Verwijderbare DB Killers voortaan verboden!

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
Post Reply
Jopet

Verwijderbare DB Killers voortaan verboden!

Post by Jopet »

Simpele EU-regel maakt het lastiger om uitlaten van motorfietsen luid te maken

Op zomerse dagen worden conflicterende interesses op dijkweggetjes altijd weer mooi zichtbaar. Omwonenden storen zich aan hordes wandelaars, de wandelaars storen zich aan wielrenners, de wielrenners storen zich aan luide motorfietsen en automobilisten die een plezierritje maken storen zich aan iedereen. Deze natuurlijke balans is onmogelijk om te verstoren, maar er kan wel wat verlichting zijn voor mensen die zich storen aan luide motorfietsen.

De EU heeft namelijk nieuwe regels bedacht voor motorfietsen. Of nog specifieker: voor de fabrikanten van uitlaten die je achteraf monteert. Voorheen was het bij sommige uitlaten wel heel eenvoudig om de zogenoemde dB-killer te verwijderen. Door deze demper los te schroeven, werd je nieuwe uitlaat plots heel luid. Leuk voor de motorrijder, maar minder leuk voor iedereen in een straal van drie kilometer om je heen.
De dB-killer mag niet meer verwijderbaar zijn

De nieuwe EU-regels zijn simpel en doeltreffend. Het is verboden om een uitlaat te verkopen waarbij de dB-killer makkelijk te verwijderen is. Nu is het zo dat je bij veel uitlaten het eindstuk makkelijk kunt losmaken en de dB-killer zo kunt demonteren. De nieuwe uitlaat voldoet pas aan de eisen als de eigenaar moet gaan slijpen en boren om de uitlaat luider te maken. Schroefdraad bij het eindstuk is dus verboden. De hoop is natuurlijk dat mensen niet in hun nieuwe Akrapovic-uitlaat gaan boren.

Het opzetje van de nieuwe regels komt van de European Association of Motorcycle Manufacturers (ACEM). Het is dus niet een pesterij van de EU, maar een initiatief van de verkopende bedrijven. Onder meer BMW, Ducati, Harley-Davidson, Honda, Kawasaki, KTM, KYMCO, MV Agusta, Suzuki, Triumph en Yamaha zitten in de ACEM.

Bron :
Redactie TopGear
Gepubliceerd op 21 maart 2025 om 12:04 uur
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

Koeno

Re: Verwijderbare DB Killers voortaan verboden!

Post by Koeno »

Ik heb nooit begrepen wat er leuk is aan rijden zonder DB-killer...
De VTR die hier kort in huis heeft gestaan, had ook open uitlaten... om zot van te worden...
Ik schaamde mij dood om daarmee rond te rijden...

De 990 heeft CE gekeurde akra's met DB killer, en nog vind ik die feitelijk te luid...
nee, té luide moto's & lawaai heb ik nooit kunnen begrijpen...

(en jawel, ik snap wel waarom sommige uitlaten vervangen worden... sommige wegen echt als lood)

Stoffel

Post by Stoffel »

De vraag is, gaat er op gecontroleerd worden? Ik vermoed van niet. :peepwall:
De Vfr heeft een originele uitlaat, de Africa Twin een Akrapovic met vastgelaste DB killer.
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.​

F M

Post by F M »

Een maatregel waar ik absoluut niet tegen kan zijn.
:thumbsup:
I am confused. Oh no, maybe not!

julien

Post by julien »

Vorige zomer ne andere V-strom gekocht met een niet originele uitlaat , was zo goedgekeurd met db killer verkoper heeft na de keuring deze er terug uitgehaald met als reden dat de motor dan toch veel beter zou rijden , maakte nogal wat kabaal tijdens het rijden volgens mijn mening ook met db killer , nen originele uitlaat eronder gezet en maakt geen verschil in het rijden :dontknow: , dus voor mij hoeft dat kabaal helemaal niet (meer ) .
In mijnen brommertijd was dit wel heel anders :angel:

Hoewel ik goed kan begrijpen dat een mooie sound uit de uitlaat vele motorrijders kan bekoren :whistling:

Jopet

Post by Jopet »

Koeno wrote: 23 Mar 2025 18:46 Ik heb nooit begrepen wat er leuk is aan rijden zonder DB-killer...
Ewel ik ook niet….
Stoffel wrote: 23 Mar 2025 19:23 De vraag is, gaat er op gecontroleerd worden? Ik vermoed van niet. :peepwall:
Laten we zeggen dat je wijkagent dit misschien inderdaad niet zal weten hoe te controleren en hooguit een opmerking over het lawaai zou kunnen maken, maar in sommige landen waar er effectief controle op gedaan wordt zoals in Duitsland en Oostenrijk mag je er van uit gaan dat de controlerende instanties wel het verschil zullen merken…..
F M wrote: 23 Mar 2025 19:45 Een maatregel waar ik absoluut niet tegen kan zijn.
:thumbsup:
Ik ook niet, juich die zelfs toe, want het is net door die luide uitlaten dat er bepaalde gebieden in Duitsland en Oostenrijk nu verboden zijn voor motorijders (vooral in het weekend)
julien wrote: 23 Mar 2025 20:30 was zo goedgekeurd met db killer verkoper heeft na de keuring deze er terug uitgehaald met als reden dat de motor dan toch veel beter zou rijden , nen originele uitlaat eronder gezet en maakt geen verschil in het rijden :dontknow

In mijnen brommertijd was dit wel heel anders :angel:

Hoewel ik goed kan begrijpen dat een mooie sound uit de uitlaat vele motorrijders kan bekoren :whistling:
Al verschillende testen gelezen over uitlaten en de meeste uitlaten hebben nauwelijks of geen effect op de prestaties, het zit hem vooral tussen de oren, hoe luider hoe sneller denk men dan… Dat in de MotoGP een andere uitlaat die bvb 3% betere acceleraties toe laat kan het verschil geven tussen winst of verlies wil ik geloven, maar wanneer zouden wij 3% opmerken, dat is bvb in 3,5 sec naar 100 optrekken ipv in 3,6 sec, trouwens wie van ons zou er in slagen om met zijn motorfiets 100% optrekken er uit te halen zoals profs het kunnen....

Brommertjes hadden dikwijls uitlaten die de prestaties moesten onderdrukken, daar kon een andere uitlaat gemakkelijk effectief zijn bij het verbeteren van de prestaties.

Mooie sound kan mij ook bekoren maar er is een hemels groot verschil tussen een mooie sound die een after market uitlaat kan produceren en lawaai die sommige uitlaten maken.
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

Blackbert

Post by Blackbert »

Wat moet ik nu doen met de dempers in mijn Akra's, die met een boutje vastzitten?
Last edited by Blackbert on 24 Mar 2025 07:31, edited 1 time in total.
what would Tom do?

Muug

Post by Muug »

Die nieuwe regel zal toch alleen maar van toepassing zijn op nieuwe uitlaten?

Raketman

Post by Raketman »

Blackbert wrote: 24 Mar 2025 07:03 Wat moet ik nu doen met de dempers in mijn Akra's, die met een boutje vastzitten?
Ne laspunt opzetten :mrgreen:

Maar een heel kleintje dan natuurlijk...
Nil volentibus arduum

Post Reply