Vallen en opstaan

Hét forum bij uitstek waar je je ei kwijt kan. Of om stoom af te blazen. Om je hart te luchten. Topics zijn enkel toegankelijk voor wie geregistreerd en aangelogd is.
Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Post by Tom Thumper »

Als je met de motor rijdt, en al helemaal als je al eens een stukje onverhard meepikt, komt het al wel eens voor dat je een tegenslag te verwerken krijgt. Een snapke in uw band... het hoort er eigenlijk allemaal bij en voor mij is een deel van de pret om op dat moment te gaan zien wat het probleem is, welke mogelijkheden er nog wel zijn en gaan zoeken naar wat nu de beste oplossing kan zijn.

Ook in het echte leven... Ik heb een beetje een turbulente week achter de rug, ik heb stevig op mijn bakkes gekregen. Daarna heb ik gekeken wat er eigenlijk kapot was en wat er nog goed was, ik heb ne keer mijnen pels uitgeschud en een vrij drastische beslissing genomen.

Dinsdagochtend kom ik op het werk, er was een overleg voorzien waarin en plan van aanpak ging bespreken met mijn baas omtrent een probleem op het werk. Ik had me goed voorbereid, wist wat ik ging zeggen enzo. Enfin, ik was er klaar voor. In plaats van dat plan uit te leggen, krijg ik te horen dat ik ontslagen ben! FUCK! Amper uitleg over waarom, ik heb de indruk dat die bazin mijnen kop niet kon zien, andere rationele verklaring heb ik niet echt voor.

Maar om 9u15 stond ik dus terug aan de deur, het was een h??l korte werkdag. De rest van de dag heb ik heel hard gevloekt, ben ik h??l kwaad geweest en heb ik zelfs geblet.

Woensdag heb ik nagekeken wat er allemaal kapot was. Eerst een periode van 16 jaar gewerkt bij mijn eerste werkgever, waar ik serieuze promoties gemaakt had en uiteindelijk leiding gaf aan een team van een 30 personen, verantwoordelijk was voor een budget van 2,5 miljoen euro, enfin ik had daar iets bereikt. Dan ander werk gezocht, dat dichter bij huis was en beter betaald was en dat ook gevonden. Na een jaar besluit ik dat die job niks voor mij was en ik geef mijn ontslag daar. 't Is te zeggen, zo dom ben ik nu ook weer niet, ik vraag eerst vriendelijk, dan iets minder vriendelijk of ze me willen ontslaan en uiteindelijk gebeurd dat ook. Na een paar maanden zonder werk te zitten, was ik sinds mei terug aan de slag bij een andere werkgever. Ik deed daar een job die me wel aanstond. Eigenlijk liep dat niet slecht, ok , het was een nieuwe job en ik moest me daar nog verder inwerken, en dan krijg je te horen dat ik met een opzegvergoeding van 1 week op straat staat stond en ik weet zelfs niet waarom.

Niet echt een geweldig uitgangspunt om opnieuw werk te gaan zoeken. Ga in een sollicitatiegesprek maar eens uitleggen hoe het komt dat je op de twee laaste jobs stevig de mist in bent ingegaan maar dat je wel kandidaat bent om een soortgelijke job te doen en nog wel de beste van alle andere kandidaten die daar ook voor solliciteren.

Ik heb dan gekeken wat ik anders kan met mijn diploma, dat blijkt niet veel te zijn. Als maatschappelijk assistent met enkel ervaring in de sociale sector, daar serieus opgeklommen waardoor dat ik een stevig loon had, is het niet evident om in andere sectoren andere dingen te gaan doen zonder op financieel vlak heel veel in te leveren maar vooral, ik wil kunnen doen in mijn leven wat ik graag doe en ik wil zelf keuzes kunnen maken. Door deze tegenslag ben ik meer een positie gekomen waarin ik zou moeten gaan doen wat er nog overschiet, mijn eigen keuze is erdoor beperkt.

