den Bullet wrote: ↑24 Aug 2025 19:08
Mono's en Twins, inderdaad.
Daar heb ik leren mee rijden. Op koppel dus.
Een keer een vierpitter gehad (K 100) en daarmee schakelde ik een versnelling hoger wanneer dat belange nog niet hoefde. Het voelde gewoonweg onnatuurlijk aan voor mij.
Beste Twin die ik gehad heb daarvoor was mijn Bonneville T140 E. Zelfs in derde aan twintig per uur sleurde die u in een mum van tijd naar illegale regioen.
Bij mij was het op een bepaald moment net het omgekeerde, na de CBR1000F had ik een Suzuki V-Strom 1000 gekocht, plezante motor om mee te rijden behalve in lage toeren, 0 power onder de 2000rpm, schokken en doen maar niet vooruit gaan, moest dus veel meer schakelen en vooral moeilijk rijden bij traag verkeer. Daarom heb ik bij de volgende motor weer een 4 cylinder gekocht, een Yamaha FJR 1300. Fantastisch soepele motor met bakken koppel maar merkelijk zwaarder dan de V-Strom en dus in de bergen en bochtige wegen veel vermoeiender om te rijden. Daarna maar terug gegaan naar (moderne) twin hoogpoters
Maar heb er geen flauw idee van wat zo'n klassieker als de Bonneville T140 E geeft als je daarmee op stap gaat, heb altijd nieuwe moderne motoren gekocht, nooit geen oudere klassiekers.