Grödner Joch of Passo Gardena

Reisadvies gezocht en reisadvies te geef.
Post Reply
F M

Grödner Joch of Passo Gardena

Post by F M »

Een schitterende col, deel uitmakend van de Sella Ronde. Maar zeer druk. De gemeenten zijn die drukte beu en plannen een sluiting van de pas tussen mei en oktober vanaf 2027. Enkel de lokale bevolking, hotelgasten en een beperkt aantal online gereserveerde slots mogen dan nog over de pas rijden.

Het plan moet wel nog goedgekeurd worden door de provincie.

Gelukkig heb ik hem al 5 keer gereden...
I am confused. Oh no, maybe not!

Jopet

Re: Grödner Joch of Passo Gardena

Post by Jopet »

Ik had het ook net gelezen, maar wat ik mij dan afvroeg, als ze die pas sluiten dan gaat er toch heel wat meer drukte ontstaan aan de zuidkant via de Pordoi, ze kunnen die dan misschien ook afsluiten en dan kunnen ze omrijden via de Fedaia.... :wall:
Ik heb ook het geluk die al diverse malen gereden te hebben dus ik zal er niet van wakker liggen.

Waar ik wel wakker van lig is wat als steeds meer gemeenten zo'n beslissingen gaan nemen...

Ook hier in Brugge is er net beslist om de knip in de Vijverstraat niet door te voeren omdat er te weinig publieke steun was, wat normaal is, enkel de bewoners hebben daar baat bij, niet diene mens die de straat of wijk erachter woont en dan mag omrijden.

Maar met een knip zoals ze nu willen toepassen op de Gardena pas verminder je misschien wel het verkeer dat passeert maar verminder je niets aan het verkeer dat zal omrijden, mensen gaan niet stoppen met op reis gaan daardoor, misschien die Gardena pas vermijden maar ze zullen wel nog ergens anders rijden in die streek, m.a.w. je veegt enkel voor je deur maar de vuiligheid vliegt bij je buur.... :pillepalle:

Hier enkele sfeerfoto's :ricky:

Image

Image

Image
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

Jopet

Post by Jopet »

Ter info:

https://www.motor.nl/nieuws/grodner-joc ... -toerisme/

Maar zoals Frans zei, gaat het om een testperiode en dit na het eigenlijke motorseizoen, van september tot februari zullen motorrijders er weinig last van hebben....
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

TuttoTerreno
Motorzot

Post by TuttoTerreno »

Misschien wordt de Gardena dan een soort van paradijs voor de wielert*****ist.

Met een reservering voor de hotels/restaurants mag je er wellicht ook nog door.

De timing lijkt bizar, de grootste overlast lijkt me in augustus.

F M

Post by F M »

TuttoTerreno wrote: 26 Mar 2026 08:48 Met een reservering voor de hotels/restaurants mag je er wellicht ook nog door.
Enkel de lokale bevolking, hotelgasten
Ik ben er in juni en september geweest. 2 van de 5 keer heel veel verkeer.

Maar zoals Jopet zegt, je gaat de drukte verplaatsen. Vooral de Sella zelf, waar het nu ook al druk is, onderaan nabij Canazei.

Muug

Post by Muug »

Da's hier toch ook. Overal zijn er al structurele files en dan gaan ze nog eens flitscamera's en verbodsborden in woonwijken zetten om het sluipverkeer tegen te gaan, waardoor er nog méér verkeer op de "door"gangswegen is. 8-)

Schussboelie

Post by Schussboelie »

F M wrote: 26 Mar 2026 10:48Maar zoals Jopet zegt, je gaat de drukte verplaatsen. Vooral de Sella zelf, waar het nu ook al druk is, onderaan nabij Canazei.
Naar de Sella pas, maar ook naar het Val Badia en de nu al stilstaande westelijke ingang van het Pustertal.
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

F M

Post by F M »

Uiteindelijk, als je de Gardena toch wil rijden, zijn er 2 oplossingen. Je kan een hotel reserveren op de Gardena, of je kan on line een slot reserveren om er toch over te mogen. Voorwaarde is wel dat je lang genoeg vooraf plant. Wat voor mij geen probleem is.
Anderzijds, ik denk niet dat ik ooit nog eens naar de Dolomieten trek. Mijn tijd kort af, en er staan nog andere streken op mijn bucketlist.

Post Reply