Donderdagochtend ben ik naar de VUB getrokken, heb ik met een madam van studiebegeleiding gesproken en na de middag was ik ingeschreven als student arbeidspsycholiogie. En eigenlijk ben ik nu zelfs een beetje content dat ik begin van de week ben buitengesmeten. Als dat niet gebeurd was, had ik deze kans nooit genomen. Financieel zal het niet gemakkelijk zijn maar we hebben het "gezinsbudget" een keer anders geschikt, er zijn wat dingen die te koop gaan komen er zullen een aantal besparingen komen. Voorlopig kunnen de moto's blijven, rijden zal wat minder worden. Maar wat voor mij het belangrijkste is, ik kan mijn eigen leven verder leiden. Ik kan nu een jaar of 3 gaan studeren, iets wat ik ook graag doe en heb daarna ook weer meer kansen om werk te vinden waar ik zelf voor kies en dat ik graag doe. En als het niet zo loopt? Dan heb ik op zijn minst geprobeert! Je mag me succes wensen Image
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
zappa
Posts: 4521
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Vallen en opstaan

Post by zappa »

echt wel succes gewenst!

Misschien nieuwe wending in je leven, nieuwe frisse wind, uw geluksmeter bijna in 't rood?

ipv van vastroesten?

afentoe een bijjobke, interim? Om de kassa iets te spijzen?

zou zeggen smijt u d'r voor, moeilijk ga ook Image
sig nature

diskeletloetje
Posts: 652
Joined: 23 Oct 2009 14:06

Re: Vallen en opstaan

Post by diskeletloetje »

Awel Tom, ik vind dat erg lovenswaardig, dat jij terug naar school trekt.
Eigenlijk zou ik ook opnieuw naar den unief willen, iets wat ik ooit in een ver verleden heb geprobeerd. Destijds heb ik er snel de brui aan gegeven: ik was daar niet klaar voor, ook deels omdat ik uit een zeer moeilijke periode kwam (mijn jeugd was niet bepaald leuk te noemen, vandaar). Om van het gezaag van mijn moeder vanaf te zijn, ben ik maar voor kleuterleidster gegaan, een leuke studie, allesbehalve moeilijk op theoretisch vlak, en ja, ik zag dat wel graag kleine kinders...
Nu bijna 15 jaar later heb ik spijt dat ik toen in de eerste Kan. gestopt ben, niet omdat ik mijn huidige job niet leuk vind, maar wel omdat ik het gevoel heb dat ik mijn passie (geschiedenis) laten schieten heb. Ergens heb ik ook het gevoel dat ik niet tot mijn pensioen met 2,5 jarigen wil werken, intellectueel is dat niet echt uitdagend en het wordt er niet makkelijk op met de veranderende sociale en culturele/religieuze samenstelling van de bevolking in de steden....
Vorig jaar had ik efkes een dipje en heb ik eens gekeken of het mogelijk was om alsnog aan de studie te beginnen, als werkstudent, maar praktisch gezien is dat bijna onmogelijk, en om 4 jaar loopbaanonderbreking te nemen om efkes weer te gaan studeren is met 3 opgroeiende kinderen quasi onmogelijk op financieel gebied. Bovendien denk ik dat ik gewoon te dom ben om opnieuw te studeren.
Dus ja, ik vind dat enorm moedig van je, en wens je een fijne carri?re toe als student en later misschien als arbeidspsycholoog. Kunt ge mij dan eens komen analyseren en een nieuwe wending geven aan mijn professionele carri?re Image
Sometimes the same is different, but mostly it's the same...

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Re: Vallen en opstaan

Post by laouen »

proficiat met de beslissing Tom! En succes met de studie!

Ik heb echt bewondering voor mensen die zo'n beslissing durven nemen!
Ik denk dat er veel mensen wel 'ns aan denken en stiekem van dromen (ik ben er een van) maar gewoon te chicken shit zijn om het ook echt te gaan doen.

