Keimpe rit

Je voelt een "vieze goesting" opkomen om met je stalen te gaan rijden? Plaats hier een verzoek om samen op weg te gaan!
Ritje gemaakt, solo of in groep? Post hier je verslag!
Post Reply
Koeno
Posts: 3234
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Keimpe rit

Post by Koeno »

Ah, de breedte zou het probleem zijn?
Dat was in mijn koppeken iet opgekomen...

the riding man
Posts: 394
Joined: 28 Jan 2015 17:14

Keimpe rit

Post by the riding man »

Koeno wrote:
Benieuwd waarom het inderdaad niet zou lukken (4X4? Offroad bandjes?...)

maar zoals je zegt: u de rit van aan de kust, tot aan de kempen zou volgens mij wel eens hard kunnen zijn...
Met de wagen wss al 1U50 rijden waarschijnlijk via snelweg?
en mag deze op de snelweg?
Inderdaad offroad banden, 4x4 en zelfs een sperdifferentieel op allebei de assen. Waar ik met dat spel niet doorgeraak, zeker niet met een allroad moto. Heb een youtube filmke gezien waar ze door een diepe plas water rijden, ik bedoel echt diep, water kwam tot bijna bovenaan de motorkap en die reed gewoon verder. Ik weet niet waar die zijne luchtinlaat pakt maar moet zowiezo ergens helemaal bovenaan zijn.

Maar de heen en terugrit... dat doet me nog twijfelen. Heb eens een simulatie gemaakt met routenet.be heb optimale weg gekezozen met snelweg uitgeschakeld en vrachtwagen 40T genomen (voor de lage snelheid te benaderen). En tis meer dan 4uren enkele rit :sterrekes:
bmw r1200rt lc voor dagritten, weekends en vakantie's.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.

Online
User avatar
Muug
Posts: 11821
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Keimpe rit

Post by Muug »

wel ik zat er toch boenk op mijn gedacht : 't is ne quad met een dak op :gieren:

ehm... zet 'm op ne remork, regel een B&B en doe dan de rit met uw dakquad? :wink:

Koeno
Posts: 3234
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Keimpe rit

Post by Koeno »

the riding man wrote: Maar de heen en terugrit... dat doet me nog twijfelen. Heb eens een simulatie gemaakt met routenet.be heb optimale weg gekezozen met snelweg uitgeschakeld en vrachtwagen 40T genomen (voor de lage snelheid te benaderen). En tis meer dan 4uren enkele rit :sterrekes:
maar mag dat helemaal niet op snelweg, of gewoon vanwege technische details dat je het niet riskeert?
min snelheid van 70 zal je wel halen, maar dan ga je natuurlijk regelmatig door vrachtwagens ingehaald worden...

Aanhangwagen geen oplossing?

the riding man
Posts: 394
Joined: 28 Jan 2015 17:14

Keimpe rit

Post by the riding man »

Koeno wrote:
maar mag dat helemaal niet op snelweg, of gewoon vanwege technische details dat je het niet riskeert?
min snelheid van 70 zal je wel halen, maar dan ga je natuurlijk regelmatig door vrachtwagens ingehaald worden...

Aanhangwagen geen oplossing?
Ik weet het eigenlijk niet. Normaal ben ik dan de eerste om de wegcode erbij te nemen. En dat heb ik ook gedaan:
http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... /179-art21
Aangezien ik wel een passagiersruimte heb en een snelheid van 70km/u kan halen zou dat volgens dit artikel wel mogen. Maar mijn dealer heeft het rechtstreeks nagevraagd bij de importeur van Kymco Benelux en die heeft gezegd dat het niet mag. Ik weet niet op grond van wat. Verder is het volledig gehomologeerd om op de openbare weg te rijden zonder helm (wegens de passagiersruimte met gordel). Wat moet ik nu geloven?

Los daarvan is het natuurlijk compleet onverantwoord om daarmee tussen de kamions te gaan rijden. Ik weet het nog van in mijn 125cc scooter periode, ik heb dat daar ook eens mee geriskeerd maar heb dat vlug opgegeven.

