Dén Africa Twin uit 1992

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
Koeno

Dén Africa Twin uit 1992

Post by Koeno »

't Is nu wel duidelijk: ik heb nen africa twin gekocht met wat werk aan (ik was dat beetje werken aan motoren al gewend van de KTM ;-) )
In dit topic, ga ik proberen 't een en 't ander bij te houden.

2 belangrijke pijnpunten die wat geld gaan kosten.
Beide gaan uiteindelijke "ooit" moeten getackeld worden.

1. De uitgaande as heeft al wat slijtage. Momenteel gaan we dit opvangen door een "super pinion" te steken vooraan (met nieuwe kettingset) om zo een dure blok-revisie eventjes uit te stellen.
Revisie kost geld, ik zou nog niet weten bij wie ik terecht kan dus ik hoop deze nog eventjes uit te stellen: 2025 was al duur door de aankoop ;-)

2. Het achterwiel heeft wat last van "beginnend" rot. het voorwiel wordt asap geïnspecteerd.

Op het transalp forum zagen ze onderstaande foto (dit is na het wegschuren van het rot):
Image

Waarop iemand zei:
alodine erop dan een etesnde primer. En aflakken
iemand hier ervaring mee?
Zou ik hiermee de velg zijn levensduur een jaartje op 2 kunnen rekken?

Toekomst van de velgen: vervangen door excel velgen.
Reden om toch nog uit te stellen? Hoogmoed komt voor de val en ik heb een bandenset gekocht die past op deze maat velgen.
als ik in de toekomst naar excel velgen ga, overweeg ik achteraan 18inch ipv 17 inch.

Muug

Re: Dén Africa Twin uit 1992

Post by Muug »

Blok repareren, velg herstellen. Allemaal vragen voor Raketman, hij doet niet anders en niet liever.

Koeno

Post by Koeno »

Voor het blok was ik effectief aan't denken/hopen dat Raketman aan zo'n africa twin blok wilt werken ;-)
voor de velgen, dit is puur een "levensduur verleng" dingetje om wat budget vrij te maken en eerst wat te kunnen rijden met dat spul :-D

edit: ondertussen teruggevonden hoe zijn zaak heet.
vanavond wordt normaal de voorvelg eruit gehaald en de band gelepeld.
Dan kan ik inschatten welke weg ik uitga met de velgen...

Jopet

Post by Jopet »

Koeno wrote: 29 Jan 2025 11:46 't Is nu wel duidelijk: ik heb nen africa twin gekocht met wat werk aan
:worthless:

Koeno, mogen we alvast meegenieten van wat pics van hoe de AT er nu voorlopig nog uit ziet?
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

Koeno

Post by Koeno »

Image
Image

gekocht zonder testrit (we hebben hem wel kunnen starten met een eigen batterij & wat deo).

Velgen gaan alleszins nog tot einde van het jaar dienst doen.
dan gaan we ze laten herspaken naar excel velgen... eerst wat budget bij elkaar werken.

De as kan volgens enkele kenners op het transalp forum ook nog eventjes mee.
( in combinatie met aan breder tandwiel vooraan).
Maar dat gaat sowieso een revisie nodig hebben... ik hoop dat deze as het nog 2 jaar volhoudt...
Tegen dan ga ik eens moeten luisteren bij mensen die dit kunnen doen... want dan doe ik liever een "volwaardig" revisie...
ik gok Raketman door eens voor te contacteren... maar daar heb ik nog tijd voor...

het grote onderhoud gaat beginnen zodra de velgen terug zijn mét banden.

Het todo lijstje
- remleidingen vervangen
- Remvloeistof wissel
- Olie / oliefilter wissel
- Luchtfilter
- Kleppen
- Ketting kuisen/smeren
- Kuipwerk repareren
- voorvork revisie
- schokdemper achter (revisie vs vervangen)
- bandenwissel
- Knipperlicht besturing propermaken
- Neutraalsensor nakijken
- aandrijving snelheidsmeter
- knipperlichten vervangen.
- rechtse remklauw bekijken, want die lijkt wat geblokkeerd te zitten.

Bekeken en binnen dit en 1 a 2 jaar aan te pakken:
- uitgaande as
- Velgen

Muug

Post by Muug »

Koelwater vervangen
Wiellagers controleren
Lagers achterbrug idem
Balhoofdlagers idem

Koeno

Post by Koeno »

Muug wrote: 03 Feb 2025 07:21 Koelwater vervangen
Wiellagers controleren
Lagers achterbrug idem
Balhoofdlagers idem
Balhoofd: stuur gaat mooi links rechts zonder knikken te voelen... geen idee of dat goed genoeg is?
achterbrug: hoe controleert ge dat?

Wiellagers: de Glenn zal het mij wel weer laten weten als ze te stroef lopen :p

Koelwater: correct in mijn hoofd stond dat op mijn lijstje, maar blijkbaar niet in mijn lijstje lijstje...

Blackbert

Post by Blackbert »

Alle remklauwen reviseren, voor de zekerheid.
Tenzij die prachtige kleurstelling uw ding is, heel dat ding schuren, plamuren en spuiten. 2K blanke lak erover en klaar.
Na reparatie gaat 'm toch littekens hebben ...
what would Tom do?

duibhce Kaelann

Post by duibhce Kaelann »

Koeno wrote: 03 Feb 2025 08:11 achterbrug: hoe controleert ge dat?
Achterwiel van de grond, zet u erachter en pak de achterbrug langs de 2 kanten vast en probeer die links/rechts en voor/achter te bewegen om te zien of er speling is. Voel je iets gemakkelijker als je ook de achterveer even losmaakt van de achterbrug. Geen slecht idee om dan ook ineens de lagers van de achterveer en linkage te controleren.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Muug

Post by Muug »

Koeno wrote: 03 Feb 2025 08:11 Balhoofd: stuur gaat mooi links rechts zonder knikken te voelen... geen idee of dat goed genoeg is?
Als de spanning te los is dan kan het lijken alsof alles in orde is.
Dus op zijn minst de balhoofdspanning goed zetten, en dan nog eens checken.
Maar toch, dertig jaar na datum kan het geen kwaad om daar een nieuw likje vet op te leggen.