Ga er voor zou'k zo zeggen!

Enneuh Loetje... der wordt hier veel gezeverd en geluld, maar dees vind ik nu toch wel een van de strafste en meest idiote uitspraken die'k hier ooit al gezien heb:
Bovendien denk ik dat ik gewoon te dom ben om opnieuw te studeren.
Image Image
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

diskeletloetje
Posts: 652
Joined: 23 Oct 2009 14:06

Re: Vallen en opstaan

Post by diskeletloetje »

En toch...als ik mezelf met anderen vergelijk, en zo wreed lang moet ik niet zoeken, is dat de enige conclusie die steek houdt. Al heeft luiheid er ook veel mee te maken. Nuja, 't is geen zelfbeklag hoor, enkel een ontnuchterende analyse Image
Sometimes the same is different, but mostly it's the same...

User avatar
Blackbert
Posts: 3510
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Vallen en opstaan

Post by Blackbert »

Chapeau makker, gaat ervoor. Image

Ergens, na die drie jaar, zie ik u nog vertrekken voor een z??r verre reis op 2 wielen ook. Da's een soortgelijke beslissing. Het veilige en comforabele leven opgeven en iets radicaal anders gaan doen.

Loetje, als dat uw passie is ben je al halfweg.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
F M
Posts: 5104
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Vallen en opstaan

Post by F M »

na de middag was ik ingeschreven als student arbeidspsycholiogie.
Laat me eerst even stilstaan bij je studiekeuze. Arbeidspsycholiogie[/size:1r99cos2] ?
Zijn er nog mensen die dat studeren ? Image

Maar effe zonder zever:
Je mag me succes wensen Image

Dat doe ik natuurlijk van ganser harte. Ik neem aan dat je nog net iets jonger ben dan ik (hoewel als ik je foto's bekijk Image ), maar het is natuurlijk toch een hele stap.

Ben je eigenlijk al eens bij de VDAB langs gegaan ? Is er geen mogelijkheid om iets van de studies vergoed te krijgen ?
I am confused. Oh no, maybe not!

kirikoe
Posts: 297
Joined: 23 Oct 2009 13:38

Re: Vallen en opstaan

Post by kirikoe »

Tom zeer moedige beslissing . Soms moet een mens op zijn buikgevoel afgaan .

petervdc
Posts: 3507
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Vallen en opstaan

Post by petervdc »

Sjapoo, je moet het maar durven en do?n...
Image

SUCCES !!!!

ps Ik heb dat een aantal jaar geleden ook gedaan. Afgestudeerd als A1 informatica, een jaar of 12 geprogrammeerd, beu geworden, 3 jaar bij Telenet gewerkt als technieker-op-baan, dan een jaar fulltime bij de VDAB Micro$oft gaan studeren, en sindsdien terug in IT als gevorderde support.

Ge moet inderdaad nog een jaar of 30 (?) werken, en tis beter iets te doen dat u aanstaat dan 40u per week t?gen uw goesting gaan werken, enkel om de facturen betaald te krijgen...
Keep going

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Vallen en opstaan

Post by Tom Thumper »

Zo h??l jong ben ik ook niet meer hoor, ondertussen toch al wel een respectabele 41, als ik afgestudeerd ben, nog een goei 20 jaar werken.

