Toogpraat - voor wie er zin in heeft - 2026

Hét forum bij uitstek waar je je ei kwijt kan. Of om stoom af te blazen. Om je hart te luchten. Topics zijn enkel toegankelijk voor wie geregistreerd en aangelogd is.
Muug

Re: Toogpraat - voor wie er zin in heeft - 2026

Post by Muug »

Bijna lagen Schuss en ik te duelleren op leven of dood 8-) 't is blijft een gevaarlijk iets, dat discussiëren over verkeerstoestanden.
Gelukkig is er BlackBert nog, met klare taal. :thumbsup:

Nu, wat zijn vraag betreft "rijden jullie met de motorfiets ook 10-20km te traag?". Daarop is mijn antwoord: ik rij gelijk da'k goesting heb. Rekening houdend met de omstandigheden (en dat is incl. mijn voertuig en mijn humeur) rij ik een snelheid die mij aanstaat en maatschappelijk verantwoord is. Ik ben gestopt met het actief speuren naar snelheidsborden. Zie ik ze: des te beter. Zie ik ze niet: hout vasthouden. De wildgroei aan zones hebben mij in die situatie gebracht.

@petervdc: het moeten herhalen van snelheidsbeperkingen na een kruispunt is écht iets dat al bestaat sinds 't begin van de wegcode. ;)

Blackbert

Post by Blackbert »

Muug wrote: 09 Jan 2026 08:54
1 Nu, wat zijn vraag betreft "rijden jullie met de motorfiets ook 10-20km te traag?". Daarop is mijn antwoord: ik rij gelijk da'k goesting heb. Rekening houdend met de omstandigheden (en dat is incl. mijn voertuig en mijn humeur) rij ik een snelheid die mij aanstaat en maatschappelijk verantwoord is. Ik ben gestopt met het actief speuren naar snelheidsborden. Zie ik ze: des te beter. Zie ik ze niet: hout vasthouden. De wildgroei aan zones hebben mij in die situatie gebracht.

2 @petervdc: het moeten herhalen van snelheidsbeperkingen na een kruispunt is écht iets dat al bestaat sinds 't begin van de wegcode. ;)
1 Op vier wielen lukt het mij meestal aardig. Denk dat de 2 keer 1000km door Nl en D aan 100 per uur ook wel geholpen hebben. Met de motor is 't anders. Voorthobbelen binnen de beperkingen is saai. No Fun. Waar ik de situatie ken veeg ik er dus ook mijn voeten aan. Maar eens in een onbekend territorium ...

2 Wat dan leidt tot een opeenvolging van borden. Einde bebouwde kom - 20m - bord 50 - kruispunt - bord 50 - electronisch bord 50 of 30 (school) - electronisch bord einde zone 30 of 50 - 20m - bord 50 - paar honderd meter: kruispunt - geen bord meer, dus 70. Maar mijn Garmin blijft wel beweren dat het 50 is, en veel moderne auto's ook denk ik.
what would Tom do?

Muug

Post by Muug »

Vandaag in De Morgen: mobiliteitsprofessor Lauwers die zegt: "snelheid blijft de grootste moordenaar".
Tja.
Allen te voet dan maar eh.
Ze hebben het over preventief actie ondernemen en ze interpreteren dat als overal preventief trajectcontroles zetten, maar aan preventief betere rijopleidingen organiseren en bewustmakingscampagnes, ho maar.

Jopet

Post by Jopet »

petervdc wrote: 09 Jan 2026 08:06
Schussboelie wrote: 09 Jan 2026 07:34 Als je vroeger niet wist hoe snel je mocht rijden wachtte je tot de volgende zijstraat en als er geen bord stond was je weeral OK.
Die zekerheid ben je nu kwijt.
Ah dat wist ik nie.

Tjiens Peter, voor 2011 was dit nochtans de algemene regel, tot je buur burgemeester (Bisschop) uit Sijsele-Groot Damme het geniale plan had om van Sijsele-Groot Damme als eerste gemeente in België een zone 70 te maken.

Dit onder het mom "dat hij schrik had voor meer zware ongevallen"

De ironie wil echter dat hij, samen met zijn vriendin, in 2014 met zijn Porsche in Vivenkapelle verongelukte en beide op slag dood waren. Dat was langs het verlengde van de Moerkerksesteenweg, een hele normale baan.
Wetende dat een Porsche toch een zeer veilige auto is kun je je afvragen hoe je aan maximum 70 km/u beide het leven laat :dontknow:

Helaas heeft die invoering van die 70 zone in 2011 een kettingreactie teweeggebracht, andere gemeenten volgden en uiteindelijk ook Vlaanderen in 2017 :wall:
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

Jopet

Post by Jopet »

Muug wrote: 09 Jan 2026 09:59 Vandaag in De Morgen: mobiliteitsprofessor Lauwers die zegt: "snelheid blijft de grootste moordenaar".
Tja.
Allen te voet dan maar eh.
Dat vind ik zeer kort door de bocht, want uiteindelijk heeft eigenlijk elk ongeval te maken snelheid, want zonder snelheid ga je in principe elkaar niet aanrijden, zelfs als 2 auto's botsen aan 20 km/u is dit enkel mogelijk door de snelheid, had de ene trager gereden dan de andere was het ongeval niet gebeurt....

Muug

Post by Muug »

En toch noemen ze hem een prof en ons niet. :dontknow:

TuttoTerreno
Motorzot

Post by TuttoTerreno »

De "Denzel" uitgeverij is ermee gestopt. Er komen geen nieuwe Denzels.

De laatste editie vd Alpenstrassenführer wordt als collectors' items op eBay gehandeld, kennelijk.

