Auto rijdt vanzelf

Memmen, zagen, kreften en andere onderhoudende discussies over van die blikken dozen met teveel wielen
petervdc

Re: Auto rijdt vanzelf

Post by petervdc »

duibhce Kaelann wrote: 16 Sep 2025 08:56 misschien moeten ze eerst wat experimenteren met veiligere voetgangersdoorstroming rond de bushaltes aan het station :dontknow:
Gaan ze doen hier in Brugge station, ondergrondse voetganger/fietser gang station-centrum, minder verkeerslichten etc
Keep going

Jopet

Post by Jopet »

petervdc wrote: 16 Sep 2025 09:49
duibhce Kaelann wrote: 16 Sep 2025 08:56 misschien moeten ze eerst wat experimenteren met veiligere voetgangersdoorstroming rond de bushaltes aan het station :dontknow:
Gaan ze doen hier in Brugge station, ondergrondse voetganger/fietser gang station-centrum, minder verkeerslichten etc
Inderdaad, alles voor het station in Brugge wordt aangepakt, van aan het Unesco rondpunt tot aan de Vaartdijkstraat, bedoeling is een volledige scheiding van auto's met fietsers en voetgangers door tunnels en bruggen.
Op zich een heel goed idee want je wilt niet weten hoeveel mensen daar dagelijks te voet en met de fiets door het rood gaan of rijden. Mochten ze daar iedereen een gas boete geven aan iedereen die door het rood wandelt of fiets dan zou Brugge een serieus begrotingsoverschot hebben, vooral in de zomer is dit niet normaal.
De verkeersstroom zal er in ieder geval op vooruitgaan en het zal de veiligheid voor iedereen zeker ten goede komen.
Maar het is vooral te hopen dat het nu niet is zoals aan de achterkant van het station, dat er veel mensen (lees vooral schoolgaande jongeren) niet veilig willen wandelen onder de balkonrotonde en toch gewoon de baan oversteken door zich tussen de afsluitingen, het groen en het verkeer te wringen....
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

F M

Post by F M »

Back on topic . Mijn nieuwe 2ehands heeft ook die uitgebreide lane assist. Die 'rijdt dus ook vanzelf'. Maar waar dat in de USA al bij al nog redelijk werkte, is dat hier natuurlijk een ramp.

Het is ook een plug-in hybride. Ik kan dus ook (beperkt) alleen elektrisch rijden. En zoals Koeno in zijn draadje vertelt, dat rijdt wel zalig.
I am confused. Oh no, maybe not!

Droopy

Post by Droopy »

F M wrote: 02 Nov 2025 20:24 Back on topic . Mijn nieuwe 2ehands heeft ook die uitgebreide lane assist. Die 'rijdt dus ook vanzelf'. Maar waar dat in de USA al bij al nog redelijk werkte, is dat hier natuurlijk een ramp.

Het is ook een plug-in hybride. Ik kan dus ook (beperkt) alleen elektrisch rijden. En zoals Koeno in zijn draadje vertelt, dat rijdt wel zalig.
Sinds een paar weken heb ik een nieuwe bedrijfswagen (VW ID3) en die heeft ook zo'n uitgebreide cruisecontrol en lane assist, heel aangenaam in de file want je moet niet meer zelf optrekken en remmen maar vreselijk vervelend aan wegenwerken want de witte en tijdelijke gele strepen op het wegdek zorgen voor verwarring en een stuur dat tegenwerkt. :?
Op de snelweg heb ik ook al het leuke genoegen van keihard remmen mogen meemaken, 120 km op het rechtervak rijden en dan een nummerbord van 70 km tegenkomen aan een afrit, boef remmen dicht en die chauffeur achter mij was terecht niet blij. :o
Het is een leuk gadget maar een simpele ouderwetse cruise control is voor mij zeker even goed, dan ben ik zelf alerter en kom ik zo'n stomme dingen niet tegen.

Oh ja, die VW rijdt zalig maar tegelijk is dat ook saai, de kick van een ronkende motor en het door versnellingen sleuren mis ik al maar anderzijds is het een super comfortabele wagen. :)

F M

Post by F M »

Mijn auto remt gelukkig niet af bij het herkennen van een snelheidsbord. Hij stelt enkel voor om de snelheid aan te passen. Gelukkig maar, want de maximumsnelheid die hij aangeeft is uiterst onbetrouwbaar.
I am confused. Oh no, maybe not!

