3D Printen... Voor motoren

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
Post Reply
Koeno

3D Printen... Voor motoren

Post by Koeno »

Sinds zeer kort hebben wij hier thuis een 3d printer.
Al wat spielerei gedaan met een Unicorn, een schaakstuk (pion die transformeert naar koningin) en andere dingen...
Maar de nerd in mij stopt daar niet...

Ondertussen eerste stapjes aan't zetten via openscad cloud om zelf dingen te ontwerpen.
Maar ook....

voor mijn ouwe africa twin vond ik bepaalde kuipdelen niet meer op 2de hands.
en nieuw kosten deze 80 euro voor een klein stukje plastic.

Daar kon ik niet mee leven... eventjes googlen...
Blijkbaar had iemand ooit al een 3d scan gemaakt van dat stukje kuip, dus dat kon ik gebruiken.
Dus nu met PLA (goedkoop, niet UV-bestendig, niet echt super sterk) een prototype geprint om dat stukje kuip te vervangen.
Gevolg? Dat paste perfect....

Nu kiezen in welk filament we het wel willen printens:
- ABS
- ASA
- PA-CF
- PETG

maar 'k denk alweer verder:
gopro mounts specifiek voor mijn motor.

zonderkuip.png
metkuip.jpg

Muug

Re: 3D Printen... Voor motoren

Post by Muug »

waaaaaaaaaaaaw

gedaan met prutsen met polyestermatjes en die smerige vloeistoffen.

Koeno

Post by Koeno »

Tetoet we zijn er nog niet he.

1. Huidige filament is PLA: binnen dit en een maand is dat kuipstuk naar de filistijnen (alst niet rapper is.
2. ABS, ASA of PTEG kunt ge ook printen, maar ge lijft met 1 zwakte zitten (vandag geleerd) deze prints zijn het breekbaarst op hun "layer lines", er is een concept bricklaying layers om het sterker te maken maar dat kan nog niet Out of the box bij bambu lab (mijn printer zijn software).

en natuurlijk: max afmetingen zijn 25 op 25 op 25 (centimeter)
dusgrote kuip maken = uit verschillende stukken, zelf samenvoegen, plastic lassen, schuren, plamuren, spuiten...

ik zie het vooral nuttig voor stukken die in 1 keer geprint kunnen worden (zoals dit kuipdeelke).
ik moet nog realistisch blijven, alvorens ik ga proberen ne volledig nieuwe kuipset te printen :ricky:

Muug

Post by Muug »

ik ken iemand die met een verbouwing bezig is, en zelf heel zijn verwarmings- en verluchtingssysteem aan het aanleggen is. Voor sommige T-stukken of andere verbindingen van de buizen print hij de verbindingsstukken zélf. Dus het kan wel, stevig spul maken.

Koeno

Post by Koeno »

ander type belasting?
Hoe ik het zie met mijn beperkte kennis van zo'n dingen:
een T-stuk blijft meestal ter plaatse, maar moet dus tegen warmte/vocht kunnen, uv-bestendigheid als het in-huis is maakt mogelijks ook minder uit?

Maar op een motor zit je met andere krachten & trillingen die inwerken op een paneel, maar ook tempeartuur, UV, vocht, benzine, ...

Post Reply