Een BLEIT-topic voor iedereen - 2026

Hét forum bij uitstek waar je je ei kwijt kan. Of om stoom af te blazen. Om je hart te luchten. Topics zijn enkel toegankelijk voor wie geregistreerd en aangelogd is.
Muug

Re: Een BLEIT-topic voor iedereen - 2026

Post by Muug »

Dat motorfietsen zo complex in elkaar zitten, is het gevolg van het ontwerpen met computerprogramma's. Er zijn daardoor geen grenzen meer aan de complexiteit. Die programma's houden wellicht geen rekening met dingen als de toegankelijkheid voor normale-mensen-vingers, of de eenvoud van montage. Sterker nog, misschien is die complexiteit zelfs gewild, zodat particulieren ontmoedigd worden om eraan te sleutelen.

duibhce Kaelann

Post by duibhce Kaelann »

Het zijn heus niet enkel de (staande) twins. Zelfs bij mono's is het soms problematisch. Om kleppen te stellen op de TR650: Alle plastic eraf, uitlaat demonteren, alle stekkers tussen voorzijde en kont unpluggen, subframe achter losmaken en wegkantelen, luchtfiterkast demonteren. En daarna is het nog een kwartier prullen om het kleppendeksel tussen het frame door te puzzelen om aan de nokkenassen te kunnen...
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Muug

Post by Muug »

Naar mijn Enfield steek ik de eerste drie jaar geen vinger uit. :mrgreen: Garantie. :thumbsup:
En naar mijn Ducati ook niet, ik heb daar een technieker voor. :whistling:
Allez bon, de wielen ga ik moeten losmaken, zodat er deftige allroadbanden op kunnen. :grin:

TuttoTerreno
Motorzot

Post by TuttoTerreno »

Muug wrote: 13 Apr 2026 10:07
Werkt de tweede cilinder intussen?

den Bullet

Post by den Bullet »

De circuit R6 van de Fé: die bougies vragen ook een serieuze demontage ... :roll:

Muug

Post by Muug »

TuttoTerreno wrote: 13 Apr 2026 17:17
Muug wrote: 13 Apr 2026 10:07
Werkt de tweede cilinder intussen?
Zie die andere topic :)

Peeke

Post by Peeke »

Ik ken dat gevoel.

Kabel trekken van de batterij naar mijn stuur om mijn TomTom stroom te geven.

Kuipen aan twee zijden er af moeten halen. Tank moeten los maken en dan de kabel er onderdoor zodat die in de uitsparing in het stuur terecht komt.
Gelukkig is dat bij de TDM een klein werkje, het was snel gedaan.
____
Peeke - Finally back on the road :ricky:
TDM 900 - 2005 :rayof:

Jopet

Post by Jopet »

Allé Herent heeft het goed voor elkaar, zitbanken als verkeersremmers....
Ik dacht dat ze in Brugge goed zot waren om fietsers te gebruiken om het verkeer in de binnenstad te vertragen, in Herent mogen de mensen gewoon op een bankje gaan zitten op straat om het verkeer te vertragen, en dan nog liefst net na een bocht zoals in Herent :shock: :?

Image

Image

Image

Voor diegene die het hele artikel willen lezen:

Tekst & foto's uit het Nieuwsblad 16/04/2026 (Sam Varewyck, Lukas Soens, Hannelore Smitz)

Touring maakt opvallende verkeersremmer met de grond gelijk: “Dit is mensen gebruiken als kegels op een bowlingbaan”
HerentDe bewoners van de Vloerstraat in Herent hebben er een opvallende constructie bij in hun straat. De vraag die overheerst: is het nu een verkeersremmer of een zitbank die daar nu op het wegdek staat? De meningen in de buurt zijn verdeeld, maar voor mobiliteitsorganisatie Touring is het duidelijk: “Dit is mensen gebruiken als kegels op een bowlingbaan.”

Verkeersremmers duiken in alle soorten en maten wel op in Vlaanderen, maar in Herent pakken ze het op een bijzondere manier aan. In de Vloerstraat werd een dubbele zitbank op het wegdek neergezet.

“Het is in de eerste plaats bedoeld als verkeersremmer, omdat er vragen uit de buurt waren om iets tegen de soms overdreven snelheid te doen”, bevestigt burgemeester Luk Draye (PACT3020). “In tweede instantie is het ook een keuvelhoekje, waar de buurt kan samenkomen en elkaar onderhouden.”

Het is overigens geen primeur voor Herent, want ook in de Heuvellaan staat er al eentje. “Sinds die er is, toch al twee jaar, is er nog geen ongeval gebeurd”, zegt mobiliteitsschepen Simon Pardon (PACT3020). “Aan de bank in de Vloerstraat moet wel nog groen toegevoegd worden, wat de zichtbaarheid wellicht nog zal verhogen. Ik wil alleszins benadrukken dat het om een proefproject gaat, in afwachting van de definitieve heraanleg binnen twee jaar.”

Aperitief
Voor de burgemeester is de zitbank-verkeersremmer in de Heuvellaan alvast een succes. “De buren hebben de naam van hun straat zelfs veranderd, van Heuvellaan naar Keuvellaan”, zegt hij.
“Sinds de plaatsing in de Vloerstraat kregen we bij de gemeente ook al heel positieve reacties binnen”, zegt schepen Pardon. “Enkele buurtbewoners hebben al aangekondigd dat ze er vrijdag een aperitief gingen houden. Het is dus zeker niet zo dat iedereen er negatief tegenover staat en speculeert over mogelijke doemscenario’s.”

