post by Stoffel »

Simpeler als dat kan het bijna niet… en dan maar vingers kruisen dat dochter / zoon niet mee leest :mrgreen:
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.​

Peeke

Post by Peeke »

Blackbert wrote: 01 Sep 2024 07:14 https://www.sherco.com/wp-content/uploa ... 023-E5.pdf
In de handleiding zit een schema. Met 1 geel groen draadje, dus is de kans redelijk groot dat 'm dat is. :ugeek:
Hangt idd aan de grond, de enige die niet zwart is.
Om te weten waar die mee samengaat en naar welk onderdeel zal je het WPHB moeten zoeken denk ik.
Maar ge hebt de info van de technieker van dienst hier. Gewoon weer aansluiten en testen zou ik denken.
Allright, bedankt voor de link! Ik ga eens kijken hoeveel ik moet demonteren om daar aan te kunnen.
____

Peeke

Post by Peeke »

Stoffel wrote: 01 Sep 2024 12:49 Simpeler als dat kan het bijna niet… en dan maar vingers kruisen dat dochter / zoon niet mee leest :mrgreen:
Mijn dochter is vragende partij om die terug te brengen, er is teveel controle zegt ze en ze wil die boete niet betalen, of erger ....
____

Raketman

Post by Raketman »

Die groen/gele zou het idd moeten zijn. Daardoor wordt de ontsteking normaal gezien gecoupeerd op't moment dat hij 50-55 haalt op teller. Ge gaat toch ook naar die tandwielverhouding moeten zien.

Wel opletten hiervoor : een belangrijk deel van de snelheidsbegrenzing gebeurt dus met het signaal van de kilometerteller op de ontsteking. Wanneer zo'n brommer op de rollen gaat, wordt enkel het achterwiel op de rollen gezet. Het voorwiel draait nooit mee ! Daardoor gaat de begrenzing nooit werken, met als gevolg dat die op de rollen met zijn open uitlaat gemakkelijk naar de 80 km/zal spurten. Wat maakt dat de "officiële" procedure voor het meten van de snelheid eigenlijk niet aangepast is voor moderne brommers.

Mijn eerste keer dat ik zo'n brommer terug aanbood bij de politie voor een herstelmeting had ik dat voor...zelf rijden en getest 55 km/h en op de rollen ging hij 88 km/h. Daar staat ge dan te blinken :whistling: :? :? ...
Het heeft erin geresulteerd dat ik alle onderdelen terug standaard mocht zetten met een minimaal kleine sproeier om aan 50 km/h te geraken op de rollen. Al rijdend en belast ging die nog amper 40 km/h :roll: .

Ik heb hiervoor ondertussen al anderhalf jaar geleden bij 2 politiezones een dossier ingediend om de tekortkoming in hun meetprocedure aan te kaarten. Die mannen die de meting moesten uitvoeren waren daar oprecht in geïnteresseerd en begrepen het volledig, maar "procedure is procedure". Bijgevolg dus nog steeds metingen op het achterwiel alleen...

Het feit dat er op die van uw dochter (waarschijnlijk) zo'n expansieuitlaat zit die een pak luider is dan het origineel maakt ook wel dat ge een politiemagneet maakt op die manier. Ze zijn daar (hier in de streek toch) vrij gevoelig voor. Het is meestal het eerste criterium dat ze gebruiken om een brommer op de rollen te zetten : de zichtbare aanwezigheid van een niet-originele uitlaat. En zoals ik reeds zei : ge hebt geen expansieuitlaat nodig om zo'n ding grellig hard te laten gaan...
Nil volentibus arduum

Peeke

Post by Peeke »

:rayof: Gisteren is ze geslaagd voor haar praktisch examen, in de gietende regen, op de scooter van de rijschool :lol:

Ikke trots natuurlijk :ricky:
____

Stefke

Post by Stefke »

Raketman wrote: 12 Sep 2024 09:22 Mijn eerste keer dat ik zo'n brommer terug aanbood bij de politie voor een herstelmeting had ik dat voor...zelf rijden en getest 55 km/h en op de rollen ging hij 88 km/h. Daar staat ge dan te blinken :whistling: :? :? ...
Het heeft erin geresulteerd dat ik alle onderdelen terug standaard mocht zetten met een minimaal kleine sproeier om aan 50 km/h te geraken op de rollen. Al rijdend en belast ging die nog amper 40 km/h :roll: .