F M

Post by F M »

Heb je voor die AT moeten betalen, of was die mens gewoon blij dat die van zijnen hof weg was?
:peepwall:
I am confused. Oh no, maybe not!

Muug

Post by Muug »

F M wrote: 03 Feb 2025 12:26 Heb je voor die AT moeten betalen, of was die mens gewoon blij dat die van zijnen hof weg was?
:peepwall:
Heel zijne Lotto-winst aan vergooid. :shock: :whip: :lol:

Koeno

Post by Koeno »

ik voel hier een vorm van kritische blikken richting mijn Nineties sloerie?
Jawel ik heb die moeten betalen. De Africa twin heeft bij vele liefhebbers toch een bepaalde status.
Ondanks de gebreken (die hier best nog meevallen) heb ik al slechtere modellen voor meer geld zien gaan, en betere modellen voor evenveel...

Ik wou en zou zo een africa twin hebben en het klussen eraan neem ik erbij...
door het werken aan de CB Sevenfifty, CB100R & KTM990 heb ik mijn aversie voor sleutelen weggewerkt en er zelfs "goesting" in...

ergens heb ik alweer het gevoel: tegen dat ik klaar ben, staat daar een machtige rijdende africa twin...
als de liefde voorbij is, ben ik momenteel nog overtuigd dat ik mijn investering volledig kan terugwinnen...

On verra :)

Muug

Post by Muug »

't is om te lachen ;) , met uw AT :lol:
Moest FM zich wat beter documenteren hij zou uw aankoop beter begrijpen. Dat machien is een investering inderdaad. :thumbsup:

F M

Post by F M »

Eigenlijk bewonder ik jullie. Een motor weer in orde krijgen, of toch op zijn minst rijklaar, is voor mij een heel ver van mijn bed show.

Maar vanuit mijn zicht is die to do lijst zo lang, dat ik daar nooit geld aan zou geven. Maar ja, ik heb al moeite om een houtvijs in het hout te draaien, dus...
I am confused. Oh no, maybe not!

Koeno

Post by Koeno »

goh, de moeilijkste taken zijn:

Kleppen, voorvork revisie (uitbesteden waarschijnlijk), schokdemper achteraan. voor de rest zou ik eigenlijk 1 weekend er voltijds moeten aan kunnen werken...
dan is hij al klaar voor de keuring...

lijstje lijkt lang, maar de reguliere onderhoud dingen zijn eigenlijk vrij snel te fixen...
ondertussen heb ik sommige tools ook al (bv voor een ketting te klinken, of voor remvloeistof te verversen zonder al te veel gesukkel).

en 't is deel van de hobby...

Blackbert

Post by Blackbert »

Wel, als ge kleppen kunt stellen op een 990, dan is het op een AT poepsimpel. Geen shimmekes. Tank en zadel eraf, vensterkes in de deksels open en ge kunt beginnen. Steeksleuteltjes, schroevendraaier en voelermaatjes.
Zo'n klassieke vork is eigenlijk ook simpel. Just zorgen dat ge en stuk pijp hebt van de juiste maten om de dichtingen er weer in te timmeren. En een maatbeker uit de keuken pikken (als ge die weet staan :mrgreen: ) voor de olie. Voor de rest: plenty handleidingen op tinternet.
what would Tom do?

Koeno

Post by Koeno »

Allemaal jawellekes, maar voor die kleppen moet ge de nokkenas in de juiste positie zetten, en mogelijks ook ergens vast zetten...
dat moet ik allemaal nog eens bekijken.

voorvork: inderdaad, heb ik ooit al op een SV 650 S & CB1000R zelf gedaan.
toen was het puur dichtingen vervangen & vorkolie verversen...
nu zou ik durven andere veren steken, en dan twijfelen of er dikkere/dunnere olie in moet... 1 op 1 vervangen kan ik... verder denken dan dat... niet :D
(olie afmeten deed ik dan weer adhv luchtkamer, daarvoor heb ik dan deze: https://www.nr1motor.nl/niveaumeter-vorkolie.html)
(voorvork dichting op zijn plek zetten heb ik dan deze voor: https://www.amazon.com.be/-/en/EFUTURET ... 0CZ7Z6ZFT/)

Jopet

Post by Jopet »

F M wrote: 03 Feb 2025 14:36 om een houtvijs in het hout te draaien, dus...
Ow ow ow Franske, ik vroeg foto's aan Koeno en dan begint jij ook al technisch te doen :mrgreen: :mrgreen:
Nee nee laat het maar bij die foto's van dat schone machientje dat binnenkort niet alleen schoon zal zijn om naar te kijken maar ook schoon zal zijn om mee te rijden :ricky:
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

Muug

Post by Muug »

Koeno wrote: 03 Feb 2025 18:36 nu zou ik durven andere veren steken, en dan twijfelen of er dikkere/dunnere olie in moet...
Als ge een set koopt, dan zit daar de bijhorende olie bij, dat weet je toch? :dontknow:
Ik heb anders nog wat overschotjes voorvorkolie, kunt ge wat uittesten :-)

Post Reply