Jopet

Post by Jopet »

Droopy wrote: 30 Mar 2026 09:17 Sinds een paar weken heb ik een nieuwe bedrijfswagen (VW ID3) en die heeft ook zo'n uitgebreide cruisecontrol en lane assist, heel aangenaam in de file want je moet niet meer zelf optrekken en remmen maar vreselijk vervelend aan wegenwerken want de witte en tijdelijke gele strepen op het wegdek zorgen voor verwarring en een stuur dat tegenwerkt. :?
Op de snelweg heb ik ook al het leuke genoegen van keihard remmen mogen meemaken, 120 km op het rechtervak rijden en dan een nummerbord van 70 km tegenkomen aan een afrit, boef remmen dicht en die chauffeur achter mij was terecht niet blij. :o
Het is een leuk gadget maar een simpele ouderwetse cruise control is voor mij zeker even goed, dan ben ik zelf alerter en kom ik zo'n stomme dingen niet tegen.

Oh ja, die VW rijdt zalig maar tegelijk is dat ook saai, de kick van een ronkende motor en het door versnellingen sleuren mis ik al maar anderzijds is het een super comfortabele wagen. :)
Ja inderdaad dat durft de Lane assist soms doen, je moet maar eens langs de Damse Vaart rijden tussen de Siphon en Hoeke en dan een tegenligger tegenkomen, dan is het ook werken. Maar bij mij is er een knop op het stuur naast de cruise control waar ik die onmiddellijk kan uitzetten en ook direct terug aanzetten indien nodig, heeft de VW dat ook niet? I.v.m. die verkeersbord herkenning is het bij mij zo ingesteld dat hij enkel een signaal moet geven en niet actief aanpassen, misschien kun je dat ergens in de menu ook aanpassen?
Is elektrisch rijden saai, dat zal wel ergens zo zijn tenzij je een Hyundai Ioniq 5 N met 650pk neemt, die is niet saai en kun je zelfs motorgeluid en zogezegd door de versnelling gaan instellen maar trekt dan wel een seconde minder snel op, in 4,5 sec ipv 3,5 sec. :mrgreen:

Maar aan de andere kant heb ik bewust gekozen om een elektrische wagen te kopen hoewel ik dit niet moest, de stilte in de auto is onvergelijkbaar, de radio staat op nauwelijks 2 of 3 (van de max 40) als ik in stad rij en op 6 a 7 op de buitenwegen. En dan dat koppel, het is toch zalig als je op je pedaal duwt dat de auto onmiddellijk reageert, geen vertraging, geen slome opbouw als die in de verkeerde vitesse zit, geen kick down nodig enz.... Ok het laden is wat plannen als je wat afstanden doet maar in mijn geval is dit 1 x per jaar als we op reis gaan, anders doe ik maar zo'n 3 à 400km per maand, dus dat is 1 of 2 X opladen...
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

Droopy

Post by Droopy »

Jopet wrote: 30 Mar 2026 11:28
Ja inderdaad dat durft de Lane assist soms doen, je moet maar eens langs de Damse Vaart rijden tussen de Siphon en Hoeke en dan een tegenligger tegenkomen, dan is het ook werken. Maar bij mij is er een knop op het stuur naast de cruise control waar ik die onmiddellijk kan uitzetten en ook direct terug aanzetten indien nodig, heeft de VW dat ook niet? I.v.m. die verkeersbord herkenning is het bij mij zo ingesteld dat hij enkel een signaal moet geven en niet actief aanpassen, misschien kun je dat ergens in de menu ook aanpassen?
Is elektrisch rijden saai, dat zal wel ergens zo zijn tenzij je een Hyundai Ioniq 5 N met 650pk neemt, die is niet saai en kun je zelfs motorgeluid en zogezegd door de versnelling gaan instellen maar trekt dan wel een seconde minder snel op, in 4,5 sec ipv 3,5 sec. :mrgreen:

Maar aan de andere kant heb ik bewust gekozen om een elektrische wagen te kopen hoewel ik dit niet moest, de stilte in de auto is onvergelijkbaar, de radio staat op nauwelijks 2 of 3 (van de max 40) als ik in stad rij en op 6 a 7 op de buitenwegen. En dan dat koppel, het is toch zalig als je op je pedaal duwt dat de auto onmiddellijk reageert, geen vertraging, geen slome opbouw als die in de verkeerde vitesse zit, geen kick down nodig enz.... Ok het laden is wat plannen als je wat afstanden doet maar in mijn geval is dit 1 x per jaar als we op reis gaan, anders doe ik maar zo'n 3 à 400km per maand, dus dat is 1 of 2 X opladen...
Dat stukje naar de Siphon en Hoeke zal ik eens testen. :grin:

Na wat opzoekwerk blijkt dat VW het probleem kent en al een tijdje met updates bezig is om de nummerbord herkenning te verbeteren.
Het is even zoeken en ik kan het ook direct afzetten met een knop of even licht te remmen.
Komt wel goed maar ik had er hogere verwachtingen van en zoals ik al vermelde is het zalig in het filerijden.
Zelf zou ik deze wagen nooit nieuw kopen omdat de aankoopprijs simpelweg boven mijn budget is maar tweedehands beginnen de prijzen mee te vallen.