We hebben wel ne trekhaak op onze auto staan en int weekend zou ik normaal gezien de auto wel eens kunnen gebruiken als ik het lief aan moeder de vrouw vraag. Dan zou ik wel nog ne remork moeten gaan huren...
bmw r1200rt lc voor dagritten, weekends en vakantie's.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.

ChiChiWaWa
Posts: 201
Joined: 16 Jul 2015 11:45

Keimpe rit

Post by ChiChiWaWa »

the riding man wrote: Aangezien ik wel een passagiersruimte heb en een snelheid van 70km/u kan halen zou dat volgens dit artikel wel mogen. Maar mijn dealer heeft het rechtstreeks nagevraagd bij de importeur van Kymco Benelux en die heeft gezegd dat het niet mag. Ik weet niet op grond van wat.
In dit artikel spreekt men van een beperkt maximaal vermogen :
http://www.auto55.be/dossiers/3554-quad ... ssv/377172

Online
User avatar
Muug
Posts: 11821
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Keimpe rit

Post by Muug »

the riding man wrote: Wat moet ik nu geloven?
Aan de politie moet ge dat vragen, volgens mij. 't zijn die die u zullen tegenhouden, of niet.

Koeno
Posts: 3234
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Keimpe rit

Post by Koeno »

ChiChiWaWa wrote:
the riding man wrote: Aangezien ik wel een passagiersruimte heb en een snelheid van 70km/u kan halen zou dat volgens dit artikel wel mogen. Maar mijn dealer heeft het rechtstreeks nagevraagd bij de importeur van Kymco Benelux en die heeft gezegd dat het niet mag. Ik weet niet op grond van wat.
In dit artikel spreekt men van een beperkt maximaal vermogen :
http://www.auto55.be/dossiers/3554-quad ... ssv/377172
dat maakt het nog verwarrender?

Want of ge zijt een licht geval (50cc) of een vermogen van max 15kw of een landbouwvoertuig...

Die uxv heeft blijkbaar 45pk en 700cc = meer als 50cc en meer als 15kw dus is het een landbouwvoertuig met begrenzing op 40kmu en oranje zwaailamp??

the riding man
Posts: 394
Joined: 28 Jan 2015 17:14

Keimpe rit

Post by the riding man »

Koeno wrote:
Die uxv heeft blijkbaar 45pk en 700cc = meer als 50cc en meer als 15kw dus is het een landbouwvoertuig met begrenzing op 40kmu en oranje zwaailamp??
Ik twijfelde tussen de kymco 700i en de kawasaki mule. Bij navraag door de dealer aan beide importeurs is gebleken dat de kawa enkel als landbouwvoertuig kan ingeschreven worden en de kymco als "motorfiets op 4wielen", in het geval van de Kymco kon ik nog kiezen voor landbouwvoertuig maar dan moesten er een paar dingen in optie worden opgeplaatst zoals een trekhaak en een zwaailicht en nog iets maar dat ben ik vergeten.
Dus gemakkelijkshalve heb ik maar de Kymco gekozen in "normale moto uitvoering". Ik denk dat we er mogen van uit gaan dat geen van al die soorten op de snelweg gezien mogen worden (kzou het toch niet durven, zelfs moest het mogen). Maar uit het artikel van Chichiwawa blijkt dat ik wel "beschermende kledij" zou moeten dragen? Dat is dan weer nieuw voor mij en durf ik te betwijfelen aangezien ik een passagiersruimte heb en ook geen helmplicht. Maar ook hier ben ik weer niet zeker van.
bmw r1200rt lc voor dagritten, weekends en vakantie's.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.

ChiChiWaWa
Posts: 201
Joined: 16 Jul 2015 11:45

Keimpe rit

Post by ChiChiWaWa »

Artikel is misschien ook al weer verouderd. Maar aangezien ge een kooi hebt, gordels en dus een echte passagiersplaats (en geen helmplicht) zou ik durven concluderen dat ge met die van u wel de snelweg op moogt :war:

User avatar
Harald
Posts: 689
Joined: 11 Aug 2012 06:42

Keimpe rit

Post by Harald »

Vroeger zag je wel eens buggy's rijden.
Wat ik onthouden heb is, als het ingeschreven is onder "motorvoertuig", is helm dragen.
Wanneer die ingeschreven staat als "auto", dan was de helm niet nodig.
Toen duidelijk te merken aan de geel/zwarte nummerplaten of de wit/rode.