Ik vind het wel tof om heel een heel aantal bemoedigende reacties te lezen. Ja, ik heb de lef om het aan te durven maar anderzijds, en daar begrijp de commentaar van Dingetjeloetje heel goed, ik heb natuurlijk ook het geluk de middelen te hebben om die beslissing te kunnen nemen. Dat zijn momenten dat ik content ben dat ik geen kinderen heb en dat ik alleen verantwoordelijkheid voor mezelf moet nemen. Maar minstens evenveel respect voor mensen die een goei deel van hun leven zichzelf voor een deel aan de kant schuiven en onwaarschijnlijk veel doen om het beste aan hun kinderen mee te geven.
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
Muug
Posts: 11881
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Vallen en opstaan

Post by Muug »

yow Tom,

elk zijn verhaal :
- een paar jaar geleden : burn out
- dan voor rij-instructeur gegaan. Zalig, maar wel maar 50% van 't eerdere loon. Image
- en nu : sinds vorige week opnieuw naar school : computertechnieken en netwerken. Loon tijdens de studies : opnieuw min 50% percent. Image

Maar we zijn gelukkig Image

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Vallen en opstaan

Post by Tom Thumper »

yow Tom,

elk zijn verhaal :
- een paar jaar geleden : burn out
- dan voor rij-instructeur gegaan. Zalig, maar wel maar 50% van 't eerdere loon. Image
- en nu : sinds vorige week opnieuw naar school : computertechnieken en netwerken. Loon tijdens de studies : opnieuw min 50% percent. Image

Maar we zijn gelukkig Image
Image Image Image
Daar draait het toch om niet?
Hoeveel is 865? Image
Hoeveel is content zijn? Image
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
Blackbert
Posts: 3510
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Vallen en opstaan

Post by Blackbert »

yow Tom,

elk zijn verhaal :
- een paar jaar geleden : burn out
- dan voor rij-instructeur gegaan. Zalig, maar wel maar 50% van 't eerdere loon. Image
- en nu : sinds vorige week opnieuw naar school : computertechnieken en netwerken. Loon tijdens de studies : opnieuw min 50% percent. Image

Maar we zijn gelukkig Image
Ha, nu valt er teen en tander in de plooi.

soit, allebei, nooit gestruikeld over de gedachte dat je een aantal niet-werkgebonden zaken die je wel graag doet zal moeten laten vallen na zo'n keuze?

ik ben niet opgebrand, maar ze moeten toch niet teveel extra verwachten hier. het enthousiasme is er bij de meeste op professionele wijze uitgehaald. maar de werkuren (2 dagen/nachten op 5) en het loon maken veel goed. bovendien zijn de collega's top.
stel nu dat ik iets anders zoek en vind waar het veel leuker is om te werken, maar ze pitsen er 40% af in het loonzakje, dat motogedoe zal serieus moeten teruggeschroefd worden. Zou het ene plezier het andere waard zijn? ik ben er nog niet uit, maar ik vrees ervoor.
grease up your baby for a ball on the hill

petervdc
Posts: 3507
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Vallen en opstaan

Post by petervdc »

- en nu : sinds vorige week opnieuw naar school : computertechnieken en netwerken.
Ah ?
Wat/waar precies ??
Keep going

vet on wheels
Posts: 367
Joined: 23 Oct 2009 11:09

Re: Vallen en opstaan

Post by vet on wheels »

Amai, dat zijn kloppen die je gekregen hebt!...
Zoiets moet hard aankomen!
Hopelijk brengen de studies je weer in de 'mood' !
Sterkte!

PS : als student heb je kortingen hier en daar Image

PS2 : in de winter moet je maar nog eens een enduro-trip organiseren! Dat kun je ook goed Image

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Vallen en opstaan

Post by Tom Thumper »

PS2 : in de winter moet je maar nog eens een enduro-trip organiseren! Dat kun je ook goed Image
Route is zo goed als klaar maar nog een mega-probleem, het blok van de T?n?r? heeft problemen, het olieverbruik is ondertussen gestegen tot ongeveer 1.5l/1000km. Daar is dus werk aan.

