Ruimte vragen/eisen
Ruimte vragen/eisen
Zappa's verhaal van de platte band, en toch nog 90 blijven rijden, deed me nadenken. Met mijn 125ske kom ik het ook geregeld tegen, mensen die in mijn "derriere" komen hangen, en eigenlijk echt geen veilige afstand meer houden.
Mijn vraag: hoe lossen jullie dit op? Dan bedoel ik natuurlijk vooral in de situatie dat je niet effe gas kan bijgeven en die achterlaten. Hoe maak je ruimte voor jezelf, achter je?
Mijn vraag: hoe lossen jullie dit op? Dan bedoel ik natuurlijk vooral in de situatie dat je niet effe gas kan bijgeven en die achterlaten. Hoe maak je ruimte voor jezelf, achter je?
Ruimte vragen/eisen
N?g trager rijden en diene kwiet voorbij laten terwijl je lustig lacht om zijn gezichtsspieren tormenterende grimassen, de waarschijnlijk onpubliceerbare scheld-tirade die je toch niet hoort en alle molenwiekende obscene vingergebaren waarmee hij je blijkbaar iets wil duidelijk maken
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla
Ruimte vragen/eisen
afhankelijk welk type persoon achter mij hangt (jup even oppervlakig inschatten op basis van zijn smoelenbakkes):
1/ mij wat draaien op de moto en ffkes oogcontact zoeken...
2/ met het linkhand gebaren (plat hand, waarmee ik "naar achter duw")
3/ trager beginnen bollen
4/ gewoon ni op letten en hopen dat het goed komt...
kzou altijd oppassen wat ge met wie uitsteekt...
Ge hebt rapper een geval van verkeersagressie aan de hand als ge zou verwachten...
En dat weet ik uit ervaring
1/ mij wat draaien op de moto en ffkes oogcontact zoeken...
2/ met het linkhand gebaren (plat hand, waarmee ik "naar achter duw")
3/ trager beginnen bollen
4/ gewoon ni op letten en hopen dat het goed komt...
kzou altijd oppassen wat ge met wie uitsteekt...
Ge hebt rapper een geval van verkeersagressie aan de hand als ge zou verwachten...
En dat weet ik uit ervaring
Ruimte vragen/eisen
Zeker geen slechte tip, deze (de andere ook hoor ). Ik heb van de week ook nog zo'n geval aan de hand gehad. Ik klaxoneerde naar een auto die vlak voor me van rijvak veranderde (ik file-filterde, tegen een 40-45/u). De mens begon terug te klaxoneren en te roepen, en heb toen (dom, ik weet het, en fout, ook dat weet ik) de middelvinger getoond en verdergereden. Tussen Brussel en Antwerpen kwam hij me ineens terug al klaxonerend en "kop eraf" gebaren makend voorbij gereden, en hij deed teken dat ik aan de kant moest. Puur uit nieuwsgierigheid, en beschermd gevoeld door GoPro, Helm, Motorpak en +10 jaar gevechtsport ben ik mee aan de kant gegaan, en heeeeeeeeeel rustig gebleven (vooral dat geleerd bij die gevechtsport ). Bleek het om een oude nederlander te gaan, die dacht dat dat helemaal niet mocht, dat filefilteren, en die dus bijgevolg van rijvak veranderde, net om mij (en anderen) door te laten. Dus vond hij mijn reactie behoorlijk beneden alle peil Dus rustig aan de mens uitgelegd, en alles terug in orde, na een dikke 10 minutenKoeno wrote: kzou altijd oppassen wat ge met wie uitsteekt...
Ge hebt rapper een geval van verkeersagressie aan de hand als ge zou verwachten...
En dat weet ik uit ervaring
Ruimte vragen/eisen
Met de wagen doe ik dat ook, of op zijn minst gewoon wettelijke snelheid aanhouden. Maar met de moto ben ik daar niet altijd even gerust in. Klein tikje is genoeg heOzzePaa wrote:N?g trager rijden en diene kwiet voorbij laten terwijl je lustig lacht om zijn gezichtsspieren tormenterende grimassen, de waarschijnlijk onpubliceerbare scheld-tirade die je toch niet hoort en alle molenwiekende obscene vingergebaren waarmee hij je blijkbaar iets wil duidelijk maken
Ruimte vragen/eisen
7 jaar mma (Thai + BJJ) gedaan...Borniet wrote: +10 jaar gevechtsport
En op het moment verrast geweest hoe snel iemand naast je autodeur kan staan...
Zonder al te veel besef heb ik niet kunnen uitstappen:
1/ auto deur is meermaals tegen mijn hoofd dicht gezwierd.
2/ halfslachtige wurggreep
3/ tijdens de wurggreep enkele slagen opt gezicht gekregen...