Niet elke bewoner in de Vloerstraat blijkt inderdaad overtuigd. Lieve Schoonjans (62) vindt het idee achter de zitbank niet slecht, maar die staat voor haar op de verkeerde plek.

“Ze staat nu vlak aan een bocht. Er is geen verlichting, dus ’s avonds is het heel moeilijk zichtbaar. Wij hadden voorgesteld om er een fietsstraat van te maken, of een straat waar je 30 km/u mag rijden. Nu, met de werken, is het te doen. Maar eens die voorbij zijn, vrees ik het ergste. Ik ben één keer gaan kijken om te zien hoe het voelde. Maar ik voelde me er niet veilig in.”
Tennis en padel

“Of ik voor mijn leven vrees? Zeker en vast. Als ik hier sommige mensen zie voorbij vliegen, dan denk ik niet dat het een goed idee is om daar lang te blijven zitten”, gaat Lieve verder.

Ze haalt aan dat er ‘s avonds en in het weekend veel verkeer is door de nabijgelegen tennis- en padelclub en dat er dan regelmatig mensen te snel rijden in de Vloerstraat. “Dan komen ze hier voorbijgevlogen omdat ze een beetje te laat vertrokken zijn, hun werk wat uitgelopen is, en de vrienden staan te wachten om te padellen. Ik gun iedereen zijn plezier daar, maar ze moeten zich hier aan de snelheid houden”, klinkt het.

Ludo Van Roey (73), die de proefopstelling bijna recht voor zijn deur heeft liggen, is er wel gerust in. “Het was een heel goed initiatief van de gemeente, een verkeersremmer was echt nodig. Ze hebben er nu ook nog een verkeersremmer bijgezet langs iedere kant. Ik denk niet dat het onveilig is. Als je natuurlijk de binnenbocht neemt en aan volle snelheid rijdt, dan ga je misschien nog schrikken. Maar normaal doe je dat niet.”
Gezond verstand

N-VA, in Herent de grootste oppositiepartij, roept het gemeentebestuur intussen op tot gezond verstand. “Er is niets mis met het creëren van ontmoetingsplekken of het afremmen van verkeer, maar beide op dezelfde plaats combineren is niet alleen absurd, maar ook levensgevaarlijk”, zegt raadslid Charlotte Vandecruys.

“We vragen het gemeentebestuur dan ook met aandrang om hun koppigheid te laten varen en de bankjes te verplaatsen naar één van de vele groene en aangename plekken die deze buurt rijk is. Voor er werkelijk ongelukken gebeuren.”

Touring niet te spreken over zitbank als verkeersremmer: “Dat is mensen gebruiken als kegels op een bowlingbaan”

Levensgevaarlijk. Dat vindt Joost Kaesemans van mobiliteitsorganisatie Touring van de zitbank die in Herent wordt gebruikt als een verkeersremmer. “Denk toch twee keer na wat je als verkeersremmer gebruikt”, zegt hij.

“Dit is totaal onaanvaardbaar”, zegt Kaesemans. “Dat is mensen gebruiken als kegels in een bowlingspel. Mensen worden hier ingezet als levende verkeersremmer. Dat is inherent niet veilig. Je bereikt inderdaad een remming in het verkeer. Maar daarbij breng je mensen potentieel in gevaar. Iemand die de omgeving niet kent, dronken is, te hoge snelheid heeft,... en het obstakel niet meer kan ontwijken, knalt op mensen. Je betrekt andere mensen in een ongeval, dat moet je altijd vermijden. Er zijn genoeg andere manieren om het verkeer af te remmen.”

Kaesemans roept de gemeente op haar plan te herzien. “Banken zijn leuk, maar zet ze veilig naast de weg”, zegt hij. “Er zijn genoeg alternatieven die het verkeer op een verantwoorde manier vertragen. Denk aan verkeersdrempels, wegversmallingen, asverschuivingen, wisselend verkeer. Middelen genoeg die in het handboek van de wegbeheerder staan. Gemeenten horen niet zomaar wat te doen omdat het leuk of gezellig klinkt. Verkeersveiligheid is een veel te groot probleem om het zo lichtzinnig aan te pakken.”
Brutale obstakels

Voor en achter de bank staat nog een grote betonnen bloembak, maar ook die vindt Kaesemans geen meerwaarde. “Ook zo’n bloembak is geen goede verkeersremmer. Er zit geen botsabsorptie in verwerkt. Dit beantwoordt niet aan de normen van een veilige weginrichting.”

“Als wegbeheerder moet je er altijd rekening mee houden dat mensen fouten maken en er ongevallen gebeuren, en de weg dus zo vergevingsgezind mogelijk maken, zodat de schok verzacht wordt wanneer je ermee in aanraking komt. Bloembakken zijn brutale obstakels voor wie ermee in aanraking komt én wie erachter op een bankje zit. Als je een wegversmalling wil plaatsen, gebruik dan zaken waarvan we weten dat ze helpen om de gevolgen van een ongeval te beperken.”
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

Muug

Post by Muug »

Wel.
Dat staaft mijn betoog dat ik al jaren voer.
QED.

Post Reply