De stilte is inderdaad ongelooflijk en de wagen trekt steeds op zonder horten of stoten, het kortere rijbereik zal even wennen zijn, van 800 tot 950 km naar 280 tot 330 km maar voor woon-werk is dat perfect doenbaar en op langere trips stoppen we sowieso altijd even voor een koffiepauze dus nu zal dat een snellader en koffie pauze worden. ;)

Blackbert

Post by Blackbert »

Dus, kort door de bocht (ik kan dat met mijn analoge krel van 20 jaar oud :twisted: ):
Terwijl er steeds bij hoog en bij laag het tegengestelde beweerd wordt, maken die overpowerede, hypergesofisticeerde, veel te dure voertuigen met allemaal dezelfde saaie looks het verkeer eigenlijk minder veilig? Omdat de producenten te tam, te ongeduldig en/of te gierig zijn om het allemaal op punt te hebben voor ze die verkopen.
what would Tom do?

duibhce Kaelann

Post by duibhce Kaelann »

Droopy wrote: 30 Mar 2026 18:07 Na wat opzoekwerk blijkt dat VW het probleem kent en al een tijdje met updates bezig is om de nummerbord herkenning te verbeteren.
Inderdaad. Sleept al lang aan bij VW. Ik heb ondertussen al enkele updates gehad op de ID3, maar merk weinig verbetering. Nog steeds random naar 90 of 70 gaan op de autostrade, naar 30 bij het inrijden van de tunnel in Leuven, naar 70 bij het uitrijden van diezelfde tunnel. Terwijl het daar de hele tijd 50 is.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

petervdc

Post by petervdc »

duibhce Kaelann wrote: 31 Mar 2026 08:20 Inderdaad. Sleept al lang aan bij VW. Ik heb ondertussen al enkele updates gehad op de ID3, maar merk weinig verbetering. Nog steeds random naar 90 of 70 gaan op de autostrade, naar 30 bij het inrijden van de tunnel in Leuven, naar 70 bij het uitrijden van diezelfde tunnel. Terwijl het daar de hele tijd 50 is.
Beteaalt de fabrikant dan als er ene in uw gat rijdt daardoor ?
Keep going

Muug

Post by Muug »

Dat zou eigenlijk zo moeten. Je zou de fabrikant perfect aansprakelijk moeten kunnen stellen voor zulke gevallen. Het zal misschien duren tot er een gezin op zulke wijze wordt doodgereden en de nabestaanden rijk genoeg zijn om er sterke advocaten op te zetten.

@Blackbert: jep, ze maken onveilige wagens in de naam van de veiligheid. Dat valt in het zelfde schuifje als die asverschuivingen (waarbij uw tegenligger steevast nauwelijks opzij gaat), bloembakken of andere rijvakvernauwende obstakels op de weg (zoals afwisselend links en rechts een wagen laten parkeren zodat je moet zigzaggen), nieuw aangelegde té nauw gemaakte wegen waarop toch tweerichtingsverkeer toegelaten is waardoor je permanent riskeert van de spiegels van de langs weerskanten geparkeerde wagens kapot te rijden, het inzetten van fietsers op te nauwe wegen als mobiele snelheidsbeperkende obstakels..... afin: de algemene noemer is hier: zorg voor een pak obstakels waartegen de auto's kunnen rijden en ze zullen trager moeten rijden. :pillepalle:

FransST

Post by FransST »

Dat wordt binnen enkele jaren leuk als je thuis nog een wat oudere auto rijdt en voor je vakantie daar zo'n "moderne " auto huurt. Voor je de weg opgaat eerst de handleiding doornemen om te weten wat er allemaal voor "veiligheden" op zitten en hoe die - als je dat wil - kunt uitschakelen. Hoeveel mensen zullen die moeite doen ??
Of geconfronteerd worden met hierboven genoemde automatische reacties van de auto waar je niet op rekende.
En dan al die piepjes....
Nee, ik ben iemand die zelf de controle wil houden. De cruise control vind ik voldoende, de rest: laat maar.
( ja ik heb zo'n oude(re) auto.)

Frans.
Nog steeds met een sprint ST 1050 en Zumo XT.

Post Reply