4/ mij los gekregen en toen meneer doorhad dat ik niet afgeschrikt was issem naar zijnen auto gespurt en weggereden..
tijdens stap 1,2en3 heb ik niet eens kunnen uitstappen...
'k was toen op weg naar de bowling, en ben uiteindelijk ook nog rustig gaan bowlingen,
wel eerst even de bloedvlekken van mijn gezicht gaan wassen...
Ruimte vragen/eisen
Het is eigenlijk ongelooflijk hoeveel agressie er op en naast de weg plaatsvind. En eigenlijk was het waarschijnlijk gewoon heel dom van me om te stoppen...
Al goed dat je het allemaal goed hebt kunnen incasseren, en je avond er niet helemaal door verpest was! Heb je de gegevens van de dader kunnen noteren? Is er nog iets van verdergegaan, gerechts-gewijs?
Al goed dat je het allemaal goed hebt kunnen incasseren, en je avond er niet helemaal door verpest was! Heb je de gegevens van de dader kunnen noteren? Is er nog iets van verdergegaan, gerechts-gewijs?
Ruimte vragen/eisen
Das in mijn ogen het grootste voordeel van gevechtsporten, ge beseft wat er kan/zal gebeurenBorniet wrote:Al goed dat je het allemaal goed hebt kunnen incasseren, en je avond er niet helemaal door verpest was! Heb je de gegevens van de dader kunnen noteren? Is er nog iets van verdergegaan, gerechts-gewijs?
mijn vrouw heeft politie gebeld terwijl alles gebeurde en heeft de nummerplaat opgeschreven.
Politie is nog langs geweest, en ging hem dezelfde avond nog bezoeken.
Maar de agente was eerlijk, dat wordt gewoon verticaal geklasseerd...
't enige wat echt geraakt was, was eigenlijk mijn ego
maar ontopic,
denk dat alles afhangt van situatie (en de motor die je hebt).
Als ze met de sevenfifty in mijn gat hangen, dan zal ik mijn voorgaande stappen proberen...
Als ik met de vfr rijdt, dan ga ik eerder een dot gas bij geven....
-
- Posts: 394
- Joined: 28 Jan 2015 17:14
Ruimte vragen/eisen
Ik zal nooit gas bijgeven, geen haar op mijn kop dat er aan denkt om een verkeersovertreding te begaan omdat die halve gare achter je gepresseerd is, dat is zijn probleem niet het jouwe. Waar en wanneer het op een veilige manier kan (en niet eerder), zal ik dan wel opzij gaan om de haastigaard te laten passeren --> "probleem" opgelost! Geen handgebaar, geen claxon, geen gas bij, niet vertragen, niet versnellen,... dat zijn allemaal reactie's die verkeersagressie in de hand kunnen werken. En ik zou hier wel stoer kunnen doen en zeggen dat ik eens op zijn bakkes zal slagen, maar je weet nooit hoe dat afloopt. Nee gewoon je eigen ding blijven doen conform het verkeersreglement en hem laten passeren wanneer dat kan.Borniet wrote: Mijn vraag: hoe lossen jullie dit op? Dan bedoel ik natuurlijk vooral in de situatie dat je niet effe gas kan bijgeven en die achterlaten. Hoe maak je ruimte voor jezelf, achter je?
bmw r1200rt lc voor dagritten, weekends en vakantie's.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.
Ruimte vragen/eisen
Het is soms moeilijk, maar probeer er altijd aan te denken dat je een veel zwakkere weggebruiker bent dan een automobilist. Dus, kalm blijven, en op ??n of andere manier uit de weg geraken van de agressieveling. Al is het met plaats maken.
Zelfs kalm blijven verder rijden en er niets van aan proberen te trekken kan onvoldoende zijn. Ik heb ooit een agressieveling achter me gehad op het 3e rijvak op de Brusselse Ring. Nadat ik gedaan had met inhalen (aan 120 km/u) gewoon terug naar het 2e rijvak. Waarop die agressieveling me voorbijstak en met een zwiep voor me sneed. Ik verzeker je, dat was zo dicht voor mijn voorwiel dat ik zelf al zeker was dat hij me van de weg knalde.
Zelfs kalm blijven verder rijden en er niets van aan proberen te trekken kan onvoldoende zijn. Ik heb ooit een agressieveling achter me gehad op het 3e rijvak op de Brusselse Ring. Nadat ik gedaan had met inhalen (aan 120 km/u) gewoon terug naar het 2e rijvak. Waarop die agressieveling me voorbijstak en met een zwiep voor me sneed. Ik verzeker je, dat was zo dicht voor mijn voorwiel dat ik zelf al zeker was dat hij me van de weg knalde.