Ik heb hiervoor ondertussen al anderhalf jaar geleden bij 2 politiezones een dossier ingediend om de tekortkoming in hun meetprocedure aan te kaarten. Die mannen die de meting moesten uitvoeren waren daar oprecht in geïnteresseerd en begrepen het volledig, maar "procedure is procedure". Bijgevolg dus nog steeds metingen op het achterwiel alleen...
Als ik mij niet vergis heeft Erik DC daar lang geleden eens een advocaat opgezet voor de sport. Zoonlief zijn brommer ging op de rollen zonder weerstand en gewicht ook sneller dan de max 45 die hij in werkelijkheid op de baan kon halen. De argumentatie werd gevolgd, boete geseponeerd. 8-)

Stefke

Post by Stefke »

Peeke wrote: 10 Oct 2024 13:15 :rayof: Gisteren is ze geslaagd voor haar praktisch examen, in de gietende regen, op de scooter van de rijschool :lol:

Het moeilijkste stuk kan nu echt beginnen... 8-)

Peeke

Post by Peeke »

Stefke wrote: 10 Oct 2024 13:51
Peeke wrote: 10 Oct 2024 13:15 :rayof: Gisteren is ze geslaagd voor haar praktisch examen, in de gietende regen, op de scooter van de rijschool :lol:

Het moeilijkste stuk kan nu echt beginnen... 8-)
Hoezo? Ik heb haar de afgelopen weken al leren rijden met haar eigen brommer, opschakelen, terugschakelen optrekken op een hellend vlak (onze oprit), keren op de rijbaan ....

En ze doet dat zeer goed. Nu gaat ze de komende tijd wss niet veel rijden door het slechter wordende weer....
____

Muug

Post by Muug »

Wat Stefke in gedachten heeft weer ik natuurlijk niet, maar ik dacht aan.... overleven. :!:

Stefke

Post by Stefke »

Muug wrote: 10 Oct 2024 20:47 Wat Stefke in gedachten heeft weer ik natuurlijk niet, maar ik dacht aan.... overleven. :!:
Ongeveer ja. Vooral wegwijs geraken in de verkeersjungle. Leren ondervinden dat het niet altijd even goed en logisch in elkaar zit. En dat ge de wegcode soms beter niet kunt volgen voor eigen uw eigen veiligheid. Enfin wij kennen en weten dat ondertussen wel... :roll:

zappa

Post by zappa »

Stefke wrote: 10 Oct 2024 22:21
Muug wrote: 10 Oct 2024 20:47 Wat Stefke in gedachten heeft weer ik natuurlijk niet, maar ik dacht aan.... overleven. :!:
Ongeveer ja. Vooral wegwijs geraken in de verkeersjungle. Leren ondervinden dat het niet altijd even goed en logisch in elkaar zit. En dat ge de wegcode soms beter niet kunt volgen voor eigen uw eigen veiligheid. Enfin wij kennen en weten dat ondertussen wel... :roll:
Met een paard op de baan = volgens de reglementering beschouwen ze je als een voertuig, je zou??? temidden van de rijweg moeten lopen???? Gezond verstand = de grasberm, en als dat er niet is, het boordje van het fietspad (en dan nog rijden ze de benen vanonder je paard vandaan, weet minstens 1 edel dier dat naar de salami gebracht is en de ruiter in 't uz) :cry: :cry: :cry:
sig nature

Peeke

Post by Peeke »

Stefke wrote: 10 Oct 2024 22:21
Ze zal in het begin vooral hier lokaal rijden waar ze al vaak heeft gereden met de fiets, dus dat niet logisch in elkaar zitten kent ze al wel
Maar kijk, wij zijn ook ooit zo begonnen .. hoewel het toen mogelijks wel veel logischer een vooral veel minder was ....
____

Muug

Post by Muug »

Peeke wrote: 10 Oct 2024 23:48 Maar kijk, wij zijn ook ooit zo begonnen .. hoewel het toen mogelijks wel veel logischer een vooral veel minder was ....
Tuurlijk tuurlijk. En ze zal dat wel goed doen. Ze is opgegroeid in dit tijdperk, voor haar zijn deze drukke tijden de norm. Ze heeft geen herinneringen aan andere tijden. En da's goed. :thumbsup:

Nog twee weken en die van mij gaat voor haar autorijbewijs. 8-)

duibhce Kaelann

Post by duibhce Kaelann »

Muug wrote: 11 Oct 2024 07:49 Nog twee weken en die van mij gaat voor haar autorijbewijs. 8-)
Is het al zover?!? Amai dat wordt snel groot :shock:
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Muug

Post by Muug »

duibhce Kaelann wrote: 11 Oct 2024 07:59
Muug wrote: 11 Oct 2024 07:49 Nog twee weken en die van mij gaat voor haar autorijbewijs. 8-)
Is het al zover?!? Amai dat wordt snel groot :shock:
Wel, groot, ze is blijven hangen op 1m55. :? Dat had wel pakweg 10cm meer mogen zijn :grin:

F M

Post by F M »

Raar, zo klein met zo een grote vader. :whistling:
I am confused. Oh no, maybe not!

Muug

Post by Muug »

ik ben ook maar 1m74 of zo hoor, ooit. ;)
't zal van mijn vrouw hare kant komen, daar zijn ze niet al te groot, lol, aan mijne kant zitten er wel veel tegen 1m80 en hoger. :lol:

Post Reply