Ik ga eens bij den dealer vragen of ik als student korting krijg Image
Me gusta la moto, me gustas tu.

diskeletloetje
Posts: 652
Joined: 23 Oct 2009 14:06

Re: Vallen en opstaan

Post by diskeletloetje »


Ha, nu valt er teen en tander in de plooi.

soit, allebei, nooit gestruikeld over de gedachte dat je een aantal niet-werkgebonden zaken die je wel graag doet zal moeten laten vallen na zo'n keuze?

ik ben niet opgebrand, maar ze moeten toch niet teveel extra verwachten hier. het enthousiasme is er bij de meeste op professionele wijze uitgehaald. maar de werkuren (2 dagen/nachten op 5) en het loon maken veel goed. bovendien zijn de collega's top.
stel nu dat ik iets anders zoek en vind waar het veel leuker is om te werken, maar ze pitsen er 40% af in het loonzakje, dat motogedoe zal serieus moeten teruggeschroefd worden. Zou het ene plezier het andere waard zijn? ik ben er nog niet uit, maar ik vrees ervoor.
Dat is ook waar natuurlijk.
Vorig jaar heb ik 4/5den gewerkt, dat scheelde een enorm pak in mijn loonzakje. Dan pas beseft ne mens hoeveel geld die moto's opslorpen...
enfin, sinds dit schooljaar weer FT aan de slag, en ik ben een pak geruster en gelukkiger nu, wegens mijn opnieuw gestegen koopkracht. Zo een jaar elke euro in twee moeten bijten was echt niet makkelijk, zo 4 jaar krap bij kas zitten zou ik echt niet overleven...
Sometimes the same is different, but mostly it's the same...

User avatar
Cotthem
Posts: 936
Joined: 17 Oct 2009 22:06

Re: Vallen en opstaan

Post by Cotthem »

Suc6 met je moedige beslissing Tom Image
"...the path is the destination"

User avatar
Muug
Posts: 11881
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Vallen en opstaan

Post by Muug »


Ha, nu valt er teen en tander in de plooi.

soit, allebei, nooit gestruikeld over de gedachte dat je een aantal niet-werkgebonden zaken die je wel graag doet zal moeten laten vallen na zo'n keuze?

ik ben niet opgebrand, maar ze moeten toch niet teveel extra verwachten hier. het enthousiasme is er bij de meeste op professionele wijze uitgehaald. maar de werkuren (2 dagen/nachten op 5) en het loon maken veel goed. bovendien zijn de collega's top.
stel nu dat ik iets anders zoek en vind waar het veel leuker is om te werken, maar ze pitsen er 40% af in het loonzakje, dat motogedoe zal serieus moeten teruggeschroefd worden. Zou het ene plezier het andere waard zijn? ik ben er nog niet uit, maar ik vrees ervoor.
ho jawel, ik ondervind het minder verdienen aan den lijve. Bijna al mijn t-shirts hebben afgebleekte kleren omdat ik ze te lang blijf dragen. In mijn Rukka-pak zie ik er als ne klosjaar uit, mijn hifi-installatie zal moeten blijven gelijk ze is, de wagen hebben we sowieso voor tien jaar gekocht, nog zes te gaan, ik heb ??n paar schoenen en daar doe ik alles mee, behalve spitten en motorrijden, ik pruts zoveel mogelijk zelf in mijn hof en schilder binnen en buiten alles zelf om centjes uit te sparen.

Maar het ultieme doel van mijn IT-opleiding is natuurlijk om daar in 2011 full-time mee bezig te zijn, zodat de IT-centjes opnieuw - rijkelijk - binnenstromen. Want IT-centjes zijn meer waard dan rijschool-centjes.
Afin, tot daar dus de doelstelling. Nu nog efkes waarmaken. Image

User avatar
Blackbert
Posts: 3510
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Vallen en opstaan

Post by Blackbert »

IT, da's zo'n A4 of A6 van de baas, 60uren weken en in 't weekend te moe om uit uw zetel te komen? Image

Maar ik ben volledig mee. Wie geen Amish is heeft een bepaalde hoeveelheid centjes nodig. Succes.
grease up your baby for a ball on the hill

Post Reply