I am confused. Oh no, maybe not!
Ruimte vragen/eisen
Als ik de ruimte achter mij niet krijg dan probeer ik ze te recupereren aan de voorkant. Dus, is er een voorligger dan laat ik een groter gat vallen. Is er geen voorligger, dan probeer ik "overdreven" anticiperend te rijden, zodat ik geen te bruuske vertragingen moet doen en dus wat buffer inbouw voor die achter mij. En als het echt te akelig wordt zal ik niet meer aarzelen om hetzij aan de kant te gaan, hetzij het gas te gebruiken.
Ruimte vragen/eisen
Op de heetste dagen gedragen de chauffeurs zich ook "heet", heb ik al veel gezien, priv? en als rijschoolinstructeur in de brave trage leswagen. Op zo'n hete dagen rijdt iedereen precies met nen opgefokte hitsige Ferrari.
Ruimte vragen/eisen
F M wrote:Het is soms moeilijk, maar probeer er altijd aan te denken dat je een veel zwakkere weggebruiker bent dan een automobilist. Dus, kalm blijven, en op ??n of andere manier uit de weg geraken van de agressieveling. Al is het met plaats maken.
....
In zo'n geval rij ik dan iets meer aan de rechterkant van het baanvak en doe ik met een brede zwaai teken dat ze mogen voorbijsteken.
Meestal is dit voldoend om de "plakker" te laten nadenken en op andere gedachten te brengen, volgens mij zijn er ook heel wat mensen die gewoon niet beseffen dat ze te dichtbij rijden.
Blijven ze aggresief dichtbij rijden dan ga ik even aan de kant staan, liever een paar minuten later thuis dan nooit meer thuis komen.
Ruimte vragen/eisen
Als ik zo'n plakker aan m'n kont heb dan laat ik die gewoon door, even naar rechtervak zodat hij voorbij kan.
Meeste van die plakkers zitten op de Kennedybaan (zelzate/gent) je mag daar maar 90, er zijn ook verkeerslichten, maar velen die daar rijden zijn op weg naar of komen terug van hun werk, en die tijd moet blijkbaar zo kort mogelijk blijven, (fietsende vrouw die opgeschept werd ten spijt ) Dus laten voorbij komen, tot de volgende lichten, netjes tussen de twee rijen koekdooskens gaan staan, liefst zelfs nog ne keer vriendelijk knikken, en als 't groen wordt blijft hunne plakker niet plakken
Meeste van die plakkers zitten op de Kennedybaan (zelzate/gent) je mag daar maar 90, er zijn ook verkeerslichten, maar velen die daar rijden zijn op weg naar of komen terug van hun werk, en die tijd moet blijkbaar zo kort mogelijk blijven, (fietsende vrouw die opgeschept werd ten spijt ) Dus laten voorbij komen, tot de volgende lichten, netjes tussen de twee rijen koekdooskens gaan staan, liefst zelfs nog ne keer vriendelijk knikken, en als 't groen wordt blijft hunne plakker niet plakken
sig nature
Ruimte vragen/eisen
Ikke 7j karate (enfin, al 10 jaar gestopt hoor), en het nooit "in het echt" nodig gehad. Op training heb je wel pittige gevechtjes soms, maar wrsch is dat in het echt anders met iemand die zich niet aan de "regels" houdt dan. Autodeuren heb je niet in de sportclub h?Koeno wrote:7 jaar mma (Thai + BJJ) gedaan...Borniet wrote: +10 jaar gevechtsport
Goh, rustig blijven zou ik in ieder geval w?l doen denk ik.
Soit, da's zoals met een noodstop h?, in het echt is dat altijd anders dan op training...
Keep going
Ruimte vragen/eisen
Lijkt me een goed idee. Omver gereden worden lijkt me niet prettig, als motorijder ben je gewoon kwetsbaarder ook, zonder ijzeren kooi rondom je.Droopy wrote: In zo'n geval rij ik dan iets meer aan de rechterkant van het baanvak en doe ik met een brede zwaai teken dat ze mogen voorbijsteken.
Meestal is dit voldoend om de "plakker" te laten nadenken en op andere gedachten te brengen, volgens mij zijn er ook heel wat mensen die gewoon niet beseffen dat ze te dichtbij rijden.
Blijven ze aggresief dichtbij rijden dan ga ik even aan de kant staan, liever een paar minuten later thuis dan nooit meer thuis komen.
Keep going
Ruimte vragen/eisen
+1 Dat is hier ook een beetje het motto.Droopy wrote: Blijven ze aggresief dichtbij rijden dan ga ik even aan de kant staan, liever een paar minuten later thuis dan nooit meer thuis komen.
Today is the tomorrow you were promised yesterday.