Maar tijden veranderen, dus misschien ook wel de regelgeving.

Ik zou in iedergeval niet zonder helm rijden

:wink:

PS: ik heb al een stukje van de rit gedaan, net daar waar een brugje was. Ik vrees dat ge ee detourke moet maken op die plek. (Er staat hier ergens nog een foto van, enkele pagina's terug)

Koeno
Posts: 3234
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Keimpe rit

Post by Koeno »

Harald wrote:Vroeger zag je wel eens buggy's rijden.
Wat ik onthouden heb is, als het ingeschreven is onder "motorvoertuig", is helm dragen.
Wanneer die ingeschreven staat als "auto", dan was de helm niet nodig.
Mjah, in de bmw C1 scooter ding had je toch ook geen helmplicht?

User avatar
Harald
Posts: 689
Joined: 11 Aug 2012 06:42

Keimpe rit

Post by Harald »

OnTopic:
Als basecamp mijne zumo kan voorzien van de route
Als ik optijd de vrijdag in bed lig
Als ik zaterdag optijd zonder moeite uitbed geraak
Als ik zaterdag optijd thuis kan geraken 16-17u
Dan wil ik wel aan een treintje gaan hangen.

Ohja, Als ik mag natuurlijk :lol:

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Keimpe rit

Post by bompa »

the riding man wrote:Allee vooruit ge hebt gelijk. Tis voor de winter door te komen op 4wielen,


[a[/attachment]

.



En wat verbruikt zo iets , ik heb al is gehoord iets van een 10 a 12 liters op 100km kan dat.


Ik heb het eerste kemperitje ook is voorgereden voor iemand met een quad yamaha Raptor
www.annoncesavec.com/adpics/allod357.jpg

Die kon daar mee rijden :shock: :cool: op zijn achterwielen op zijn 2 L wielen op zijn 2 R wielen
Die kon daar mee overweg amai , op de beton of zand speelde allemaal geen rol voor die man
Die kon met de 450cc en 690cc enduro's makkelijk mee met die quad :grin:

@ Aan TRM
Hoe breed is die Kymco als ik dat mag weten , dan kan ik al is gaan meten :grin:

the riding man
Posts: 394
Joined: 28 Jan 2015 17:14

Keimpe rit

Post by the riding man »

bompa wrote:
@ Aan TRM
Hoe breed is die Kymco als ik dat mag weten , dan kan ik al is gaan meten :grin:
Hij gaat normaal vandaag toekomen bij de dealer en kan hem waarschijnlijk morgen gaan ophalen.
Maar volgens de specificatie's op de kymco site net geen anderhalve meter. allee dus een 1.50m afgerond.

edit: ik heb voor de grap mijne RT eens gaan meten en die is op zijn breedste punt (spiegels) ook 1.03m, dus dat scheelt maar een dikke 45cm

edit2: ben nu tot de constatatie gekomen dat die Kymco maar net in mijn garage erbij kan, mits goed langs ene kant te parkeren zou ik er nog net uitgeraken als ik mijne buik intrek. Ofwel parkeer ik hem opt straat voor de poort als het te moeilijk zou blijken.
bmw r1200rt lc voor dagritten, weekends en vakantie's.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.

Koeno
Posts: 3234
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Keimpe rit

Post by Koeno »

the riding man wrote:
bompa wrote:
@ Aan TRM
Hoe breed is die Kymco als ik dat mag weten , dan kan ik al is gaan meten :grin:
Hij gaat normaal vandaag toekomen bij de dealer en kan hem waarschijnlijk morgen gaan ophalen.
Maar volgens de specificatie's op de kymco site net geen anderhalve meter. allee dus een 1.50m afgerond.
Wel even kijken, soms geven ze een breedte op die geen rekening houdt met de achteruitkijkspiegels.
Kan belangrijk zijn als je die na de rit nog wilt gebruiken ;-)
Veel plezier er mee allszins :D

the riding man
Posts: 394
Joined: 28 Jan 2015 17:14

Keimpe rit

Post by the riding man »

Koeno wrote:
Want of ge zijt een licht geval (50cc) of een vermogen van max 15kw of een landbouwvoertuig...