Muug

Post by Muug »

aha?
Wel verdikke. Had ik dat geweten zeg.

" Die 28. Ausgabe ist am 28. Mai 2021 erschienen.
Der Titel ist nun restlos vergriffen.
Eine 29. Ausgabe dieses Buches ist nicht mehr geplant!
"

Eens zien of ik niet ergens een exemplaar kan vinden. 't is toch een belangrijk werk.

TuttoTerreno
Motorzot

Post by TuttoTerreno »

Blijkbaar heeft Honda, (HONDA!!!), serieuze problemen met de recente CB1000 motor, wegens overmatig olieverbruik.

En ze weten precies niet goed wat er aan de hand is, want het motorblok op zich bestaat al lang. Enige oplossing die ze hebben: nieuwe motor inbouwen.

Terugroepactie in de VS is een feit, er wordt er 1 voorbereid in Duitsland. Levering van nieuwe CB1000F on hold.

Ge ziet, het kan de beste overkomen.

Jopet

Post by Jopet »

TuttoTerreno wrote: 18 Jan 2026 13:44 Blijkbaar heeft Honda, (HONDA!!!), serieuze problemen met de recente CB1000 motor, wegens overmatig olieverbruik.

En ze weten precies niet goed wat er aan de hand is, want het motorblok op zich bestaat al lang. Enige oplossing die ze hebben: nieuwe motor inbouwen.

Terugroepactie in de VS is een feit, er wordt er 1 voorbereid in Duitsland. Levering van nieuwe CB1000F on hold.

Ge ziet, het kan de beste overkomen.
Niets is feilloos, maar dat ze er iets aan willen doen is op zich al positief....
Waarschijnlijk is er een onderdeel of onderdelen om de één of andere reden gewijzigd, misschien een andere leverancier of zo met dit tot gevolg. :dontknow:

Koeno

Post by Koeno »

3jaar verder in onze transformatie op't werk...
En we krijgen ne nieuwe CEO...
Ge zou denken dat ze ne keer stabiliteit willen, maar da's blijkbaar te veel gevraagd.
Benieuwd wat deze nieuwe meneer allemaal kan bedenken :D :lipsrsealed2:

Muug

Post by Muug »

Om de drie jaar?
Is uw werkgever Amerikaans geworden?

Koeno

Post by Koeno »

Aan de "stijl" te zien: ja. :peepwall:

Muug

Post by Muug »

"Achterbaks".

Right?

Koeno

Post by Koeno »

Het principe "Fake it till you make it" en nadien vooral op linkedin, Microsoft Engage, chat, mail, meetings doen alsof je een of ander wereldprobleem opgelost hebt...

Muug

Post by Muug »

Ze zijn helemaal bij de tijd. :thumbsup:

Ze gedragen zich dus als al die tiktokkers en influencers. :? 8-)

TuttoTerreno
Motorzot

Post by TuttoTerreno »

De mentaliteit/politiek t.o.v. Motorsport in Italië is toch het diametraal tegenovergestelde dan in Vlaanderen.

Gisteren een krantenartikel over een jarenlang opgegeven MX piste. De burgemeester (!) van het stadje heeft nieuw leven geblazen in de teloorgegane MX club, een tiental leden "geactiveerd" en die zijn nu begonnen met de heraanleg van de track.

Het is wel een outdoor sport gezinde gemeente, er is ook een heel officieel netwerk van MTB trails en een bike park als ik me niet vergis.

Mario

Post by Mario »

z'emmen daar ook wel wat meer plaats misschien?
hier is praktisch alles volgebouwd (al dan niet helemaal legaal)
maar de Vlaamse kneuterigheid heeft er misschien ook wel wat mee te maken...

Droopy

Post by Droopy »

Dit weekend was er een artikel in Het Nieuwsblad waarin een heupchirurg adviezen gaf over wat je beter wel en niet doet om heupproblemen te vermijden.
Dit was een van zijn adviezen. :o

Rijd niet met de motor
“Ik zou nooit met een motor rijden. De letsels waarmee je mensen ziet binnenkomen na een motorongeluk zijn gewoon te zwaar.
Een deel van de motorrijders heeft het misschien zelf gezocht door te veel risico te nemen, maar velen zijn wél voorzichtig.
Je bent als motard te weinig beschermd en veel te kwetsbaar in het verkeer.
Wintersport doe ik wél. Dat is te leuk om te laten liggen. Bovendien hebben skiën en schade aan de heup weinig met elkaar te maken.
Ja, je kan je lelijk kwetsen bij een val, maar ik probeer het wel voorzichtig aan te pakken. Ik ben zelfstandige en na de vakantie moet ik mijn operaties nog kunnen uitvoeren. Ik moet dus veilig thuis geraken.”

Stemt enerzijds even tot nadenken maar anderzijds kan je volgens mij overal een serieus ongeval krijgen. (en voorlopig zal ik zijn advies nog in de wind slaan :ricky: )

Muug

Post by Muug »

Ah ja..... hoeveel mensen op de skipiste zijn al niet in het ziekenhuis beland omdat ze door een ander ondersteboven zijn geknald? :roll:

een heel mooi voorbeeldje dat zoniet alles dan toch veel in perspectief zet:
- Blackbert heeft enkele weken geleden door een schuiver met de motor het eerste kootje van zijn linkerduim gebroken. Schuine breuk, moest aan elkaar gebout worden.
- Muug is een dertig jaar geleden thuis van de trap geschoven. Het eerste kootje van zijn linkerduim gebroken. Schuine breuk, moest aan elkaar gebout worden.

Zoek de zeven verschillen. 8-)

Ik rust mijn kaas.

Post Reply