Die uxv heeft blijkbaar 45pk en 700cc = meer als 50cc en meer als 15kw dus is het een landbouwvoertuig met begrenzing op 40kmu en oranje zwaailamp??
Heb net mijn papieren doorgemaild gekregen, hij heeft officieel 14.7kw (dus omgerekend 20pk). Zou dat een geknepen versie kunnen zijn om met de wetgeving in orde te zijn?

En dankzij de papieren heb ik iets meer duidelijkheid (maar nog steeds niet volledig). Het betreft een voertuig type L7e met een ledige massa van 447kg.

Als we dan even het koninklijk besluit artikel 1 (begripsomschrijving) erbij nemen. Puntje 4B dan zien we dat deze duidelijk valt onder "motorvoertuig op vier wielen bestemd voor het vervoer van goederen".
http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... 4/541-art1
Dat is verhelderend he :gieren:
bmw r1200rt lc voor dagritten, weekends en vakantie's.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Keimpe rit

Post by bompa »

the riding man wrote:Heb net mijn papieren doorgemaild gekregen, hij heeft officieel 14.7kw (dus omgerekend 20pk). Zou dat een geknepen versie kunnen zijn om met de wetgeving in orde te zijn?




Hoe snel kan die atv dan ?
want we rijden ook een deel over verharde banen (betonbaantjes ,asfaltbaantjes)Daar zijn 90 km/u baantjes bij.

Ik ga Sevens een brugje meten, die ene plaats is geen probleem ,die ik sevens ga meten daar moet ik zeker van zijn want daar is het een heel stukje omrijden.

User avatar
F M
Posts: 5081
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Keimpe rit

Post by F M »

the riding man wrote:Zou dat een geknepen versie kunnen zijn om met de wetgeving in orde te zijn?
Dat denk ik wel, want daardoor val je hieronder:
"De meeste quads hebben echter een grotere cilinderinhoud en vallen onder de tweede categorie van de zware vierwielers, in casu gelijkgesteld met deze van de motorfietsen. Ook hier is een correcte homologatie verplicht en moet het voertuig voorzien zijn van verlichting, richtingaanwijzers en een hoorn, allemaal gestaafd door een gelijkvormigheidsattest. Ofschoon de cilinderinhoud zelf niet beperkt is, mag het maximaal nettovermogen niet meer dan 15 kW bedragen (waardoor vele fabrikanten zich genoodzaakt zien hun machines te begrenzen) en is de maximale legale massa begrensd tot 400kg (550kg als het voertuig bestemd is om goederen te vervoeren = als het dus een laadbak heeft bijvoorbeeld). Voor elektrische voertuigen tellen deze gewichten exclusief het gewicht van de batterijen. Omdat de quad waarvan hier sprake onder de categorie van de motorfietsen valt, is er w?l een nummerplaat nodig en gelden ook alle andere regels die voor motorfietsen gelden. Zo is de helmplicht van toepassing (behalve alweer voor buggy's), moet de bestuurder beschermende kledij dragen (lange broek, handschoenen en laarzen die de enkels beschermen) en dergelijke meer. Gelet op het maximale vermogen, zijn deze quads evenwel niet toegelaten op autosnelwegen. Andere eigenaardigheid: een motorfietsrijbewijs alleen volstaat niet. De bestuurder moet over een rijbewijs B beschikken, en is dan ook automatisch minimum 18 jaar (of 17, als hij een voorlopig rijbewijs heeft, maar dan moet er ook een begeleider mee)."
I am confused. Oh no, maybe not!

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Keimpe rit

Post by TRooPER »

the riding man wrote:
En dankzij de papieren heb ik iets meer duidelijkheid (maar nog steeds niet volledig). Het betreft een voertuig type L7e met een ledige massa van 447kg.
en als ge dat gevuld met koelvloeistof/olie/.... op een aanhangwagen gaat zetten, zal het ook maar just gepast zijn voor <750kg (niet gekeurde ) aanhangwagens.

Lijkt mij inderdaad een leuk alternatief voor de kleine en grote boodschappen (ik mis hier een WCpot icoontje :ipisonjoe: )

:thumbsup: veel plezier ermee
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

Post Reply